آموزش رزبری پای رزبری پای پروژه رزبری پای

تایم لپس با برد رزبری پای raspberry pi

نوشته شده توسط سید محمدعلی نوری

تایم لپس با استفاده از رزبری پای

سلام دوستان با یکی دیگر از آموزش های دیجی اسپارک همراه شما هستیم ،دراین آموزش شما با مفهوم و کاربرد تایم لپس آشنا می شید و نحوه ی ساخت یک ویدیوی تایم لپس رو با استفاده از رزبری پای و دوربین مخصوص اون  یاد می گیرید.

تایم لپس یک ویدیوی کوتاه شده از یک فرایند طولانی هست و سرعت اون فرایند طولانی اونقدر کمه که با چشم قابل دیدن نیست و ما سرعت اون فرایند رو بالا می بریم که قابل دیدن بشه مثل حرکت ابر ها توی آسمون درست برعکس اون اسلوموشن سرعت اشیاء درحال حرکت رو پایین میاره چون سرعت اونقدر زیاده که باید سرعت رو کم کنیم تا مثلا یک گلوله ی در حال حرکت رو ببینیم.

قطعات استفاده شده در این آموزش:

رزبری پای

دوربین مخصوص رزبری پای

بورد رزبری ساخت بنیاد خیریه رزبری پای بوده و یک مینی کامپیوتر همه کاره به شمار می رود همچنین این بورد جامعه ی زیادی را در بر می گیرد که این امر موجب شده آموزش های مربوط به این بورد در فضای وب فراوان تر از بورد هایی با کاربرد مشابه شود . این بورد هم اکنون در فروشگاه دانشجوکیت موجود بوده و قابل تهیه می باشد.

دوربینی که در این آموزش استفاده کیفیت عکاسی آن برابر با ۵ مگاپیکسل می باشد و کیفیت فیلم برداری اش ۱۰۸۰ است، که هم اکنون در فروشگاه دانشجو کیت جهت خرید موجود می باشد.

مرحله ۱ مطمئن شوید سیستم عامل رزبین روی مموری شما نصب شده باشد و سپس رزبری پای خود را به برق متصل کنید تا روشن شود.

مرحله ۲ ترمینال رزبری را باز کرده و دستور زیر را همانند شکل وارد ترمینال کنید سپس اینتر را فشار دهید

raspivid -fps 1 -t 900000 -o name.h264
تایم لپس با استفاده از رزبری پای

تایم لپس با استفاده از رزبری پای

توضیحات دستور:

raspivid : به استفاده از دوربین رزبری پای اشاره می کند.

fps- : تعداد فریم در هر ثانیه را مشخص می کند در اینجا ما تعداد فریم را ۱ فریم در هر ثانیه قرار داده ایم تا در هر ثانیه یک عکس بگیرد.

t- : زمان فیلم برداری را به میلی ثانیه مشخص می کند که در این جا برابر با ۱۵ دقیقه است. دقت کنید هر ثانیه برابر با ۱۰۰۰ میلی ثانیه است.

o- : جهت خروجی گرفتن از فیلم از این متغیر استفاده می شود. فرمت خروجی h264 می باشد و فرمول اسم گذاری به طور کلی به شکل زیر است:

name.h264

به جای name می توانید مقدار دلخواه را وارد کنید.

پس از پایان فیلم برداری شما ویدیویی مشابه ویدیوی زیر در شاخه ی home خواهید داشت در این آموزش از یک ساعت برای برای رساندن مفهوم استفاده شده است:

اگر می خواهید از پایتون استفاده کنید کار شما کامل تر می شود و میتوانید تعداد فریم را از مثلا یک فریم در هر ثانیه به یک فریم در دقیقه کاهش دهید که در پست های آینده به این موضوع اشاره خواهد شد.

در صورت تمایل می تونید تایم لپس هایی رو که درست کردین توی سایت آپارات آپلود کنید و لینک تایم لپس رو با ذکر توضیحات کوتاه در بخش نظرات درج نمایید

درباره نویسنده

سید محمدعلی نوری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۲ دیدگاه

  • من عاشق رزبری شدم و میخوام همین الان یکیش رو بخرم، یک سوال. چرا قیمت رزبری پای ٣ مدل ب توی ایران فرق داره؟ برخی سایت ها ١٩٩ تومان و برخی سایتها ١٧٠ و برخی هم بالا پایینتر گذاشتن، فرقی دارن باهم؟ مثلن همین نمونه که در سایت شما هست ارزونتر از ازن ١٩٩ تومنی هست

    • با سلام و درود
      شرایط حمل کالا متفاوت میباشد. ولی قیمت جهانی برد رزبری پای یکسان است. تولید کننده‌های رزبری پای هم در کل بازار جهانی انحصارا در دست چند تولید کننده است که تمامی آن‌ها هم قیمت یکسانی دارند. از این رو تنها تفاوت در شرایط حمل و هزینه مرتبط میباشد. در صورت تمایل سوالات مربوط به رزبری پای را در فروشگاه مطرح کنید.