تکنولوژی

توسعه‌ی برنامه موبایل برای تشخیص افسردگی

برقراری ارتباط یکی از نیازهای انسان است در دنیای امروز این رابطه از میان دو نفر به یک نفر و یک گوشی هوشمند تبدیل شده است چرا که ما در اکثر زمان خود در حال کار کردن با گوشی هوشمند خود هستیم. در جدیدترین تحقیقات انجام شده، گوشی هوشمند بهتر از هر کس دیگری می‌تواند افسردگی را تشخیص دهد. بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه‌ شیکاگو آمریکا، با توجه به میزان استفاده‌ی شما در طول روز از گوشی هوشمند، این گوشی‌ها تا ۸۷ درصد دقت می‌توانند افسردگی شما را تشخیص بدهند.

 در ادامه با توسعه‌ی برنامه موبایل برای تشخیص افسردگی در دیجی اسپارک همراه ما باشید.

David Mohr مسئول اجرای تحقیقات است که اعلام کرده هر چه در طول روز از گوشی هوشمند خود استفاده کنیم، احتمال مبتلا شدن به افسردگی نیز بیشتر می‌شود. صرف کردن بسیاری از زمان با گوشی هوشمند نشان می‌دهد که اکثر اوقات خود را در خانه می‌گذرانیم و در نتیجه ماندن در خانه و بیرون نرفتن یکی دیگر از نشانه‌های افسردگی می‌باشد.

در این تحقیق انجام شده که از ۲۸ نفر با بازه‌ی سنی ۱۹ تا ۵۸ سال صورت گرفته است، برنامه ای به نام Purple Robot بر روی گوشی این ۲۸ نفر نصب شده است. به مدت دو هفته این برنامه هر روز و هر پنج دقیقه یک بار مکان مورد استفاده از گوشی به علاوه میزان فعالیت کاربر را به سرور می‌فرستاده است. علاوه بر جمع آوری اطلاعات، این برنامه در برخی مواقع از کاربر احساس وی را پرسیده و جواب او را ثبت کرده است. با جمع شدن اطلاعات کاربر و مقایسه‌ی آن با آزمون افسردگی به نام PHQ-9، این برنامه توانسته است با ۸۷ درصد دقت میزان افسردگی کاربران را تشخیص دهد.

این به این معنی است که اگر شما اکثر اوقات خود را در خانه صرف می‌کنید و با کار کردن گوشی هوشمند خود لذت می‌برید شما ممکن است مبتلا به افسردگی باشید. این گزارشات بر روی تعداد بسیار کمی صورت گرفته و زمان بسیار کمی نیز صرف انجام این تحقیقات شده است. بدون شک این تحقیقات ادامه خواهد یافت و با زمان و بازه‌ی آماری بیشتر میزان اشتباه نیز پایین‌تر خواهد آمد.

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه