مدارهای الکترونیک

مدارآشکار ساز دود

مدارآشکار ساز دود دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

مداری  که امروز در کارگاه عملی برای شما در نظر گرفته ایم، یک مدار هشدار دهنده دود می باشد و شما می توانید این مدار را در خانه یا اتاق خود استفاده کنید. مدار وقتی دود در سطح خانه پخش شود به شما هشدار می دهد.این مدار کارایی زیادی برای شما خواهد داشت ومی تواند از بروز حوادث آتش سوزی جلوگیری کند.

شماتیک مدار:

مدارآشکار ساز دود دیجی اسپارک

این مدار که طرح ساده ای از مدار آتش سوزی است با بهره گیری از سنسور گاز TGS 813 که اصلی ترین بخش این مدار است به تشخیص دود می پردازد. از این مدار می توانید در جایی که احتمال نشت گاز و آتش سوزی است استفاده کنید. کمی در مورد سنسورها بای شما توضیح دهیم:

sensor

حسگر قطعه ای که تغییر کمیت فیزیکی یا شیمیایی را حس می کند و خروجی الکتریکی ایجاد می کند مانند پاسخی که به تحریکهای فیزیکی معینی مانند نور ، صدا، گرما، فشار، سرعت جریان مایع، میدان مغناطیسی یا بسامد رادیویی داده می شود. همچنین ممکن است از آن در حس کردن وجود بخار شیمیایی استفاده شود. سلول نوری ، ترانزیستور نوری ، سنجه ی تنش و ترمیستور نمونه هایی از حسگرها هستند . حسگر می تواند تراگردان پیزوالکتریک نیز باشد.

قطعات مورد نیاز برای ساخت این نمودار:

 IC1=741

یک تقویت کننده عملیاتی با یکپارچگی بالا و بر روی یک چیپ سیلیکونی مجزا است.

مدارآشکار ساز دود دیجی اسپارک

IC2= 7805

T1=TIP 122

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۴ دیدگاه

  • سلام خسته نباشید .
    فقط همین ! یه شماتیک مدار ؟
    اموزش های قبلی ( افراد دیگر ) خیلی دقیق تر اموزش میدادن .
    هم شماتیک مدار داشتن و هم جز به جز اتصالات مدار رو گفتن .
    شاید یه نفر نقشه خوانی بلد نباشه ؟

    • با سلام و تشکر از شما
      کاربر گرامی این آموزش مربوط به بیش از ۵ سال پیش است و ممکن است بخشی از آن در دسترس نباشد. اگر سوالی دارید مطرح کنید، بنده تلاش میکنم پاسخ سوالتان را بدهم. و یا اینکه دیگر کاربرانی که در این مورد تجربه کافی دارند، به شما کمک خواهند کرد.