تکنولوژی مدارهای الکترونیک

افزایش قدرت سیگنال‌های اپتیکی تا ۲۰ برابر مقدار پایه

افزایش قدرت سیگنال‌های اپتیکی تا 20 برابر مقدار پایه
نوشته شده توسط آزاده مختاری

اکنون زمان استفاده از کابل‌ها و سیم‌ها گذشته است و انتقال اطلاعات توسط فیبرهای نوری و لیزری انجام می‌شود که علاوه بر سرعت بیشتر انتقال اطلاعات دارای امنیت بالاتر و همچنین کاربرد در موارد و منطقی است که بوسیله استفاده از کابل ممکن نبود. مشکلات مربوط به کابل کشی و استفاده از سیم فراوان بودند واین امر توسط محققان با فیبرهای نوری برطرف گردید و در حال حاضر محققان به افزایش قدرت سیگنال‌های اپتیکی تا ۲۰ برابر مقدار پایه پرداخته اند. که این امر مستلزم مطالعات فراون بوده است. برای بررسی بیشتر این مطلب در دیجی اسپارک همراه ما باشید.

به تازگی در مؤسسه Qualcomm سن دیه گو، مهندسان با افزایش قدرت سیگنال‌های اپتیکی تا ۲۰ برابر مقدار پایه، محدودیت‌های انتقال داده فیبر نوری را شکسته‌اند.

مهندسان معمولاً مقدار قدرت سیگنال را برای ارسال و دریافت سریعتر داده‌ها  زیاد می‌کنند. ولی در یک نقطه، این افزایش قدرت باعث ایجاد تداخل می‌شود و مقدار داده‌های ارسالی را آنقدر کاهش می‌دهد تا عملاً هیچ داده‌ای ارسال نمی‌شود.

اما با استفاده از قابلیت جدید، این بار مهندسان می توانند تا اطلاعات را ۷۴۰۰ مایل بدون نیاز به تقویت‌کننده الکترونیکی گران‌ قیمت برای تقویت سیگنال‌ها، ارسال کنند.

در واقع ابتکار موجود در این روش، ناشی از طبقات فرکانسی بزرگی است که انحرافات سیگنالی را قابل پیش‌بینی می‌کنند و در نقطه پایانی فیبر نوری اطلاعات بطور کامل قابل دستیابی هستند بنابراین ظرفیت شبکه فیبر نوری دنیا قابل افزایش است.

نیوکولا الیس از محققین موسسه Qualcomm می‌گوید:

سیستم فیبر نوری فعلی مثل دره است. هرچه بیشتر تلاش کنید، زودتر غرق می‌شوید. هر چه نیروی بیشتری به سیگنال اضافه کنید، انحراف سیگنال بیشتری خواهید داشت. روش ما این محدودیت قدرت را حذف می‌کند که کمک می‌کند تا مقدار مسافتی که سیگنال‌ها قادرند در فیبرهای نوری بدون تقویت‌کننده ارسال کنند بیشتر می‌شود.

تقویت‌کننده‌های الکترونیکی راه حل پر هزینه‌ ای برای ارسال سیگنال‌ها هستند. ولی مشکل اختلالات سیگنالی را رفع نمی‌کنند. این در حالی است که شانه‌های فرکانسی ذکر شده این مشکل را حل می‌کنند

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه