آردوینو آردوینو Arduino Uno آموزش آردوینو پکیج سنسور آردوینو

آموزش کار با ماژول mercury open optical تیلت جیوه از پکیج سنسور

Arduino-Sensor-Kit-mercury-Tilt-Module-digispark
نوشته شده توسط پریسا پوربلورچیان

برای ساخت یک تراز دیجیتالی ساده به چند سنسور تیلت نیاز است. ماژول تیلت جیوه ، حساسیت بسیار زیادی دارد از اینرو می‌تواند برای تشخیص کجی یک سطح استفاده شود. در پست قبلی به آموزش ماژول تیلت جیوه magic light cup پرداختیم. در مجموعه آموزش پکیج ۳۷ سنسور آردوینو دو مدل سنسور تیلت قرار گرفته است. سنسور تیلت Magic Light Cip و سنسور تیلت اوپن لوپ که هر دو برای تشخیص کجی و شیب در پروژه های DIY استفاده خواهند شد. در ادامه به بررسی هر دو سنسور تیلت خواهیم پرداخت. با وب سایت تخصصی آردوینو به زبان فارسی، دیجی اسپارک همراه باشید.

 

 

ماژول تیلت جیوه mercury optical

ماژول تیلت جیوه  mercury open optical برای تشخیص کجی و شیب مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنسور تیلت دارای خروجی دیجیتال است. ماژول تیلت جیوه دارای ۳ پایه signal , VCC , GND می‌باشد. با اتصال یک خروجی به سنسور جیوه می‌توانید تغییرات سنسور را مشاهده کنید. ماژول تیلت جیوه هنگامی که کج شود، جیوه به پایین ترین سطح خود رسیده و سپس خروجی مدار فعال می‌شود. عملکرد سنسور جیوه همانند سوییچ قطع و وصل در مدار می‌باشد. در ادامه به بررسی اتصالات ماژول و نحوه ی راه اندازی آن می‌پردازیم.

 

ماژول تیلت جیوه Magic Light Cup

تیلت جیوه یا به عبارتی تیلت سوییچ، یک سوییچ برای باز و بسته شدن مدار الکتریکی از طریق یک جیوه مایع در ساختار ماژول می‌باشد. ماژول تیلت یا تشخیص کجی، دارای ۴ پایه به ترتیب GND ,VCC , Signal , Light می‌باشد. هنگامی که ماژول تیلت جیوه کج شود، خروجی مدار به پایین تر سطح خود رسیده و سپس ال ای دی توسط پایه light روشن خواهد شد. در واقع ماژول تیلت جیوه magic light cup عمدتا برای تشخیص شیب و کجی استفاده می‌شود.

آموزش راه اندازی ماژول تیلت جیوه mercury open optical با آردوینو - دیجی اسپارک

 

هدف از آموزش ماژول تیلت جیوه

هدف از این آموزش تشخیص کجی و شیب در پروژه های DIY می‌باشد. از این رو بسیار آموزش ساده و مقدماتی است و کد نوبسی آن بسیار ساده است. با هر بار کج شدن سنسور تیلت جیوه Mercury open، خروجی ماژول فعال می‌شود. در این آموزش از ماژول LED RGB ساده به عنوان خروجی استفاده خواهیم کرد. در این صورت با کج شدن سنسور تیلت جیوه، جیوه به پایین ترین سطح خود رسیده و سپس ماژول ال ای دی روشن خواهد شد.

 

ماژول LED RGB ساده ۳ رنگ

ماژول های ال ای دی از نوع RGB از پرطرفدارترین ال ای دی ها می‌باشند. ماژول ال ای دی توانایی تولید رنگ های مختلف توسط پایه های دیجیتال PWM دارد. در این آموزش از دو پایه آن به دلخواه برای اتصال به خروجی هر دو ماژول تیلت جیوه استفاده خواهیم کرد. ماژول RGB دارای ۴ پایه به ترتیب R , G , B , GND می‌باشد.

 

وسایل مورد نیاز

ماژول تیلت جیوه  mercury open optical module از پکیج ۳۷ سنسور آردوینو

ماژول LED RGB ساده از پکیج ۳۷ سنسور آردوینو 

ماژول تیلت جیوه magic cup light ماژول از پکیج ۳۷ سنسور آردوینو

 

 

اتصالات مدار تیلت جیوه

  • پایه سیگنال (S) ماژول تیلت جیوه mercury open optical را به پایه ۱۰ آردوینو اتصال دهید.
  • پایه GND ماژول تیلت جیوه mercury open optical را به پایه GND آردوینو اتصال دهید.
  • پایه VCC ماژول تیلت جیوه mercury open optical را به پایه VCC آردوینو اتصال دهید.
  • پایه B (آبی) ماژول LED RGB ساده را به پایه ۱۱ آردوینو اتصال دهید.
  • پایه – ماژول LED RGB ساده را به پایه GND آردوینو اتصال دهید
  • پایه سیگنال (S) ماژول magic cup light را به پایه  ۳ آردوینو اتصال دهید.
  • پایه ال ای دی (L) ماژول magic cup light را به پایه ۴ آردوینو اتصال دهید.
  • نکته : در این آموزش از پایه L ماژول تیلت جیوه استفاده نشده است تا بتوانید تغییرات خروجی را مشاهده کنید.

تصویر اتصالات راه اندازی ماژول تیلت جیوه mercury open optical با آردوینو - دیجی اسپارک

 

کد ماژول mercury open optical

 

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه آموزش

 

دسترسی کامل به آموزش برای اعضای دیجی اسپارک امکان پذیر است. بخش اصلی آموزش شامل سورس کدهای توسعه داده شده توسط مهندس‌های دیجی اسپارک است. به همین دلیل این آموزش خاص و یکتاست. برای استفاده از آن بایستی عضویت تهیه کنید. تبادل نظر با کاربران و پرسش سوال رایگان است و میتوانید از بخش نظرات همین آموزش اقدام کنید.

 

تحلیل کدهای آردوینو تیلت جیوه

کد بالا را در نرم افزار آردوینو کپی کنید. با توجه به توضیحات گفته شده در کدها اتصالات را با دقت انجام دهید. دقت کنید در این آموزش از دو مدل متفاوت سنسور تیلت جیوه استفاده شده است. سنسور تیلت جیوه Magic light cup دارای ۴ پایه است که به ترتیب پایه S برای سیگنال و پایه L برای روشن شدن ال ای دی قرار گرفته شده بر روی ماژول است. برای تحلیل دقیق تر وضعیت ماژول پایه Light اتصال داده نشده است. همچنین سنسور تیلت جیوه اوپن لوپ دارای سه پایه است که پایه سیگنال آن در این آموزش به خروجی دیجیتال آردوینو متصل می‌شود. حال هنگامی که ماژول تیلت جیوه اپن لوپ mercury open optical کج شود، جیوه به پایین ترین سطح خود رسیده و ماژول LED RGB به رنگ آبی (BLUE) روشن خواهد شد. همچنین با کج کردن ماژول تیلت جیوه magic cup light، ال ای دی تعبیه شده روی ماژول که به پایه ۴ آردوینو متصل است، روشن و به رنگ سبز (GREEN) تغییر خواهد کرد.

ماژول تیلت جیوه mercury open optical با آردوینو Arduino - دیجی اسپارک

چنانچه در مراحل راه اندازی و انجام این پروژه با مشکل مواجه شدید، بدون هیچ نگرانی در انتهای همین پست، به صورت ثبت نظر سوالتان را مطرح کنید. من در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ رفع مشکل شما را خواهم داد.

 

پروژه

اخیرا تصمیم گرفته‌ایم برای تعامل بیشتر با شما کاربران و ایجاد موقعیتی در راستای رقابت دانش کاربران، در انتهای هر آموزش یک پروژه تعریف می‌کنیم. به اولین کاربری که به پروژه تعریف شده پاسخ صحیح بدهد، بن خرید به ارزش ۳۰ هزار تومان از فروشگاهدانشجوکیت ارایه خواهد شد. پروژه: با استفاده از یک مدل ماژول تیلت که درون پکیج ۳۷ سنسور آردوینو قرار دارند. تعداد ۵ عدد ال ای دی معمولی را به صورت آبشاری فرمان دهید. به این صورت که با تحریک ماژول تیلت، از ال ای دی شماره ۱ به سمت ال ای دی شماره ۵ به صورت آبشاری روشن شوند و پس از چرخش ماژول تیلت، ال ای دی‌ها به حالت آبشاری یکی یکی خاموش شوند.

 

در پایان نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید و با اشتراک گذاری این آموزش در شبکه های اجتماعی , از وبسایت دیجی اسپارک حمایت کنید.

 

درباره نویسنده

پریسا پوربلورچیان

تولید کننده محتوا / کارشناس IOT

زندگی یعنی پژوهش و فهمیدن چیزی جدید

تلاشم بر این است تجربیاتم در زمینه IOT‌ را به بهترین شکل با شما در میان بگذارم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۲۰ دیدگاه

    • سلام
      از توجه شما ممنونم.
      پروژه دریافت و بررسی شد و کاملا صحیح است. بن تخفیف ۳۰ هزار تومانی از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد گردید. لطفا پس از دریافت و استفاده از کد اطلاع دهید.
      همچین با توجه به اینکه در چند پروژه آخر، بن تخفیف دریافت کرده اید، در پروژه های آتی اولویت با دیگر کاربران است تا بتوانند از این فرصت همانند شما استفاده کنند.
      موفق باشید.

    • سلام
      از توجه شما ممنونم.
      پروژه دریافت و بررسی شد و کاملا صحیح است. با توجه به اینکه کاربر قبلی، زودتر از شما ارسال کرده و صحیح کامل است، بن تخفیف ۱۵ هزار تومانی برای خرید از فروشگاه از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.
      لطفا برای دریافت بن، با ایمیل خود یک حساب کاربری در فروشگاه دانشجوکیت ایجاد و سپس از همین طریق اعلام کنید تا بن تخفیف برای حساب کاربری شما لحاظ گردد.

        • سلام مجدد
          بن تخفیف ۱۵ هزار تومانی برای شما ارسال خواهد شد. لطفا پس از دریافت بن و استفاده از آن حتما از همین طریق اعلام نمایید.

    • سلام
      از توجه شما ممنونم.
      پروژه دریافت و بررسی شد. در کدها ایراداتی وجود دارد و عملکرد صحیحی ندارد. با توجه به اینکه دو کاربر قبل پروژه را به درستی انجام داده اند، زمان ارسال به پروژه به اتمام رسیده است و نیازی به ارسال مجدد آن نیست. در پروژه های بعدی حتما دقت بیشتری کنید.
      موفق باشید.

    • سلام
      از توجه شما ممنونم.
      پروژه شما بررسی شد و عملکرد صحیحی ندارد و باید تغییراتی در کدها اعمال کنید. با توجه به اینکه پروژه توسط کاربران قبلی ارسال شده و کاملا صحیح است، زمان ارسال پروژه تمام شده و نیازیه به ارسال مجدد آن نیست. حتما در پروژه های آتی بیشتر توجه و دقت کنید.
      موفق باشید.

  • سلام
    مرسی پروژه ی این آموزش خیلی جذاب بود و ازش استفاده کردم
    منتظر آموزش های بعدی شما هستم.

      • سلام خانم مهندس
        من این سنسور رو واسه یه پروژه بزرگ میخام اگه امکانش هست باهام تماس بگیرید مفصل تر صحبت کنیم،ممنون

        • با سلام
          کاربر گرامی در این خصوص درخواست خود را از طریق پرتال پشتیبانی فروشگاه ارسال کنید تا بررسی شود.
          پرتال پشتیبانی

  • سلام خانم مهندس
    من این سنسور تسخیص اهن رو واسه یه پروژه بزرگ احتیاج دارم ممنون میشم اگه باهام تماس بگیرید یا یه تلفن بهم بدید مفصل صحبت کنیم

  • دورود خدمت شما
    بی زحمت نحوه کنترل سنسور تشخیص تعادل با آردوینو را توضیح بفرمایید . اگر فیلم یا لینکی در این مورد وجود دارد برام بفرستید ممنون . استیری