رباتیک

چشمان مرکب ربات ها

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

نسل بعدی سیستم بینایی ربات ها احتمالا بر اساس چشم حشرات طراحی می شود.

بهتر است بدانید که مغز سنجاقک‌ها به اندازه یک دانه برنج است و وسعت دید آنها همانند دید آدمی نیست، اما قدرت ردیابی در این حشره بی نظیر است و چشمان این حشره به شکل خارق العاده ایی می‌تواند بر روی جسم در حال حرکت متمرکز شود.

تحقیقات انجام گرفته بر روی این حشره، این مسئله را نشان می دهد که در زمان ردیابی یک سوژه‌ی متحرک، این حشره بسیار خوب عمل می‌کند و می توانند طعمه مورد نظر خود را با سرعت ۲۷ متر بر ثانیه تعقیب کنندو در ۹۷ درصد تعقیب و گریزهای خود موفق به گرفتن  شکار هستند. این قدرت تعجب بر انگیز باعث شده تا گروهی از محققان دانشگاه آدلاید استرالیا طبق نتایج کسب شده از تحقیقات بر روی سنجاقک‌ها وسایر حشرات برای بهبود و ارتقای سیستم بینایی رباتیک استفاده کنند.

 یکی از پیچیده ترین چالش‌های پیش روی محققان، ایجاد قابلیت درک دقیق بصری برای ردیابی اشیاء در حال حرکت در در پس زمینه ی محیط  است؛ این قابلیت تشخیص را انسان دارد، اما با دقت بالا نمیتواند این کار را بکند.این کار نیاز به قدرت مغزی بالا دارد که انسان به خوبی حشرات نمیتواند از چشمان خود استفاده کرده و این کار را بکند؛ انسان باید جسم را شناسایی کرده و ان را از پس زمینه ی محیط جدا کند و بر روی آن تمرکز کرده و آن را ردیابی کند. از این رو دانشمندان،از این رو بهتر است از چشمان حشرات الگوبرداری شود.

 پژوهشگران این مرکز به جای تمرکز بر سیستم بینایی انسان در هنگام دنبال کردن هدف متحرک، به سیستم بینایی و چشم مرکب حشرات توجه داشته‌اند. کار و تحقیق در دانشگاه آدلاید بر روی ساز و کار دید حشرات باعث این پیشرفت شده که به تقلید از ردیابی بینایی حشرات با تمرکز بر پس‌زمینه به جای تمرکز بر هدف استفاده کرده و سپس به هدف اجازه‌ی حرکت برخلاف آن را دهند. این رویکرد حواس‌پرتی را کم می کند و از زمان شناخت محیط اطراف و ردیابی مسیر جسم می کاهد،از طرفی زمان بیشتری را برای انجام محاسبات می‌دهد.این به اصطلاح دید فعال در عین حال که حرکات ریز و درشت را زیر نظر خواهد داشت، تمرکز را بر روی پس زمینه محیط نیز معطوف می‌کند.

 در تست‌های اولیه، این الگوریتم بیست برابر سریع‌تر از الگوریتم‌های ردیابی هدف معمولی انجام گرفته است و در اینجا لازم به ذکر است که این تست ها توسط شبیه سازی های آزمایشکاهی صورت گرفته است و هنوز بر روی یک ربات اجرا نشده است، که محققان دانشگاه آدلاید در گام بعدی خود قصد اجرای این فناوری بر روی ربات ها  را دارند.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه