مدارهای الکترونیک

آموزش ساخت مدار گرم کننده لنز تلسکوپ

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

شبنم یکی از سرسخت ترین دشمنان منجمان است! همه‌ی تلسکوپ‌ها دچار این دشمن می‌شوند و اگر راه حلی برای آن پیدا نشود مشاهده‌ی آسمان شب را نامطلوب می‌کند. در ادامه مداری را به شما معرفی می‌کنم که بوسیله‌ی آن این مشکل برطرف می‌شود. در ادامه با کارگاه عملی دیجی اسپارک همراه باشید.

 

بهترین راه برای مقابله با شبنم ایجاد حرارت بر روی سطح لنز تلسکوپ است. بصورت کلی سیستم ما در اینجا دارای دو بخش است: بخش ایجاد گرما و بخش کنترلی دستگاه. گرما بوسیله‌ی یک نوار ایجاد می‌شود. این نوار با حالت الاستیک خود از المنت‌های حرارتی ایجاد شده است که با بستن آن دور تلسکوپ با انتقال گرما به لنز باعث حذف شبنم‌ها می‌شود. برای ایجاد گرما در نوار باید از سیم نیکروم (آلیاژ کروم- نیکل-آهن) استفاده کرد. این سیم قوی و انعطاف پذیر می‌تواند در برابر درجه حرارت بالا مقاوم باشد. در این مدار گرمای مورد نیاز باید با ولتاژ ۱۲ ولت ایجاد شود. البته با یک باتری ۶ ولت هم میتوان مدار را راه انداخت. این مدار چیزی نیست جز یک تنظیم کننده‌ی پالس.

 

 شرح تخصصی مدار:

PWM یکی از محبوب ترین IC ها است که دارای یک تراشه‌ی ۵۵۵ است. این تراشه توسط مقاومت‌های P1,R1,R2 و خازن C3 پیکربندی می‌شود.خروجی ۵۵۵ Q1 را درایو می‌کند و سیم پیچ گرما را به خروجی RCA وصل می‌کند. P1 کنترل PWM را برعهده دارد. D3 هم نشانگر قدرت است.

 

لیست قطعات:

U1: LM555
Q1: IRL530N
D1: 1N4007
D2: 1N4148
D3: Red LED 5mm
C1, C2: 1000uF/16V
C3, C4: 100nF/50V
R1, R2: 2K2 ¼ w
R3: 1K ¼ w
P1: 47K Linear POT
S1: SPST On/Off Switch
J1: RCA Socket (6VDC ورودی)
J2: RCA Socket ( خروجی هیتر)

 

 

 

نکات:

مدار با باتری ۶ ولت و ۴٫۵ آمپر تست کنید

طول سیم باید در حدود ۳۸ سانتی متر و مقاومت آن در حد ۱۲ اهم باشد

با این مدار ایده های دیگری را تست کنید!

 

اخطار:

کنترل گرما اتوماتیک انجام نمیشود پس مراقب باشید تلسکوپ بیش از حد داغ نشود. این مدار توسط دیجی اسپارک تست نشده است.

 

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه