سخت افزار مدارهای الکترونیک

تلفظ کلمات از طریق تنفس انسان

نوشته شده توسط آزاده مختاری

صحبت کردن راه انتقال مفاهیم ذهنی به افراد دیگر است اگر ساتفاده از زبان نبود انتقال مفاهیم با استفاده از شکل ها و نقاشی ها میسر می شد بنابراین عده ای از افراد به علت مشکلات معلولیت و ناتوانی قادر به صحبت کردن و انتقال این مفاهیم نیستند بنابراین با استفاده از حرکات دست و اشاره به انتقال معنا می پردازند  ولی در مواردی معلولیت به حدی است که حرکت دست و اشاره هم امکان پذیر نیست بنابراین دانشمندان در این امر پیشگام شده و اقدام به ساخت دستگاه های مختلفی نموده اند.

در ادامه با دیجی اسپارک با معرفی دستگاهی برای تلفظ کلمات از طریق تنفس انسان همراه باشید.

با توجه به گسترش تکنولوژی های مختلف ولی هنوز افرادی وجود دارند که قادر به استفاده از این تکنولوژی ها برای صحبت کردن نمی باشند بنابراین پژوهشگران دانشگاه Loughborough بریتانیا سیستمی را ایجاد کرده اند که بر اساس تنفس انسان‌ها اقدام به تلفظ کلمات می‌کند و با یادگیری الگوی تنفس می تواند به گفتن جملات بپردازد.

این دستگاه که با عنوان دستگاه ارتباطی جایگزین و افزاینده (AAC) معرفی شده است از یک ماسک بینی/دهان متصل به یک لوله‌ی وصل شده به یک کامپیوتر تشکیل شده است.

با تنفس بیمار در یک الگوی مشخص نرم‌افزار سفارشی (با تبدیل آنالوگ به دیجیتال) آن الگو را تشخیص می دهد و یک کلمه یا عبارت خاص را بر اساس آن ارائه می‌کند. همچنین این دستگاه این قابلیت را دارد که با یادگیری الگوهای خاص آن ها را در خود ضبط کند و در دفعات بعدی با تنفس خاص به ادای کلماتی مشخص بپردازد.

این دستگاه بعد از شناسایی الگو AAC از یک ترکیب‌کننده‌ی گفتاری برای بیان کردن کلمات با صدای بلند استفاده می‌کند و پژوهشگران توانسته اند تا ۹۵/۵ درصد به موفقیت در یادگیری الگوی تنفس و کلمات بپردازند.

دکتر Dr. Atul Gaur از محققین این دستگاه می گوید این دستگاه توانایی تبدیل تنفس به گفتار برای افرادی که مشکلات شدید تنفسی یا اختلالات گفتاری دارند را دارا می باشد و همچنین یکی دیگر داز محققان این دستگاه افزود که این دستگاه برای افرادی که توانایی حرکات صورت و دست را ندارند می تواند روشی مناسب باشد.

این دستگاه به زودی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و پزوهشگران امیدوارند بتوانند مشکلات بیماران ومعلولان را حل کنند.

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه