رباتیک

ربات Self همانند یک کودک یاد می گیرد

ربات Self همانند یک کودک یاد می گیرد-دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

ربات ها در حال حاضر از قبل برنامه ریزی می شوند و یک کار را بصورت دستوری و بدون تغییرانجام می دهند. ولی رباتی ساخته شده که با اجداد خود متفاوت است. محققان رباتی ساخته اند که مانند یک کودک خردسال یاد میگرد. این ربات در ابتدا چیزی بلد نیست، ولی به مرور زمان مواردی را یاد می گیرد.در ادامه با دیجی اسپارک همراه باشید.

براند پروفسور موسیقی شناسی دانشگاه علم و صنعت نروژ است. به عقیده او ما فاصله ی زیادی با شبیه سازی دقیق مغز یک کودک داریم. الگوریتم های ما باید مانند نمونه ی طبیعی صدا و تصاویر را پردازش کنند و به هوش مصنوعی انتقال دهند تا تبدیل به یک علم یا تجربه شود. یک مدار دیجیتالی باید مانند سلول های عصبی صدا و تصاویر را دریافت کند. برای شبیه سازی دقیق تر این مدار نیاز به سنسورهای حسی دارد تا بتواند مانند کودک عمل کند.

براند می گوید که این ربات یک پروژه ی میان رشته است که نیاز است چندین محقق از چند رشته بر روی آن کار کنند. تیدمن بعنوان کارشناس کامپیوتر، براند را در این پروژه همیاری می کند. براند قبلا بر روی پروژه ی برنامه نویسی موسیقایی کار کرده است. پروژه ی دکترای تیدمن با عنوان یک ربات ضربه زن؛ این دو نفر با ترکیب تجارب خود بر روی ربات شبیه ساز کودک کار کرده اند. ربات آن ها در ابتدا هیچ اطلاعاتی در مغز خود ندارد. این ربات اطلاعات را از فردی که صحبت می کند مانند یک خوراکی دریافت می کند و سریع با سخنران ارتباط برقرار می کند.

در نمایشگاهی این ربات در مقابل دید عموم قرار گرفت. مردم بیشتر نامش را پرسیدند و یا شعری برای ربات می خواندند تا ربات برای آن ها تکرارش کند. تلاش براند و تیدمن برای رباتشان برقراری بهترین تعامل با مخاطبان و  این تعامل با امکان پردازش تصاویر و صدا با هم امکان پذیر خواهد شد.

نامی که برای این ربات در نظر گرفته شده SELF  است. SELF در آینده خواهد توانست در مورد خود و زندگی ماشینی اش فکر کند و تصمیم بگیرد!

تفکر مستقل چیست؟

این همان چیزی است که SELF توانایی انجامش را بدست خواهد آورد. طبیعت اولین معلم SELF خواهد بود. او در ادامه خواهد توانست با محیط ارتباط برقرار کند و یاد بگیرد، این کار زمان بر است ولی ناممکن نیست.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه