تکنولوژی

سیستم ردیابی انسان از پشت دیوار

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

یک تیم از محققان در MIT که مربوط به دانشگاه ماساچوست می باشند، امسال روی سیستمی کار کرده اند که به کمک امواج رادیویی انسان ها را از پشت دیوار شناسایی می کند. البته این سیستم هنوز در مراحل مفهومی اولیه اش است؛ اما آن ها به دنبال همه گیر کردن سیستمشان هستند. طراحی و پیش برد این پروژه توسط خانم دینا کاتابی (Dina Katabi) و آقای فاضل ادیب دانشجو ی دکتری رشته ی ارتباطات انجام شده است. این تکنولوژی از سیگنال های ضعیف شده برای شناسایی حرکت انسان ها و کشف حرکات پشت دیوار ها استفاده می کند. ادیب اشاره می کند که دقت این سیستم از سیستم های محلی وای فای بیشتر است. اطلاعاتی کافی مبنی بر اینکه این دو نفر ایرانی هستند یا نه موجود نیست. در ادامه با دیجی اسپارک همراه باشید.

 

خب تا این جا تصویری کلی از سیستم و رهبران آن بدست آوردیم. روش کار این سیستم به این صورت است که از سه آنتن رادیویی استفاده شده است. دو آنتن برای ارسال امواج و یک آنتن برای دریافت امواج برگشتی، که روی دیوار یا داخل آن نصب می شوند. برای نمایش دادن این سیستم یک شخص در اتاق کناری در محلی مشخص شروع به قدم زدن می کند. سیستم آشکار ساز آن شخص را با یک نقطه قرمز روی صفحه کامپیوتر نمایش می دهد. این سیستم توانایی تشخیص حرکت با دقت +/- ۱۰ سانتی متر را دارد!

 

گزارش ها حاکی از آن است که تلاش های قبلی در این موضوع هزینه های سنگینی در بر داشته و یک سیستم حجیم با تکنولوژی راداری بوده است. از این رو این سیستم جدید به کمک تکنولوژی های ارزان و در دسترس طراحی شده است. هدف در این پروژه این است که با یک وسیله ی کم مصرف و قابل حمل بتوان حرکات را در پشت دیوارها و درها دید. یکی دیگر از آیتم ها هرچه کوچک کردن این سیستم است.

 

در نظر بگیرید از این سیستم در مسایلی مانند گروگان گیری، کمین کردن و یا حتی نجات بازماندگان در حوادث مختلف و یا بازی های رایانه ای می توان استفاده کرد.

این سیستم هنوز معایبی دارد از جمله اینکه حتما باید فضای اتاق خالی از حرکت باشد و دیگر اینکه فقط قابلیت تشخیص حرکتی یک نفر را دارد.

در ویدیوی زیر صحبت های آقای ادیب را می شنویم که علاه بر تست سیستم درباره ی آن اطلاعاتی را ارایه می دهد.

 

[advanced_iframe securitykey=”e3ac59a02708b32a0e36dd27eecce7b410abc919″ src=”http://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/aFORY/vt/frame” allowFullScreen=”true” webkitallowfullscreen=”true” mozallowfullscreen=”true” height=”360″ width=”640″]

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه