رزبری پای

رزبری پای ۳ مدل A+ معرفی برد Raspberry Pi 3 Model A+

Raspberry-Pi-3-Model-A+--digispark
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

ساعاتی پیش ابن آپتون از برد Raspberry pi 3 A+ رونمایی کرد. این برد ابعاد کوچتر از رزبری پای ۳ B دارد. در این پست ویژگی‌ها و تحلیل برد Raspberry Pi 3 Model A+ uk را معرفی خواهم کرد. هر کسی که به برد رزبری پای Raspberry Pi یا به قول برخی از کاربران رسپبری پای، علاقمند باشد. طبیعتا مقداری هم زبان انگلیسی مسلط می‌باشد. بنابراین چه لطفی دارد که من هم معرفی این برد به زبان فارسی را بنویسیم؟! در نگاه اول توسعه وب فارسی و گسترش زبان فارسی در فضای مجازی و بستر اینترنت وظیفه هرکدام از ما ایرانیان است. در نگاه بعدی برخی از اسپارکرها جای این موضوع را خالی خواهند دانست. برای هر دو نگاه احترام قائل هستم و امیدوارم از این پست لذت ببرید. با مرجع تخصصی رزبری پای Raspberry Pi به زبان فارسی، دیجی اسپارک همراه باشید.

معرفی برد رزبری پای Raspberry pi 3 A+ digispark

 

برد Raspberry Pi رزبری پای چیست؟

پیش از این در پست نسخه جدید برد رسپبری پای ۳ B+ رزبری پای Raspberry Pi 3 B Plus راجع به این موضوع کاملا توضیح دادم. اگر از قلم انداخته‌اید این پاراگراف را مطالعه کنید. ممکن است کاربران حرفه‌ای و سطح بالا دیجی اسپارک از خواندن مطالب این پاراگراف، مطلب جدیدی یاد نگیرند. ولی خب از آنجایی که قشر مخاطبان بسیاری را باید در نظر بگیریم، بنده توضیحاتی راجع به اینکه برد رزبری پای Raspberry pi یا به عبارت برخی از کاربران رسپبری پای ! چیست، توضیحاتی می‌دهم. اینکه چه کسی و از چه کشوری و… این برد را طراحی و تولید کرد، به نظرم خیلی اهمیت ندارد. ولی جذابیت این برد در امبدد بودن آن است. پشتیبانی از سیستم عامل و امکان دسترسی به محیط گرافیکی را فراهم می‌کند. ابعاد فوقع العاده و پردازنده کم مصرف، همگی از ویژگی‌های بارز برد رزبری پای هستند. نکته بسیار مهم در پیشرفت کردن برد رزبری پای حمایت گوگل از آن بود، حمایتی از نوع گوگلی! باعث شد که قیمت تمام شده برد ثابت بماند و حجم عظیمی از کاربران را برای آن بوجود آورد. تا اینجا که اگر شما به عنوان کاربر این برد، امروز و یا همین لحظه با یک مشکل مواجه شوید، قطعا قبل از شما کاربر دیگری با آن مواجه شده و راه حل آن هم مشخص شده است. مانند همین دیجی اسپارک، تا به امروز بیش از ۷۰۰ آموزش با برد رزبری پای در اینجا منتشر کرده‌ایم.

برد رزبری پای 3 مدل A+ معرفی Raspberry pi 3 model A+ - دیجی اسپارک

 

رزبری Raspberry Pi 3 Model A+

ابن برد نسخه کوچتر برادر بزرگترش Raspberry pi 3 B+ می‌باشد. در ظاهر برد کمی کوچکتر و فقط یک پورت USB دارد. پورت اترنت هم حذف شده است. تراشه  A 1.4GHz 64-bit quad-core ARM Cortex-A53 CPU در کنار ۵۱۲ مگابایت رم LPDDR2 کل پردازش برد را انجام می‌دهند. تراشه بلوتوث و وای فای هم همانند برادر بزرگتر بوده از نوع Dual-band 802.11ac wireless LAN and Bluetooth 4.2/BLE می‌باشد. در نهایت هم همانند هر ارتقا در برد رزبری پای Raspberry Pi حرارت و داغ شدن برد در پردازش‌های سنگین کمی بهتر شده است. ویژگی‌های اصلی برد رزبری پای ۳ Raspberry pi 3 A+ در زیر لیست کرده‌ام.

  • تراشه اصلی Broadcom BCM2837B0, Cortex-A53 (ARMv8) 64-bit SoC @ 1.4GHz
  • حافظه رم ۱۵۲ مگابایتی ۵۱۲MB LPDDR2 SDRAM
  • تراشه ارتباط بیسیم ۲٫۴GHz and 5GHz IEEE 802.11.b/g/n/ac wireless LAN, Bluetooth 4.2/BLE
  • ارتباط GPIO 40 پایه Extended 40-pin GPIO header
  • خروجی HDMI تصویری Full-size HDMI
  • رابط ارتباطی USB تک کانال Single USB 2.0 ports
  • رابط دوربین CSI camera port for connecting a Raspberry Pi Camera Module
  • رابط نمایشگر و LCD مخصوص رزبری پای DSI display port Raspberry Pi Touch Display
  • جک ۳٫۵ میلی متری صوتی ۴-pole stereo output and composite video port
  • اسلات میکرو SD سیستم عامل Micro SD operating system and storing data
  • پورت USB تغذیه برد ۵V/2.5A DC power input

برد رزبری پای 3 A+ در Raspberry pi 3 A+ digispark

 

بنچمارک Raspberry Pi 3 B+ و A+

در تصویر زیر بنچمارک دو مدل برد رزبری پای ۳ مدل B+ و رزبری پای ۳ مدل A+ را مشاهده می‌کنید. پارامترهای بررسی سخت افزاری در جدول زیر قرار گرفته‌اند. چنانچه راجع به هرکدام سوالی ذهن شما را درگیر کرد. در بخش نظرات از من بپرسید.

بنچمارک تفاوت برد رزبری پای 3 A و B در Raspberry pi 3 model A+ - دیجی اسپارک

 

چگونگی خرید برد Raspberry Pi 3 Model A+

دوباره بحث خاکستری خرید در بازار خاکستری ایران را پیش رو خواهیم داشت. برد رزبری پای از بدو تولدش قیمت ۳۵ دلاری را انتساب کرد. طی این مدت به همان قیمت باقی مانده است. برادر کوچکتر وی که همین امروز از آن رونمایی شد. دارای قیمت ۲۵ دلاری است. این قیمت هم ثابت خواهد ماند. با تولد چنین بردهای پر کاربرد الکترونیک، عموما به عنوان بردهای High Tech شناخته می‌شوند. فضا برای دلالان و کسبه محترم کاملا دوست داشتنی خواهد شد! متاسفانه در فضای کشور ما خبری از ثابت ماندن این قیمت‌ها وجود ندارد. برد رزبری پای امروز به آرزوی بسیاری از کاربران تبدیل شده است. از اینرو ما برای کلیه اسپارکرها در تلاش هستیم تا فضاهای مختلفی از جمله بن‌های تخفیف، ارسال رایگان، فروش ویژه مناسبتی و… را برای اسپارکرها ارایه دهیم. همکاری دیجی اسپارک با فروشگاه دانشجو کیت این بستر را میسر کرده است. امید است تا در این بازار بتوانیم گسترده‌تر با فروشگاه‌های مجازی و فیزیکی مختلفی همکاری کنیم. تا این روش‌های دریافت بن خرید هم برای کاربران گسترده‌تر شوند. متاسفانه برد رزبری پای ۳ طی مدت کمتر از ۶ ماه از قیمت ۱۹۰ هزار تومانی به ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. در خصوص برد رزبری پای ۳ Raspebrry Pi 3 A+ نمی‌توانم دقیقا پیش‌بینی قیمت بکنم. امیدوارم بازار فضای کاملی برای ارایه قیمت مناسب در اختیار همه کاربران قرار دهد.

 

 

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۱۶ دیدگاه

  • استاد ازتون ممنونم
    اولا خوشحالم که اسپارکر هستم ثانیا بابت اطلاع رسانی این خبر تشکر میکنم.

  • سلام
    بابت به روز بودن مطالب ممنونم.
    پس با توجه به این تفاوت ها استفاده از B+ خیلی به صرفه تره تا A+
    مخصوصا اینکه یه پورت usb بیشتر نداره

  • سلام و خسته نباشید بابت معرفی
    با توجه به توضیحات شما فرکانس پردازنده که تغییری نکرده و حتی رم هم نسبت به B پلاس کاهش یافته .
    ولی اگر قیمت فروش در ایران نسبت به b پلاس کمتر باشه برای پروژه های ساده و غیر صنعتی و صرفا هوشمند سازی به صرفه تر خواهد بود.
    امیدوارم دانشجوکیت به زودی تامین کنه تا بتونیم تست کنیم.

    • با سلام
      بله طبیعتا برای پروژه‌های ساده‌تر یا پروژه‌هایی که به پردازش کمتر نیاز دارند یا کلا به Ethernet نیاز نیست، استفاده شود. ولی در کل بسته به نوع پروژه انتخاب خواهد شد.

  • سلام
    تا این مرحله دانشجوکیت از بقیه همیشه جلوتر بوده و حتی اگر کالاهایی هم ناموجود بوده مطمئن هستیم در حال تامین کالای مرغوب و با کیفیت بوده. والا الان بقیه به هر قیمتی حاضرن کالای بی کیفیت درجه چهار و پنج وارد بازار کنن و به خیال خودشون جنسشونم جوره به چه قیمتی آخه.
    خواستم بگم ما حاضریم n زمان صبر کنیم تا دانشجوکیت موجود کنه و بخریم.
    از تلاش بی وقفه شما ممنونم.

  • سلام من به تازگی این برد رو خریداری کردم ولی به دلیل و جود یک پورت یو اس بی مجبور به خرید یو اس بی هاب شدم

    کیبرد وقتی مستقیم به رزبری پای متصل میشه مشکلی نداره اما وقتی با یو اس بی هاب وصل میشه کار نمیکنه ولی موس بدون مشکل کار میکنه