امنیت مدارهای الکترونیک

بارکد سه بعدی ضدجعل

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

بارکد ها امروزه برای ردگیری وسایل و خرید و فروش اجناس و تسریغ در شناخت آن‌ها استفاده میشوند. دانشمندان اخیراً بارکدی ساخته‌اند که به صورت سه بعدی است و با پلاستیک و مواد کامپوزیتی ساخته شده است. سیسیتم ساخت این بارکد ها پین هایی را بر روی بدنه بارکد ایجاد میکند که این پین ها دارای ارتفاع های متفاوتی هستند و کمترین ارتفاع ایجاد شده توسط دستگاه مخصوص آن ۰٫۴ میکرون است ؛ طرح اخیر با ۴ پین میتواند حدود ۱٫۷ میلیون طرح متفاوت تولید کند. نتیجه تولید این بارکد آنقدرها قابل لمس و تشخیص نیست و دیدن آن نیز به این راحتی ها نیست به همین دلیل این بارکد را به جرأت میتوان یک بارکد ضد جعل معرفی کرد.

این بارکد های سه بعدی را با اسکن نور سفید و یا اسکنر های لیزری میتوان خواند و آن را به صورت بی سیم به یک تلفن هوشمند منتقل کرد .

برخلاف دیگر بارکد ها که هم‌اکنون در بازار موجود است بارکد های سه بعدی را نمیتوان جعل کرد زیرا نیازمند ابزار خاص و همچنین دقیق است که جاعلان برا تهیه آن باید زحمت زیادی بکشند. پس از آن نیز باید الگوریتم خاص این بارکد ها را درک کنند که بر دشواری کار می افزاید. همچنین میتوان دسته‌ای از پین هارا در یک جا گنجاند و یا آرایش خاصی برای این پین ها در نظر گرفت.

این تکنولوژی فعلاً در حال پبیاده سازی بر روی اجسام آزمایشی است و آن را حتی میتوان روی اجسامی که جایی برای چسباندن بارکد ندارند نیز به کار برد.

چیزی که مسلم است این است که این بارکد های سه بعدی در آینده کاربرد های وسیعی از ماشین‌ها تا تلفن‌ها و داروها خواهند داشت. 

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه