تکنولوژی

ویلچر Scalevo با قابلیت بالا رفتن از روی پله

ویلچر Scalevo با قابلیت بالا رفتن از روی پله
نوشته شده توسط آزاده مختاری

مشکل اصلی اکثر معلولان حرکت در محیط‌های اطراف و بیرون است. افراد برای جابجایی از صندلی چرخدار کمک می‌گیرند تابتوانند کارهای خود را انجام دهند اما همین ویلچرها یک مشکل اساسی دارند. و آن این است که آن‌ها نمی‌توانند از پله‌ها بالا و پایین بروند و باید حتما مسیر خاصی برای آن‌ها تعیین شود. برای حل مشکل معلولان مهندسان ویلچری طراحی کرده‌اند که می‌تواند از پله‌ها هم بالا و پایین برود.

در ادامه در دیجی اسپارکبه معرفی ویلچر Scalevo با قابلیت بالا رفتن از روی پله  خواهیم پرداخت.

دانشجویان رشته مهندسی مکانیک و الکترونیک دانشگاه زوریخ صندلی چرخدار الکترونیکی را به نام اسکالوو ساخته‌اند که دارای چرخ‌هایی مثل چرخ‌های تانک می‌باشد و به جای چرخ از تسمه‌هایی شبیه به سیستم تانک استفاده شده است.

اگر نمونه مشابه این ویلچر در سال‌های قبل نیز ساخته شده است ولی تنها تمایز و برتری این ویلچر نسبت به موارد قبلی استفاده از سیستم زنجیر متحرک است که به وسیله آن می‌توان از دو حالت زنجیر یا چرخ استفاده کرد.

زمانی که این صندلی چرخدار روی سطح صاف و هموار راه می‌رود، از دو چرخ معمولی استفاده می‌کند و مانند یک اسکوتر بر روی دو چرخ پیش می‌رود و به کاربر اجازه می‌دهد که به راحتی در صورت نیاز بچرخد و راه برود اما زمانی که به پله‌ها می‌رسد، از سیستم دیگری برای بالا رفتن استفاده می‌کند. چرخ ریلی باز می‌شود تا ویلچر را به سمت بالای پله‌ها هدایت کند که دو نقاله لاستیکی در پایین صندلی نصب شده است که با فشار یک دکمه به سرنشین امکان بالا رفتن از پله را می‌دهد.

ویلچر Scalevo با قابلیت بالا رفتن از روی پله

ویلچر Scalevo با قابلیت بالا رفتن از روی پله| دیجی اسپارک

همچنین این ویلچر مجهز به دو پیستون برای حفظ تعادل صندلی و افزایش راحتی دربالا رفتن از پله‌ها است. عملکرد این سیستم به گونه ای است که وضعیت صندلی شخص معلول را در هر شیبی به صورت افقی حفظ می کند.

صندلی چرخدار Scalevo  می‌تواند به عقب از پله بالا برود. و هنگامی که به پله های زیادی برسد سرنشین با فشار یک دکمه نقاله‌ها را پایین می‌برد و به روی زمین می‌رساند و گیره‌های پلاستیکی آن به پله‌ها قلاب می‌شوند و صندلی و سرنشین آن را به سمت بالا حرکت می‌دهند. همچنین کاربر می‌تواند موقع حرکت به عقب آنچه در زیر صندلی وجود دارد را ببیند و یک دستگاه دوربین کوچک بر روی بازوی Scalevo نصب شده است که اجازه می‌دهد کاربر پشت خود را ببیند.

 

این ویلچر قابلیت تنظیم ارتفاع نیز دارد و در مواقعی که کاربر نیاز به ارتفاع بیشتر دارد، روی پایه‌ها بلند می‌شود و ارتفاع ویلچر را افزایش می‌دهد.

با توجه به این که این ویلچر اندازه بزرگی دارد ولی به راحتی قابل جمع شدن است و می‌توان آن را تا کرد و پشت ماشین قرار داد.

 

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۲ دیدگاه

  • این ویلچر فوق العاده هست.
    ویلچر Scalevo با قابلیت بالا رفتن از روی پله را چطور و با چه قیمت و از کجا میشه تهیه کرد؟
    در صورت وجود فروشگاهی برای خرید، آیا امکان خرید شرایطی هم وجود دارد؟
    آیا در کرج یا تهران نمایندگی دارد؟