تکنولوژی سخت افزار

ایجاد حرکت و تولید برق با ؛ رطوبت هوا

ایجاد حرکت و تولید برق با ؛ رطوبت هوا - دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

رطوبت، تابستان را برای افرادی که در شهرهای نزدیک به دریا هستند بسیار سخت و طاقت فرسا می کند. رطوبت می تواند زمانی باعث عرق کردن شما بشود و گاهی در بلندترین ارتفاع ها باعث به وجود آمدن برف شود. در واقع تبخیر آب و تبدیل آن به رطوبت یک قانون طبیعت درسیاره زمین است و در آب و هوا تاثیر بسزایی دارد. می توان گفت رطوبت یک منبع دست نخورده انرژی است و در استفاده از آن باید تجدیدنظر کرد. از این رو محققان به فکر هستند، موتورهایی که با تبخیر حرکت می کنند را توسعه دهند.

در بیانیه ای Ozgur Sahin  می گوید:” رطوبت در همه جا وجود دارد و از نیروهای طبیعی دیگر مانند باد بسیار قوی تر است.

ایجاد حرکت و تولید برق با ؛ رطوبت هوا - دیجی اسپارک

Sahin و همکارانش موفق شدند که با بکار گیری عضلات مصنوعی یا HYDRAs که با استفاده از باکتری اسپور (spores) ایجاد می شوند دو دستگاه طراحی کنند. یکی از دستگاه ها شناور بر روی آب است و دیگری یک موتور پیستونی و دواری است که با تبخیر آب، می چرخد و می تواند برق تولید کند.

کمی در مورد اسپور spores توضیح دهیم: اسپور باکتری های متورم و بسیار کوچک اند که حاوی آب هستند. در داخل اسپور حفره های کوچکی از آب وجود دارد که با تغییر فشار در محیط عمل تبخیر در آنها  انجام می شود.

این تیم اسپورها را به دو طرف نوار پلاستیکی بسیار نازک می چسبانند. نوار پلاستیکی حاوی اسپوراگر صاف باشد یعنی مرطوب است و وقتی جمع می شود یعنی خشک شده است و دیگر رطوبتی در آن وجود ندارد.

ایجاد حرکت و تولید برق با ؛ رطوبت هوا - دیجی اسپارک

در دستگاه اول که بر روی آب شناور است. از نوار های متعدد حاوی اسپور در کنار یکدیگر استفاده می شود که به کرکره ها متصل هستند. تبخیر در نوارها انجام می شود و باعث می شود عضلات مصنوعی جمع  شوند و کرکره ها باز شوند.

کوپلینگ Coupling نام دستگاه دیگری است که این تیم ساخته است. کوپلینگ یک پیستون است که با تبخیر حرکت می کند. اگر به یک ژنراتور برق وصل شود برق تولید شده از این دستگاه به اندازه روشن کردن یک فلاشر کوچک است.

ایجاد حرکت و تولید برق با ؛ رطوبت هوا - دیجی اسپارک

در کوپلینگ به یک طرف از پره های چرخ پلاستیکی نوار حاوی اسپور را چسبانده اند. اگر به عکس با دقت بیشتر نگاه کنید می بینید نیمی از این چرخ در معرض هوای خشک قرار گرفته است و نیمی دیگر در محافظی که مرطوب است قرار دارد. با تبخیر شدن اسپور موجود در نوارها این چرخ به طور مداوم می چرخد. این دستگاه، می تواند ماشین اسباب بازی ۰٫۱ کیلوگرمی را به حرکت درآورد.

برای بیشتر آشنا شدن با کار این  دو دستگاه،حتما فیلم را مشاهده کنید.

[advanced_iframe securitykey=”e3ac59a02708b32a0e36dd27eecce7b410abc919″ src=”http://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/9JEfD/vt/frame” allowFullScreen=”true” webkitallowfullscreen=”true” mozallowfullscreen=”true” height=”360″ width=”640″]

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه