آشنایی با نرم افزار امنیت بررسی محصول تبلت و موبایل

بازی کلش آف کلنز Clash Of Clans استراتژی انهدام

Clash-Of-Clans--digispark
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

بازی‌های رایانه‌ای مبتنی بر تلفن همراه، هیچ محدوده سنی ندارند. تنوع بسیار زیاد و همگی یک ویژگی مشترک دارند؛ در کف دست کاربران جا میشوند. بازی باعث حس همزاد پنداری میشود. یعنی کاربر خودش را جای شخصیت رایانه‌ای میگذارد و به هنگام بازی، بدون اینکه خودش بداند در دنیای دیگری سیر میکند. این دو اصل که اصل دوم بسیار به موفقیت یک بازی کمک میکند. باعث میشوند تا کاربران در دام این بازی‌ها گرفتار شوند و در این چرخه زمان بسیاری را سپری کنند. همیشه این موضوع تنها به از دست دادن زمان نمیماند و در بسیار از موارد به صرف هزینه مالی می انجامد. در ادامه تحلیل وبررسی بازی کلش آف کلنز Clash Of Clans با وب سایت دیجی اسپارک همراه باشید.

 

استرات‍ژی کلش آف کلنز

بازی رایانه‌ای «کلش‌آف‌کلنز» به یکی از پرطرفدار‌ترین بازی‌های فضای مجازی در میان جوانان ایرانی تبدیل شده است. در سال ۲۰۱۲، شرکت فنلاندی سازنده بازی‌های رایانه‌ای به‌نام «سوپرسل» بازی استراتژیک برخورد قبیله‌ها (clash of clans) را برای سیستم عامل شرکت اپل (ios) روانه بازار کرد. مدتی نگذشت که این بازی در رتبه‌ی نخست نرم‌افزارهای شرکت اپل قرار گرفت. استراتژی کسب درآمد شرکت ارائه رایگان نرم افزار بازی می‌باشد ولی در ازای امکانات جانبی هزینه دریافت می‌کند. رایگان بودن این بازی موجب شد در بیشتر نقاط جهان از جمله ایران طرفداران زیادی پیدا کند. در سال ۲۰۱۳ نمونه قابل نصب روی سیستم عامل اندروید هم عرضه شد تا کاربران بیشتری را به خود جلب کند.

استراتژی بازی کلش آف کلنز Clash Of Clans - دیجی اسپارک

ماجرای بازی کلش آو کلنز

بازی آنلاین «کلش‌آف‌کلنز» داستان تسلط بر دهکده‌ای است که مورد هجوم متجاوزان قرار می‌گیرد، متجاوزان یا دهکده‌ها از اقوام و ملیت‌های مختلفی هستند. طراحی بازی به‌گونه‌ای است که کاربر ایرانی نمی‌تواند با یک دهکده اسرائیلی روبرو شود و اغلب بازیکنان ایرانی با عرب‌ها و بازیکنان عرب با ایرانی‌ها مواجهه و درگیر می‌شوند. همچنین بازیکنان با غرق و مجذوب شدن در آن، ناخودآگاه درگیر عناصر احساسی کاذب و غیراخلاقی و غیرانسانی می‌شوند و فرصت پیدا می‌کنند تا به این واسطه امتیاز بگیرند. روحیه برتری‌جویی و تخریب چنان قوت می‌گیرد که جان دیگران بی‌ارزش خواهد شد، به شکلی که حتی بازیکن برای رسیدن به هدفش اجازه کشتن سربازان خود را هم پیدا می‌کند.

در «کلش‌آف‌کلنز» همه کاربران باید بی‌رحم باشند به همین دلیل در روند بازی افراد دلرحم، زودتر مورد آسیب قرار می‌گیرند (قانون جنگل). بازیکنان مدام نگران هستند که قلعه‌شان مورد دستبرد و حمله قرار نگیرد. استراتژی حرف اول را می‌زند، بدین معنی که؛ هر بازیکن مالک دهکده‌ای است که در آن‌جا باید ساخت و ساز کند. برای این منظور نیاز به منابع مالی دارد که آن را توسط طلا و اکسیر تامین می‌کند، آن‌هم به دو روش؛ اول استخراج از معادن، که خیلی زمانبر است، و دوم دزدیدن و غارت منابع دیگر بازیکنان.

 

روش‌ها بازی کلش اف کلنز

بازیکنان در فضای مجازی کلش اف کلنز بسته به نوع استراتژی، روشی را برمی‌گزیند؛ ساخت و تولید یا دزدی و غارت و یا ترکیبی از هر دو. درنتیجه دهکده‌ها جهت تاراج منابع و ذخائر دیگران به یکدیگر حمله کرده و جهت جلوگیری از تاراج و غارت منابع خودشان، بازیکنان اقدام به ساخت ابزار دفاعی مثل اردوگاه آموزشی، اسلحه‌خانه، برجک، توپ و… می‌کنند. تا اینجا شیوه بازی روش‌هایی را در دست گرفته است که نیاز به قدرت طلبی در کاربران را تحریک می‌کند. در اوایل بازی شخصیتی مجازی بازیکن را تحریک و ترغیب می‌کند تا جهت انجام سریع کارها از جم (Gem = سنگ قیمتی) استفاده نماید جم نوعی کاتالیزور بازی است که زمان ساخت و سازها را صفر می‌کند. برای بازی باید پول خرج کرد و وقت صرف نمود. درحقیقت هدف اصلی بازی فروش جم کلش اف کلنز است.

 

چه حسی در بازی کلش اف کلنز هست؟

بازی کلش طوری طراحی شده است که حس منحصر به فرد بودن و برتری‌جویی را به اشخاص می‌دهد و بازیکنان برای مطرح بودن حاضرند پول بپردازند و جم کلش بخرند تا از دیگران برتر باشند. هیجان‌انگیزترین قسمت بازی جنگ قبایل است که بازیکنان با قبایل مختلف (بازیکنان دیگر) وارد جنگ می‌شوند، این‌کار می‌تواند انفرادی و یا تیمی صورت گیرد (اتحاد چند دهکده). از طرفی تخریب و نابودی و ویرانی مساوی است با کسب غنیمت و امتیاز بیشتر، یعنی موفقیت مساوی است با ارتقا سطح بازی و تخریب بیشتر. هر چه سطح موفقیت بازیکن بالاتر می‌رود بر میزان استرس و اضطراب او افزوده می‌شود، زیرا ولع و هیجان بیشتری برای ادامه بازی و رسیدن به مراحل بالاتر پیدا می‌کند، به‌گونه‌ای که اکثر بازیکنان «کلش آف کلنز» معتقدند در مراحل پایین‌ راحت‌تر می‌توان از این بازی صرف‌نظر کرد، اما هرچه به مراحل بالاتر نزدیک می‌شوند، قدرت انصراف و ترک صحنه را از دست خواهند داد، یعنی به‌نوعی به آن اعتیاد پیدا می‌نمایند.

احساسات کاربر در بازی کلش آف کلنز Clash Of Clans - دیجی اسپارک

در بازی مخرب و سرشار از خشونت کلش آف کلنز ، کسی موفق‌تر است که توانایی و روحیه‌ی تخریب و نابودی بیشتری داشته باشد، درست نقطه‌ی مقابل خصوصیاتی که برای یک انسان سالم، از لحاظ روحی و جسمی می‌توان در نظر گرفت. آسیب‌های بازی هم علت و هم معلول‌اند و به راحتی به بازیکن و بعد به پیکره‌ی خانواده تزریق می‌شود.

 

اهداف بازی کلش آف کلنز

اما اهدافی که در پشت بازی کلش آف کلنز Clash Of Clans نرم‌افزار به‌ظاهر سرگرم‌کننده نهفته است بسیار وسیع‌تر و عمیق‌تر از یک بازی ‌می‌باشند. در بازی‌های آنلاین برای دریافت برخی تجهیزات و آپشن‌های اضافی، بازیکن باید خرید کند. گرچه اکثر محتویات و قابلیت‌های بازی رایگان و به اصطلاح باز هستند، ولی برای‌ پیشرفت و در صحنه‌ی رقابت ماندن و تقویت مداوم حس برتری باید پول خرج کرد. تا ابزار آلات هجومی و دفاعی، جم کلش اف کلنز (الماس یا همان سنگ قیمتی) و منابع بیشتر‌ی بدست آورد. از این رهگذر منبع درآمدی سرشار، قریب هفتصد هزار دلار (روزانه)، برای سازندگان آن به ارمغان می‌آورد. هدف بازیکن در دنیای مجازی بازی کلش آف کلنز Clash Of Clans ساخت و ساز تجهیزات و امکانات برای خود است و نابودی و تخریب و کشتار دیگران، غارت و قتل و چپاول و جنگ. ترویج پیروزی و رسیدن به هدف به هر قیمتی. یعنی رواج سیاهی و نفرت. برای بدست آوردن آن‌چه می‌خواهید هیچ راهی جز جنگیدن و تخریب و ویرانی و کشتن نیست.

اهداف بازی کلش آو کلنز Clash of Clans purpose - دیجی اسپارک

بازی «کلش آف کلنز» مروج نژادپرستی، خشونت، بی‌رحمی، نسل‌کشی، آدم‌کشی و دیگر مولفه‌های زشت غیرانسانی و انحطاط اخلاقی است. سوای اینکه روزانه توسط بازیکنان ده‌ها میلیون دلار به حساب سازندگان بازی پول واریز می‌گردد. یعنی هدر دادن ارز و سرمایه ملی برای یک امر پوچ و بی‌ارزش و تخریب اقتصادی. ناگفته نماند چنین فرآیند پررنگ و آب و اغوا‌کننده‌ای بر سطح نقدینگی بازار ملی تاثیری نامحسوس و ناپیدا گذاشته و رفتار اقتصادی کاربران را به‌شکلی غیر‌ملموس هدایت می‌کند. کاربر می‌تواند پول خود را در بازار داخلی صرف کارهایی فرهنگی یا اقتصادی با ارزش افزوده کند، ولی به‌واسطه جذب در فضای مجازی و کاذب سرمایه‌های نقدی کشور از چرخه ملی خارج می‌شوند.

 

تولید محتوا در بستر بازی کلش آف کلنز Clash Of Clans

از طرفی دیگر کارشناسان سازنده بازی کلش آف کلنز Clash Of Clans با مطالعه بر روی رفتارهای کاربران بازی (Data Mining) در هر کشوری پی به روند استرات‍ژیک فکری آنان (بازیکنان) می‌برند. با بررسی و آنالیز چنین اطلاعاتی نسبت به مهندسی و تولید و عرضه محتواهای مختلف در فضای مجازی به‌عنوان خوراک ذهنی برنامه‌ریزی می‌کنند. بازی «جنگ قبایل» نه تنها با آموزه‌های اخلاقی، انسانی و فرهنگی جامعه سنخیتی ندارد، بلکه روحیه تخریب‌گری را تقویت کرده و زمینه بی‌قراری و استرس، گوشه‌گیری و انزوا و… را در افراد به‌وجود می‌آورد. برخی پژوهشگران معتقدند ؛«جنگ قبایل» جنگ و ستیز با تمامی مفاهیم متعالی، زیبا، ارزشی و اخلاقی انسانی در زندگی است.

 

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی هستم. چند جلد کتاب چاپ شده دارم که در وبلاگ شخصی خودم میتونید راجع بهشون تبادل نظر کنید. در حال حاضر مشاور چند سازمان دولتی مسئول در زمینه‌های اجتماعی هستم.

۱۴ دیدگاه

  • واقعا از وبسایتی مثل دیجی اسپارک انتظار این نوع مقاله ها رو نداشتم!
    بی جنبه بودن خود ما و بلد نبودن استفاده درست از زمان و نبودن سرگرمی ها رو میخاییم بندازیم تقصیر یه بازی!
    “بازی «کلش آف کلنز» مروج نژادپرستی، خشونت، بی‌رحمی، نسل‌کشی، آدم‌کشی و دیگر مولفه‌های زشت غیرانسانی و انحطاط اخلاقی است.”
    این سایت تکنولوژی هست نه مقاله های ارزشی

    • با سلام به دوست عزیز
      تکنولوژی زاده تفکرات بشری است و چون انسان دارای ارزش و شان اخلاقی می باشد، درنتیجه هر انحرافی از اخلاق می تواند دغدغه پژوهشگر باشد، نمیتوان مدعی شد که ما تکنولوزی منهای ارزشهای اخلاقی می خواهیم، بلکه از افرادی تحصیل کرده که قدرت آنالیز و تجزیه و تحلیل موضوعات و مباحث تکنیکی و فنی را دارند، انتظار میرود نسبت به هر پدیده ای در روند تحولات اجتماعی خود حساس بوده و با نگاهی فنی و دقیق فرآیندهای مختلف نرم افزاری و سخت افزاری در هر حجم و ابعاد و سطحی را موشکافانه مورد مطالعه قرار دهند.
      عزیزانی که خود علاقمند به علم دانش و فن آوری و تکنولوژی در همه ابعاد آن می باشند باید جلودار تحلیل های علمی بوده و یا از ان استقبال کنند، چون از هوش و فراستی وافر برخوردارند. وگرنه تحقیر و تخریب و انتقادهای سُست کاری ساده است.
      متشکرم

  • سلام
    انصافا حق گفتید، من نمیدونم چطور این بچه ام را از توى این بازى بکشم بیرون، در مورد این موضوع هم یه کمکى بکنید. ممنونم

    • با سلام
      باید جایگزینی برای علاقه فرزندتان پیدا کنید. این بازی با رنگ و آب فراوان و استفاده از المان های هیجانی و تحریک احساسات و القای حس شیرین پیروزی نوعی احساس خودباوری در بازیکنان به خصوص نوجوانان ایجاد میکند
      از جایگزینی با چنین شرایطی استفاده کنید
      متشکرم


  • بازی آنلاین «کلش‌آف‌کلنز» داستان تسلط بر دهکده‌ای است که مورد هجوم متجاوزان قرار می‌گیرد، متجاوزان یا دهکده‌ها از اقوام و ملیت‌های مختلفی هستند. طراحی بازی به‌گونه‌ای است که کاربر ایرانی نمی‌تواند با یک دهکده اسرائیلی روبرو شود و اغلب بازیکنان ایرانی با عرب‌ها و بازیکنان عرب با ایرانی‌ها مواجهه و درگیر می‌شوند. همچنین بازیکنان با غرق و مجذوب شدن در آن، ناخودآگاه درگیر عناصر احساسی کاذب و غیراخلاقی و غیرانسانی می‌شوند و فرصت پیدا می‌کنند تا به این واسطه امتیاز بگیرند. روحیه برتری‌جویی و تخریب چنان قوت می‌گیرد که جان دیگران بی‌ارزش خواهد شد، به شکلی که حتی بازیکن برای رسیدن به هدفش اجازه کشتن سربازان خود را هم پیدا می‌کند.”
    دقیقا میخاستید چی رو ثابت کنید؟بازی دارای سرور های مختلفی هست سرور آسیا ، اروپا و….. با تعویض زبان بازی شما رو رو یه سرور دیگه میبره (اطلاع ندارم بازی زبان عبری داشته باشه) ولی اگر داشته باشه میتونید با بازیکنان اسرائیلی هم بازی کنید.اگر هم زبان عبری نباشه که اسرائیلی ها هم توی سرور های انگلیسی هستن و به صورت رندوم ممکنه بهشون حمله کنید.من موندم منبع این نوشته پوچ شما کجاست.

    • با سلام
      عرصه تکنولوزی و مباحث نظری و علمی میدان نزاع و جنگ نیست بلکه محل تعامل آرا و عقاید و مختلف تخصصی است. ازاینرو بهتر است همه ما توان تحمل عقیده دیگران را داشته باشیم گرچه با دانسته ها و دانش ما مغایر باشد. استفاده از واژه های تحقیر آمیز(مثل پوچ) در شان کاربران تکنولوژی نیست.
      متشکرم

      • بجای مغلطه لطفا منبع به من بدید.بله این نوشته پوچ هست چون نه تحقیق دست اول هست نه دارای منبع معتبر!اگر قراره صرفا این مقاله عقاید یک شخص باشه باید در اول مقاله ذکر شه که این مقاله به هیچ منبعی تکیه نمیکنه و فقط یه دیدگاه شخصیه.کلمه پوچ تحقیر آمیز نیست بلکه مصداق چنین مقاله هایی هست.
        اینکه چرا این بازی رو مروج آدم‌کشی ، نژادپرستی و… میدونید رو باید توضیح بدید.اینکه تاثیر این بازی روی انسان به چه اندازه هست رو باید بزارید زیر ذره بین.نه فوری به صورت تیتر وار بگید این بازی فلان هست بیسان هست.شما تحلیل نکردید فقط کوبوندید بازی رو.
        این فقط سرگرمیه قرار نیست پایه ریز تفکرات یه فرد باشه!مشکل از تربیت نادرست خودمون هست!
        بله در بازی شاهد خشونت ، نژاد پرستی و… هستیم.اما اینکه سطح و تاثیر اون چقدر هست مهمه!شما با حمله به قبیله های دیگه در بازی نسبت به یک عزیز افغان حس تنفر درتون ایجاد نمیشه.تاثیر این نکات بسیار ریز هست و اونقدر هست که اصلا تو چشم نمیاد و اصلا ذهن انسان به این نکات اهمیت نمیده.رده بندی بازی از نظر خشونت و درجه سنی بر همین اساس هست.با توجه به نوشته شما باید بگیم چون تو بازی سوپرماریو باید بپریم رو دشمن و اونو نابود کنیم باید منتظر باشیم فرزندمون فردی خشن باشه
        اینکه در دراز مدت مشکلاتی رو از لحاظ خانوادگی به بار میاره ربطی به بازی نداره!هر چیزی که انسان نسبت به اون اعتیاد پیدا کنه خطرناکه و ممکنه مشکلاتی دقیقا به همین شکل ایجاد کنه.

        • با سلام
          در مباحث نظری مناقشه امری باطل است. همچنین مطلبى که شما مطالعه کردید مقاله علمى نمیباشد که نیاز به ارایه منبع داشته باشد، بلکه مبحثى نظرى است. انشالله در آینده شما دوست عزیز با سعه صدر بیشتری نسبت به آنچه مورد پسندتان نیست واکنش نشان دهید. پیش فرض گفتگو در مباحث علم نظرى احترام به نظرات یکدیگر است نه واکنش های تند و احساسی.
          موفق باشید
          متشکرم

  • باسلام
    مطالبتون مفید و بجا می‌باشد لطف کنید راهکار برای همسرانی که همسران آنها درگیر این بازی هستند اراعه کنید .
    باتشکر

  • سلام
    جناب آقای افشین طباطبایی من خودم یکی از افرادی هستم که این بازی را انجام می دهم و هیچگونه آسیب اخلاقی و اجتماعی و اصلا هیچ مبلغی برای این بازی پرداخت نکردم و مطمعن هستم که افراد بسیار زیادی مثل من وجود دارند و همچنین هزار جور مقاله درباره ی این بازی و نژاد پرستی و شیطان پرستی خوانده ام .
    در تمام این مقالات و به خصوص مقاله شما معمولا جنبه ی بد بازی بیان می شود و همونطور که یکی از دوستان گفت به دلیل بی جنبه بودن بعضی افراد ، امثالی مثل شما درباره ی این بازی نظرات مختلف و بی محتوا میدهند .
    همچنین شما در این مطلب فرمودید که یک کاربر ایرانی نمی تواند به یک کاربر اسرائیلی حمله کند که این یک موضوع بی خود هست و اصلا برای کاربران این بای مهم نیست که به چه کسی حمله می کند برای مثال به یک آلمانی حمله کند و به یک فلسطینی حمله نکند یا برعکس .(اصلا مهم نیست یک شخص ببیند که به چه کسی حمله می کند زیرا این یک بازی هست ) همچنین در چند سال گذشته افرادی می گفتند که عکس شیطان پرستی بر روی صفحه ی این بازی قرار دارد و همچنین چند تا از نیرو های بازی لامت شیطان پرستی دارند که این مسئله واقعیت داشت که اگر شخصی از این موضوع خبر نداشت ، نمی توانست علامت های شیطان پرستی را در این بازی تشخیص دهد خودم هم وقتی که خواندم علائم شیطان پرستی در بازی وجود دارد بسیار متعجب شدم و فهمیدم که برای دیدن علامت شیطان پرستی خیلی باید دقت کرد . به هر حال می خواهم بگوییم که بسیاری از افراد متوجه علامت های شیطان پرستی نمی شوند و و بنظرم این همه سایت که مطالبی درباره ی شیطان پرستی در بازی می نویسند بیهوده بوده چون که بسیاری از افراد از این موضوع خبردار نیستند و علائم هیچگونه تاثییری بر روی کار بر ندارد و بیشتر نقد هایی که از این بازی می شود بیهوده هست.❕❕❕❕❕❕❕

    • با سلام
      قرار نیست چون برخی عزیزان طرفدار این بازی هستند، به دیگرانی که آن را مضر میدانند حمله کنند. همانگونه که در پاسخی دیگر عرض کردم در مباحث نظری مناقشه امری باطل است. انشالله بتوانید به جای این بازی مجازی وقت خود را در باشگاه های ورزشی و مطالعه کتاب پر کنید، که قطعا راه سعادت جوانانی مثل شما در آن نهفته است.
      موفق باشد
      متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید