سخت افزار مدارهای الکترونیک

چاپگر سه بعدی MultiFab با استفاده از ۱۰ ماده اولیه

چاپگر سه بعدی MultiFab با استفاده از 10 ماده اولیه
نوشته شده توسط آزاده مختاری

اگر مطالب ما را دیجی اسپارک دنبال کرده باشید با تکنولوزی پرینترهای سه بعدی آشنایی دارید و می دانید که این پرینترها توانسته است چیزهای زیادی را چاپ کند از خانه گرفته تا کوچکترین چیزها در کمترین زمان ممکن. بنابراین در آینده ای نزدیک استفاده از این پرینترها می تواند به جزء اصلی کار برای تولید تبدیل شود.

تمامی این پرینترها فقط با یک ماده چاپ مورد نظر را انجام می دهند که این ماده اولیه می تواند هر چیزی باشد.در حالی که شاید برای بسیاری از قطعات و تولیدات نیاز به چاپ و تولید از جنس های مختلف باشیم. اینجاست که مشکل اساسی پرینترها آشکار می شود و باید به دنبال راهی برای حل این مشکل باشیم. چاپگر سه بعدی MultiFab با استفاده از ۱۰ ماده اولیه چاپ می کند.

گروهی از دانشمندان دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه MIT برای رفع این مشکل وارد عمل شده اند و چاپگری طراحی کرده اند که می تواند با صرف هزینه و زمان کمتربه طور همزمان با استفاده از ۱۰ ماده اولیه اشیاء را چاپ کند.

این چاپگر جدید که MultiFab نام دارد به جای ترکیب کردن مواد به شکل معمول ذرات میکروسکوپی پلیمرها را با یکدیگر ترکیب می کند و از آن ها به عنوان ماده اولیه برای چاپ با روش پرینترهای جوهرافشان استفاده می کند.

از جمله اجزای این پرینتر یک اسکنر ۳ بعدی با رزولوشن ۴۰ میکرون و گروهی از دوربین ها هستند که به شکل مداوم جسم در حال چاپ را تحت نظر می گیرند و داده های مورد نیاز برای چاپ را به تکراربرای کامپیوتر مرکزی ارسال می کنند. همین دریافت دائم داده ها به دستگاه امکان می دهد روند چاپ را به شکل دائم اصلاح و مورد بررسی قرار دهد و در نهایت آن را با موفقیت به پایان برساند.

با وجود نظارت و کالیبراسیون دائمی کاربران می توانند قطعات مورد نظر خود را درون دستگاه قرار داده و روی آن چاپ کنند و تیم سازنده نیز در نظر دارد دستگاه را به سطحی برساند که بتوانیم یک موبایل را داخل آن قرار دهیم تا قاب محافظ برای آن چاپ شود. همچنین می توان مدارات و سنسورها را داخل آن قرار داد و دستگاه مورد نظر راچاپ کرد.

این دستگاه در حال حاضر برای تولید نمونه های اولیه از مواد مثل تلفن های همراه و لنزهای LED مورد استفاده قرار می گیرد وتیم سازنده امیدوار است این دستگاه برای تولید اشیا پیچیده تر مثل پارچه و لوازم الکترونیکی و سیستم های تصویر برداری مورداستفاده قرار دهد و از اهداف بلند مدت این پروژه برای تولید قطعات ربات ها می باشد.

سازندگان اعتقاد دارند وجود چنین سیستمی پتانسیل هایی تازه را در اختیار صنعت، محققین و علاقه مندان قرار می دهد تا بتوانند به تولید وسایلی بپردازند که تا کنون ساخت آن ها برای بشر با دشواری روبرو بوده است.

شرکت های آمریکایی دستگاهی را طراحی کرده اند که با صرف هزینه چند دلاری فقط از سه نوع ماده می تواند استفاده کند. ولی از قیمت این پرینتر نسبت به قابلیت ها می تواند خریدارن زیادی را جلب کند همچنین بر خلاف تکنولوژی آن پرینتر در تمامی فروشگاه ها قابل عرضه می باشد.

در ادامه به ویدیوی زیر توجه کنید.

[advanced_iframe securitykey=”e3ac59a02708b32a0e36dd27eecce7b410abc919″ src=”http://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/f0Muk/vt/frame” allowFullScreen=”true” webkitallowfullscreen=”true” mozallowfullscreen=”true” height=”360″ width=”640″]

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه