تکنولوژی

روشی جدید برای تبدیل آب شور دریا به آب آشامیدنی با استفاده از pervaporation

نوشته شده توسط آزاده مختاری

محققان دانشگاه اسکندریه به تازگی روشی توسعه داده‌اند که می‌تواند آب شور دریا را به آب آشامیدنی و پاک تبدیل نماید. واین مساله می‌تواند در شمال آفریقا و روستاهای شرق میانه که آب یک مساله پرفشار است که به ثبات اقتصادی و ثبات اجتماعی می انجامد تبدیل شده است.

در ادامه در دیجی اسپارک با روشی جدید برای تبدیل آب شور دریا به آب آشامیدنی  با استفاده از pervaporation با ما همراه باشید.

با توجه به جمعیت در حال رشد استفاده از آب دریا می تواند به عنوان منبع مصرفی مورد استفاده قرار گیرد و استفاده از آب شیرین کن در کشورهای خاورمیانه بسیار مهم است و روز به روز در حال گسترش است.

با توجه به این که روش های ارایه شده نیاز به مصرف برق بالایی دارند و گیاهان کف دریا نیز با انتشار مواد اسمزی و سپس نمک به آودگی وشوری آب دریا بیانجامند بنابراین دانشمندان با استفاده از روشی جدید به صرفه جویی در مصرف برق و کاهش هزینه ها پرداخته اند. این روش با استفاده از pervaporation در یک فرآیند جدا جامدات و مایعات تلفیق می‌شوند. که طی دو مرحله انجام می‌شود و اولین قدم فیلتر مایع با استفاده از غشا سرامیکی یا پیلمری است و دومین قدم تبخیر و جمع آوری آب تغلیظ شده است. این روش به تولیدسریع‌تر و پاک‌تر و کم هزینه تر آب می انجامد و در مرحله تبخیر نیاز به تولید انرژی الکتریکی ندارد.

این روش روش جدیدی نیست و غشای مورد استفاده در مرحله اول گران قیمت و هزینه بر بوده است. بنابراین غشا جذب نمک جدیدی با استفاده از پودر استات سلولز در مرحله اول تعبیه شده است . که به گفته محققان این پودر از خمیر الیاف چوبی تهیه می‌شود و به راحتی در دسترس و به آسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در هر آزمایشگاهی در دسترس است.

با توجه به یافته‌های دانشمندان این غشا می‌تواند به خوبی به نمک زدایی آب دریا و پاک کردن آن از آلودگی‌ها بیانجامد. همچنین می‌تواند برای تصرف آلاینده‌ها و بلور نمک برای به حداقل رساندن آلودگی محیط زیست کمک کند. غشا وفرآیندهای غشایی را می توان به راحتی و از راه دور با استفاده از آتش برای تبخیر آب مورد استفاده قرار داد.

این محصول هنوز به مرحله تجاری نرسیده است ولی می‌تواند برای کشورهای در حال توسعه که با مشکل کمبود آب و برق مواجه هستند راه حل مناسبی باشد.

 

 

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه