آردوینو روبو-پدیا پروژه رزبری پای

دیگه وقت مهارت سنجی رسیده! فن آورد : مجموعه رقابت‌های تخصصی مهارت سنجی

نوشته شده توسط علیرضا قربانی

در یک نگاه واقعی به مشکلات کنونی جامعه ایران ؛ بیکاری خیل عظیم فارغ التحصیلان دانشگاهی را می توان یکی از مهمترین دغدغه فکری این سال‌های خانواده‌های ایرانی دانست. خانواده‌هایی که هزینه های تحصیلات فرزندان خود را از مقطع ابتدایی تا درجه دکتری! تامین کرده اند، توقع دارند فرزندشان با بهره گیری از تخصص و تحصیلات خود دارای حداقل استقلال اقتصادی شده و ضمن تامین نیازهای خود به اقتصاد خانواده نیز کمک نماید. اما واقعیت چیز دیگری است!

به راستی دلیل فاصله عمیق ایجادشده بین تحصیلات دانشگاهی تا صنعت و کار مرتبط در متن جامعه چیست؟ طبیعتاً این مسئله می تواند معلول علل متفاوتی بوده باشد که یکی از اصلی ترین آنها؛ مدرک گرایی نام دارد. لذا باید برای شکستن تب مدرک گرایی و افزایش بهره وری تحصیلات دانشگاهی دانشجویان کشور چاره ای اندیشید!

در این میان؛ اقدامات نو، چالش برانگیز و جذاب می تواند به مثابه ی تلنگری به ساختار آموزشی و اشتغال تخصص محور در سطح کشور به حساب آید. مسابقه سراسری مهارت سنجی تخصصی “فن آورد” یکی از این دست اقدامات است. فن آورد رویدادی است که تلاش می کند تا پلی باشد میان نیروهای مستعد کار و شرکت‌هایی که به دنبال جذب بهترین ها هستند. در این رویداد رقابتی چالش برانگیز میان نیروهای مستعد برگزار خواهد شد تا در نهایت ضمن رتبه بندی آن ها، افراد برتر به بهترین شرکت های بازار کار معرفی گردند.

 

این رویداد که با همکاری انجمن نخبگان دانشگاه صنعتی شریف و معاونت  علمی فناوری ریاست جمهوری برگزار می گردد، امسال سومین دوره خود را پشت سر می گذارد. رقابت ها در این دوره در پنج رشته برنامه نویسی کامپیوتر،گرافیک، دادی کاوی ، برنامه نویسی موبایل و  برق صورت می پذیرد و علاقه مندان تا ۲۰ آبان ماه برای ثبت نام فرصت دارند.

 

مسابقه فنآورد در رشته مهندسی برق یک مسابقه مهارت سنجی میان دانشجویان و علاقه‌مندان این رشته است.این فراخوان امیدوار است به عنوان یکی از بزرگترین مسابقات مهندسی برق در ایران بتواند بخش خوبی از ماهرترین افراد این حوزه را شناسایی کند.این مسابقات در دو مرحله غیر حضوری (اینترنتی) و حضوری برگزار خواهد شد.  مسابقات در رشته برق خود شامل ۴ گرابش مختلف : امبدد سیستم‌ها (سیستم‌های نفهته) ، میکروکنترلر‌ها ، طراحی مدار چاپی (PCB) و مونتاژ برد‌های الکترونیکی  می‌شود. انتظار می‌رود همراهان دیجی‌اسپارک در دو گرایش امبدد سیستم‌ها و میکروکنترلرها شرکت کنند.

 

شایان ذکر است که مرحله اول فن آور به صورت اینترنتی برگزار می شود و راه یافتگان به مرحله دوم، به صورت حضوری با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.شما نیز در صورتی که علاقه مند به حضور در دومین دوره فن آورد هستید، می توانید جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به سایت این مجموعه مراجعه فرمایید. همچنین در هنگام ثبت نام برای بهره بردن از ۳۵ درصد تخفیف کد iaunSSFV را وارد نمایید.

درباره نویسنده

علیرضا قربانی

علیرضا قربانی هستم دانشجوی مهندسی پزشکی. چیزهای خیلی زیادی رو در دنیا دوست دارم. یک گیک هستم و یشه گفت یک هکر. نه به معنی دزدی پسورد و ایمیل مردم. به معنی عشق به دونستن و عشق به تحقیق درباره خیلی از چیزهایی که می بینم و می‌شنوم. اگر بخوام علاقه‌مندی‌ درجه یکم رو نام ببرم میتونم بگم برنامه نویسی و بعد از اون امبدد سیستم ها.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۶ دیدگاه

  • آخ گفتی مدرک گرایی، به نظر من مساله اینه که دانشگاه های ما پاسخگو نیستند که بالاخره چه ارزش افزوده ای برای کشور تولید می کنند و GDP سالانه آنها چقدر است.

  • سلام و تشکر از اطلاع رسانیتان
    من توی دانشگاه آزاد تدریس می کنم. بعضی وقته میشه که نمیدونم واسه چی اونجام.
    چرا؟ چون هیچ کس علاقه ای به درس نداره و فقط میگن مدرک می خواهیم. واقعا نمیدونم چرا اینجوری شده

  • دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ارشد بسیار بیشتر از ۵۰۰ هزار صندلی خالی دانشجو گرفته و در کلاسهای ارشد ۷۰ نفر دانشجو می نشیند از کارشناسی هم بدتر است من با نظر این منتقد موافقم دانشگاهی مدرک گرا با کمترین کیفیت آموزشی من ارشد پیام نور هستم و در کلاس ۷ نفر هستیم بازم استاد می گوید زیاد هستین حداکثر ۵ نفر برای ارشد کافیست

  • ما بعد از چندین سال تلاش و زحمت یک شرکت دانش بنیان تأسیس کردیم، و دنبال یک مهندس برق الکترونیک می گشتیم. تجربه نهایی بنده اینه که نه توانایی فنی به تنهایی خوبه، و نه مدرک خالی فایده داره. البته شک نکنید اولی خیلی خطرناک تر از دومیه. توانایی فنی حتما باید با مدرک یک دانشگاه خوب دولتی گره خورده باشه، متاسفانه فارغ التحصیلان دانشگاه های اکثر شهرستانا(غیر مرکز استان) دیدگاه عمیقی به مسائل فنی ندارند. حتی اگر ۱۰ سال در صنعت کار کرده باشند.
    به همین دلیل شرط استخدامی جدید ما(مثل ۹۰% شرکت های معتبر) اینه: فارغ التحصیل دانشگاه های سراسری مراکز استان ها(البته نه همه استان ها) + سواد عملی

    • با سلام
      ضمن تشکر از توجه شما، هر موسسه ای یک شیوه غربالگری برای استخدام دارد. ولی نکته مهم با پارادایم امروزی جامعه، اخلاق کاری اشخاص است که از نظر من حرف اول را در فعالیت‌های شغلی میزند. اینکه طرف حتما فارغ التحصیل دانشگاه سراسری باشد، نه تنها مزیت حساب نمیشود، بلکه در بسیاری از فارغ التحصیلان به یک توهم تبدیل شده است. اینکه طرف فارغ التحصیل عالی رتبه باشد ولی اخلاق کسب و کار را نداند و یا EQ مناسبی نداشته باشد، خود میتواند فرصت‌ها را به تهدید و تحدید تبدیل کند! هرگز اینطور نیست که ۹۰ درصد شرکت های معتبر چنین شرطی را دارند. شاید تعداد انگشت شماری از شرکت‌هایی که شما میشناسید و از دید شما معتبر باشند، چنین شرطی داشته باشند.