مدارهای الکترونیک

مدار هشدار دهنده دمای بالا

مدار هشدار دهنده دمای بالا -دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

امروز برای شما مداری را آموزش می دهیم که در درجه حرارت بالا بوق خواهد زد.و هنگامی که درجه حرارت دستگاه غیر طبیعی افزایش یابد LED شروع به چشمک زدن می کند. این مدار برای نظارت بر دستگاههای حرارتی  مثل موتور، اینورتر و غیره کارایی دارد.

شماتیک مدار:

مدار هشدار  دهنده دمای بالا -دیجی اسپارک

این مدار نوسان ساز ناپایا با استفاده از CMOS کم توان  که تایمر آی سی ۷۵۵۵ است، به تنظیم پین ۴ از آی سی برای به صدا درآوردن زنگ استفاده می کند. آی سی ۷۵۵۵ یک نسخه کم توان از آی سی محبوب ۵۵۵ است. این مدار ناپایدار تنها زمانی کار خواهد کرد که پین ۴ ریست شود. ریست پین زمانی است که قطب مثبت از طریق ترمیستور ۱۰ k NTC متصل شود.NTC  (ضریب حرارتی منفی ) که ترمیستور ارائه می دهد در سرما مقاومت بالایی دارد اما وقتی درجه حرارت در مجاورت آن زیاد شود مقاومت آن به اندازه چند اهم کاهش می یابد.

بنابراین وقتی درجه حرارت پایین است ( تنظیم می شود توسط موقعیت ترمیستور در نزدیکی دستگاه) پین آی سی پایین باقی می ماند و در حالت خاموش ناپایدار است و زنگ نیز به صدا در نمی آید. هنگامی که دمای آن نزدیک به مقاومت گرمایی افزایش می یابد مقاومت را کاهش می دهد و ولتاژ فراهم می کند برای ریست شدن و پین ناپایدار در آی سی شروع به کار می کند.

قطعات مورد نیاز در ساخت این مدار:

ترمیستور  : ۱۰ k NTC

مقاومت :    R3= 100     ,        R1=10K     ,  R2=120K

خازن : C1=0.1mF

IC NE 7555

LED

buzzer

باتری ۹ ولتی

توجه: فاصله بین ترمیستور و منطقه حرارت دستگاه را باید تنظیم کرد که در حرارت طبیعی موتور زنگ در سکوت باقی بماند.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۲ دیدگاه