تکنولوژی سخت افزار

دم اسب دریایی؛الهام بخش آینده رباتیک

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

اسب دریایی از دسته موجودات باشکوه اما عجیب و غریب است. دم این حیوان با دم بسیاری از حیوانات مانند میمون و موش و ببر متفاوت است. دم حیوان ها که نام بردیم به صورت استوانه ای است در صورتی که دم اسب دریایی در خم شدن زاویه بیشتری دارد و استخوانهای دم اسب دریایی به صورت صفحه ای و مربع شکل می باشد.

دم اسب دریایی یک شاهکار خلقت است. دانشمندان با مشاهده این شاهکار تصمیم گرفتند، راهی برای ایجاد این ساختار و صفحات مربعی  پیدا کنند، تا بتوانند در نسل جدید ربات ها از آن استفاده کنند.

دم اسب دریایی؛الهام بخش آینده رباتیک - دیجی اسپارک

اسب دریایی یک ماهی است اما با دم خود شنا نمی کند. درعوض از آن برای آوردن چیزهایی شبیه جلبک دریایی استفاده می کند. این حیوان مهارت بسیاری برای آویز شدن به شاخ و برگ لغزنده دارد. دانشمندان عقیده دارند از این ویژگی های ایدآل و منحصر به فرد دم اسب دریایی، در یک ربات می توان استفاده کرد.بنابراین مایکل پورتر Michael Porter، از دانشگاه کالیفرنیا در سندیگو و همکارانش برخی از مدل های کامپیوتری را ایجاد کردند وبا این مدل ها و تست آنها می خواستند بفهمند که چگونه دم اسب دریایی بهتر از یک دم استوانه ای است.

مدل کامپیوتری با صفحات مربع، نسبت به مدل صفحات دایره ای مزایای بیشتر و برتری دارد. هنگامی که بازوی دایره ای تلاش برای گرفتن چیزی می کند صفحات آن به صورت کشویی هستند و شروع به چرخیدن می کنند و بر روی هم می لغزند و حفظ حالت عادی هم برای آنها بسیار دشوار است. از سوی دیگر صفحات مربعی اصلا نمی چرخند. صفحات مربعی در خم شدن و حالت گرفتن ضعیف نیستند و این از مزایای ساختاری صفحات مربعی است که آن را نسبت به صفحات دایره ای، به طور قابل توجهی شاخص کرده است.

دم اسب دریایی؛الهام بخش آینده رباتیک - دیجی اسپارک

محققان بعد از طراحی کامپیوتری، این صفحات را برای تست کردن با ۳Dچاپ کردند تا ببینند کدام یک از صفحات می توانند پیچ بخورند و خم شوند. مدل مربعی عملکرد بهتری نسبت به مدل دایره ای داشته است. صفحات مربعی شوک ایجاد شده را تحمل کردند ولی صفحات دایره ای در مقابل این تغییرو شوک خرد می شدند. صفحات مربعی ترفند خوبی برای رسیدن به ربات سیلیکونی می باشند.

صفحات مربعی الهام گرفته شده از دم اسب دریایی ، دارای برخی از کمبودها هم می باشد. مثلا این صفحات در حرکت نسبت به صفحات دایره ای نصف سرعت را دارند و همین باعث می شود همه کاره نشوند ولی در زمانی که نیاز به پیچ خوردن به دور چیزی است بسیار مناسبند. این مدل به سرعت در حال ترمیم ساختاری می باشد.

دم اسب دریایی الهام گرفته شده، دارای کاربردهای بالقوه در تمام اندازه ها می باشد. یک مقیاس آن می تواند در حد یک بازوی روباتیک باشد و یا در مقیاس بزرگترباشد. از آنجا که مهندسان تمایل به ساخت وسایل سنگین هستند،این ساختار می تواند برای کنترل و حرکت دادن آنها کمک شایانی بکند.

جهان خلقت و حیوانات می توانند درس بزرگی برای دانشمندان و پیشرفت در علم روباتیک باشند.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه