مدارهای الکترونیک

آموزش ساخت مدار ژنراتور دستی

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

اگر با ما همراه بوده باشید، می‌دانید روزانه ما مدارهای قابل اجرا را در کارگاه عملی برای شما آموزش می‌دهیم. امروز در کارگاه عملی مداری را آموزش می‌دهیم که یک ژنراتور کم حجم است. و می‌تواند میل لنگ را به حرکت درآورد. این دستگاه مقدار کمی انرژی الکتریکی تولید می کند. نمونه اولیه آن جریان ۱۵ میلی آمپر را در ۵ ولت تولید می کند که برای به حرکت درآوردن طیف گسترده ای از دستگاههای کوچک کارایی دارد.

ایجاد یک موتور DC دینامیک ساده از چنین ژنراتوری آسان است. در این پروژه یک موتور ربات دنده ای پلاستیکی معمولی ۵ ولتی قسمت اصلی ژنراتور را برای تولید برق تشکیل می دهد. همچنین در این پروژه از یک چرخ روبات به قطر ۶۰ میلی متر و برای نصب کردن چرخ از یک میخ ۴۰ میلی متری استفاده می شود.

شماتیک مدار ساخت ژنراتور دستی

index.png1
شماتیک در بالا آمده است از مدارات عمومی برای یک ژنراتور Crank می باشد.دیود D1 با مشخصات (۱N5819/1N4007) در مدار استفاده شده است تا از قطب های ورودی محافظت کند. وقتی استارت می خورد جریان در حدود ۵ولت DC در پایانه خروجی وجود دارد.این جریان به وسیله خازن C1 برای مدت زمان کمی ذخیره می شود. اگر در هنگام استارت در (جهت عقربه های ساعت) جریان در خروجی وجود نداشت باید سیم ورودی را در مدار معکوس کنید.

 

قطعات مورد نیاز مدار ساخت ژنراتور دستی

یک موتور ربات پلاستیکی با جریان DC 5ولت

دیود : ۱N5819/1N4007

خازن : ۱F/5.5V     (Super Capacitor)

 

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۶ دیدگاه

  • باسلام وعرض ادب اینجانب در یک بیابان که فاقد آب وبرق میباشد نگهبان می‌باشم، وچون معلولیت دارم مجبورم بمانم ولی نداشتن برق برای شارژ گوشی ویک لامپ ۵وات اذیت م میکندایا می‌توان با آرمیچر به اندازه ۵وات برق تولید کردممنون میشم جواب بدید, من سواد رستی ندارم

    • با سلام
      راهکارهای زیادی برای این منظور وجود دارد. وابسته به توان مورد نیازتان بایستی ژنراتور تهیه کنید. ولی دقت داشته باشید برای پیاده سازی چنین موردی بایستی دانش فنی کافی داشته باشید. در غیر این صورت امکان پذیر نخواهد بود.

  • با سلام و عرض ادب
    من قصد دارم یک توربین بادی بسازم یک موتور dc دوازده ولت ۲۵۰ وات و یک موتور dc با مشخصات ارائه شده توسط فروشنده به شرح ذیل

    موتور DC

    گشتاور بالا (حدود ۲ نیوتن – متر)

    ۱۸ ولت، ۳٫۲ آمپر، ۲۴۰ rpm (میتوان با تنظیم ولتاژ، توان خروجی را تنظیم کرد)

    دور پایین، مخصوص انرژی‌های تجدید پذیر و توربین بادی

    در حالت ژنراتوری می‌تواند در ۲۰۰ دور در دقیقه، ۱۲ ولت بدهد و باتری ۱۲ ولتی را شارژ کند.

    را دارم . لطفا راهنمایی فرمایید کدام موتور مناسبتر است و چه نوع توربینی به چه اندازه ای لازم است ؟ آیا با لوله میتوانم پره مناسب بسازم ؟
    به چه طولی و عرضی ؟
    مکان نصب در منطقه خارج از شهر است که اکثر مواقع باد میوزد و گاها بسیار شدید . و سیستم سولار برای تامین برق دزدگیر و روشنایی شبانه وجود دارد این را از روی علاقه و بخاطر روزهای ابری قصد دارم بسازم .
    ممنونم از وقتی که صرف راهنمایی میکنید