قطعات الکترونیک لحیم کاری

هویه ابزار عجیب و دوست داشتنی

Soldering-iron-tool--Digispark
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

برای گرم کردن محل لحیم کاری از وسیله ای به نام هویه استفاده می شود. در اثر عبور جریان الکتریسته از یک المنت حرارت تولید شده و این حرارت به نوک هویه منتقل می شود. از ابزارهای مهم در صنعت برق و الکترونیک است. ماده اتصال دهنده ، که آلیاژی از فلز قلع و سرب است را سیم لحیم می نامند. لحیم کاری توسط یک وسیله گرما دهنده مثل هویه صورت می پذیرد یعنی بوسیله هویه ، محل اتصال دو فلز را گرم کرده تا به نقطه ذوب لحیم برسد و لحیم به محل اتصال اعمال شده و پس از سرد شدن ، دو قطعه به هم محکم می شوند. آشنایی به فن لحیم کاری برای متخصصین امور برقی و تکنسینهای الکترونیکی بسیار حائز اهمیت است.

 

سیم لحیم کاری

همانگونه که گفته شد لحیم آلیاژی از قلع و سرب است که بر حسب درصد آنها در آلیاژ درنظر گرفته می شود. چنانچه بر روی قرقره لحیم نگاه کنید دو عدد بر روی آن نوشته شده است بطور مثال ۶۰/۴۰ این به آن معنا است که لحیم فوق دارای ۶۰ درصد قلع و ۴۰ درصد سرب می باشد.

اصولا برای لحیم کاری در الکترونیک باید از سیم لحیمی استفاده شود که در صد قلع آن ۴۰ باشد. دلیل آن این است که نقطه ذوب قلع کمتر است. بنابراین هرچه درصد قلع بیشتر باشد لحیم در درجه کمتری ذوب می شود. درجه حرارت چنانچه بالا باشد سبب معیوب شدن نیمه هادیها مثل دیود ، …. می شود بخصوص آنکه باعث خرابی مدار چاپی نیز می شود. در مجموع در کارهای الکترونیکی از درصد قلع بیشتر استفاده نمائید. بهترین نوع لحیم ، لحیم ۶۳ درصد است که در بازار به همین نام یافت می شود .

 

دو نوع هویه

هویه قلمی
هویه هفت تیری

 

تفاوت هویه قلمی و تفنگی

اصولا هویه هفت تیری برای توان های بالا مورد استفاده است و برای لحیم کاری در برق و یا مدارهای الکترونیکی لامپی بکار گرفته می شود. در هویه قلمی برای توانهای کم بنابراین برای کارهای الکترونیکی در مدارها و مونتاژ مورد بهره برداری واقع می شود. لذا برای کارهای مختلف الکترونیکی از هویه قلمی با توان ۱۶ الی ۳۰ وات استفاده نمائید.

 

روغن لحیم کاری با هویه

هرگاه دو قطعه را بخواهند بوسیله لحیم ، اتصال دهند بایستی کاملا تمیز و از هرگونه چربی ، رنگ و اکسید پاک گردند. بنابراین در زمان لحیم چون درجه حرارت بالا است سبب می شود در سطح خود لایه ای اکسید بوجود آید و پس از لحیم کاری ممکن است این لایه اکسید مانع از تماس الکتریکی بین آن دو شود. برای جلوگیری از این کار از روغن لحیم استفاده می کنند. این روغن از ماده ای به نام کلوفون تشکیل شده و حل کننده اکسید و هر مواد زائد است.

 

طرز کار با روغن لحیم کاری

قبل از لحیم کاری باید محل اتصال به این روغن آغشته شود و بعد عمل لحیم کاری صورت گیرد. با انجام این کار روغن، مواد زاید بر روی اتصال را در خود حل کرده و هنگامی که هویه داغ به محل اتصال نزدیک می شود ، روغن را کنار زده و محل اتصال را از ماده های خارجی خالی می نماید . امروزه لحیمهای در الکترونیک مورد استفاده می گردد که در داخل خود روغن لحیم دارند لذا نیازی به روغن لحیم جداگانه ندارند اصطلاحأ به این نوع لحیم ، سیم لحیم با مغزی روغن می گویند. بهر صورت در هنگام لحیم کاری با هویه بایستی از تمیز بودن محل اتصال ، اطمینان حاصل شود.

 

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه