روبو-پدیا

دیجی ربات : نفوذ ربات‌ها به دنیای حشرات برای یادگیری سبک زندگی آن‌ها

robots-infiltrate-insect نفوذ ربات ها به دنیای حشرات
نوشته شده توسط علیرضا قربانی

نفوذ ربات‌ها به دنیای حشرات برای یادگیری سبک زندگی آن‌ها

در نیمه شب برق آشپزخانه خود را به سرعت روشن کنید، مشاهده خواهید کرد که تعدادی سوسک که بر روی زمین آهسته حرکت می‌کردند، ناگهان به سرعت متفرق می‌شوند و چند ثانیه بعد بر روی دیوارها به هم می‌پیوندند.
محققان برای پی بردن به نیروی درونی گروه‌های جانوران در حال فرستادن ربات‌ها به جمع آن‌ها هستند، تا بفهمند سوسک‌ها یا هر جانور دیگری چگونه به صورت گروهی فعالیت می‌کنند. مانند ربات‌زنبورهایی که برای مطالعه حرکات ارتعاشی زنبورهای عسل در کندوها استفاده می‌شدند. در ادامه با مرکز تخصصی الکترونیک و رباتیک ، دیجی اسپارک همراه باشید.
مردم در پی آن هستند که ببینند چگونه ربات‌ها به جمع حشرات نفوذ کرده و بر رفتار آن‌ها تأثیر می‌گذارند. ربات زنبورها می‌توانند از زنبورهای گرده افشان در برابر کرم‌ها محافظت کنند و یا می‌توانند وضعیت آب ‌و هوا را پیش بینی کنند تا در صورت مناسب نبودن وضعیت جوی برای یافتن غذا، با آزاد کردن فرومون از باز شدن تخم‌ها جلوگیری کند. اینگونه ربات‌ها حتی می‌توانند برای تشویق گروهی از جانوران به کارهایی که معمولاً انجام نمی‌دهند نیز استفاده شوند. مانند ربات سوسک که می‌تواند جسارت سوسک‌ها برای ماندن در روشنایی را افزایش بدهد.

اما کار کردن بر روی رفتار ربات‌ها برای اینکه خود را همرنگ جانوران نشان دهند کار دشواری است. در پروژه قبلی، جُزِی هالوی از دانشگاه دیدروت پاریس در فرانسه و همکارانش بسیاری از برنامه ریزی‌ها و تغییرات را با دست بر روی ربات ‌سوسکشان انجام دادند. اما اینکار به راحتی قابل انجام بر روی گونه‌های دیگر جانوری نیست.
بنابراین تیم تحقیقاتی هالوی روش جدیدی را برای کنترل رفتارهای ربات، بصورت اتوماتیک، تولید کردند. این راهکار، ترکیبی است از تعریف عادت‌ها و رفتارهای سوسک با مدل‌های حرکتی فردی و فعالیت‌های گروهی آن.   آن‌ها سپس از الگوریتم تکاملی برای پیشرفت مدل‌ها استفاده می‌کنند.

نیکولاس بردچ، یکی اعضای تیم تحقیقاتی در دانشگاه سوربون پاریس می‌گوید: برنامه‌ریزی ربات‌ها برای اینکه فقط مانند حشرات رفتار کنند بهترین کار نیست. ممکن است همین جزئیات کوچک در تغییر رفتار آن‌ها در آینده، رفتار کلی و جهانی سوسک‌ها وقتی در کنار هم هستند را تسخیر کند.
تیم تحقیقاتی رفتارهای جدید تولید شده را بر روی یک شبیه ساز کامپیوتری امتحان کردند. در آن یک گروه شامل ۴۵ سوسک و پنج ربات باهم ترکیب شدند و برای گرفتن یک تصمیم مشترک بین دو پناهگاه باید باهم همکاری می‌کردند. رفتار حشرات مقلّد تولید شده به صورت خودکار خیلی سریعتر از وقتی بود که به صورت دستی کنترل می‌شدند و واقعی تر رفتار می‌کردند. محققان مشاهده کردند که گروه شکل گرفته مانند یک گروه سوسک واقعی رفتار می‌کنند، مثلاً به صورت طبیعی در داخل دیوارها دورهم جمع می‌شدند.

تیم تحقیقاتی بر این باور هستند که این روش می‌تواند برای تغییر رفتار گونه‌های جانوری دیگر از قبیل زنبورهای عسل، کرم میوه، پرنده‌ها و ماهی‌ها دیگر استفاده شود. بردچ می‌گوید که رفتار خیلی بیشتر از شکل و قیافه اهمیت دارد. یک ماهی زمانی یک ربات را به عنوان ماهی می‌پذیرد که آن ربات مانند ماهی‌ها رفتار کند حتی اگر شبیه آن‌ها نباشد. و سطح رفتاری یک گروه خیلی بیشتر از حرکات فردی مهم است. حرکات و راه‌هایی که گروه ربات سوسک‌ها از آن پیروی می‌کردند نیازی به اینکه با حرکات سوسک‌های واقعی همخوانی داشته باشد تا با سوسک‌ها همراه شوند، نداشت.
تری پِیج از اعضای دانشگاه وندربیلت در شهر نشویل در ایالت تنسی آمریکا می‌گوید: استفاده از ربات‌ها برای تقلید و تأثیر بر روی رفتار جانوران به اندازه روش‌های سنتی مانند صوت و فرومون خوب و یک روش بزرگ برای اضافه شدن به ابزارهای محققان است.

درباره نویسنده

علیرضا قربانی

علیرضا قربانی هستم دانشجوی مهندسی پزشکی. چیزهای خیلی زیادی رو در دنیا دوست دارم. یک گیک هستم و یشه گفت یک هکر. نه به معنی دزدی پسورد و ایمیل مردم. به معنی عشق به دونستن و عشق به تحقیق درباره خیلی از چیزهایی که می بینم و می‌شنوم. اگر بخوام علاقه‌مندی‌ درجه یکم رو نام ببرم میتونم بگم برنامه نویسی و بعد از اون امبدد سیستم ها.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه