اینترنت اشیا IOT اینترنت اشیاء تئوریک سخت افزار مدارهای الکترونیک

کوچکترین کامپیوتر دنیا به اندازه یک دانه برنج

کوچکترین کامپیوتر دنیا به اندازه یک دانه برنج1
نوشته شده توسط آزاده مختاری

در زمان های اولیه مطرح شدن کامپیوترها برای کارکرد صحیح کامپیوترها نیاز به استفاده و اشغال چند اتاق بود. پس از گذشت چند سال با پیشرفت تکنولوژی این کامپیوترها کوچکتر شدند به گونه ای که حتی در خانه در گوشه اتاق هم می‌توان آن‌ها را جا داد این پیشرفت ادامه پیدا کرده است تا جایی که کوچکترین کامپیوتر، می تواند بر روی لبه یک سکه جای گیرد یا (M^3) کوچکترین کامپیوتر یا میکروکامپیوتر مستقل جهان به حساب آید.

در دیجی اسپارک به معرفی کوچکترین کامپیوتر دنیا به اندازه یک دانه برنج می‌پردازیم.

چند سال پیش دانشجویان بخش علوم کامپیوتر دانشگاه میشیگان٬به تلاش خود برای توسعه ی M^3 ادامه دادند. با گسترش اینترنت اشیا تیم دانشگاه میشیگان می کوشد تا کامپیوترهایی خیلی کوچک بسازد. میکرو کامپیوترهایی که بتوان آن ها را در همه ی لوازم خانگی جای داد.

Dag Spicer که در موزه تاریخی کامپیوتر در شهر مانتین ویو فعالیت می کند می گوید: اینترنت اشیا جهانی را تعریف می‌کند که در آن همه اشیایی که به شکل مرتب و روزانه مورد استفاده قرار می‌دهیم با هم ارتباطی هوشمند پیدا می‌کنند وهمه لوازم خانگی و حتی دستگیره درها نیز در آینده شامل مدارهایی خواهند بود و می‌توانند با هم از طریق شبکه اینترنت صحبت کنند.

جدا از اندازه بسیار کوچک، M^3 قابلیت عکس‌برداری و تشخیص درجه هوای اطراف خود را نیز دارد و سازندگان امیدوارند بتوانند به زودی از آن در مصارف پزشکی نیز استفاده کنند. با توجه با اندازه بسیار کوچک، M^3 می تواند در بدن انسان قرار بگیرد و دمای آن را اندازه بگیرد.

کوچکترین کامپیوتر دنیا به اندازه یک دانه برنج

کوچکترین کامپیوتر دنیا به اندازه یک دانه برنج| دیجی اسپارک

تیم سازنده امیدوار است مردم با خرید تعداد زیادی M^3، از گم شدن وسایل خود جلوگیری کنند. برای مثال یک M^3 را در کیف پول خود قرار داده و یا بر روی دسته کلید خود چسبانده و پس از گم شدن، به سراغ مکان یاب رفته و به راحتی جای آن را پیدا کنند.

با توجه به اینکه صنعت ابزارهای الکتریک به سوی اینترنت اشیا حرکت می کند، کاهش سایز کامپیوترها و البته پرقدرت باقی ماندن آنها، چیز جدیدی نیست. در حالی که جایی برای ماوس و کیبورد یا حتی نمایشگر وجود نداشت، تیم سازنده مجبور بود راه دیگری را برای برقراری ارتباط با آن پیدا کند.

کوچکترین کامپیوتر دنیا به اندازه یک دانه برنج

کوچکترین کامپیوتر دنیا به اندازه یک دانه برنج| دیجی اسپارک

این میکروکامپیوتر از طریق نور برنامه ریزی و شارژ می شود. با تغییر نور به شکل ناگهانی و غیرمعمول در فرکانس های بالا، اپراتور یا استفاده کننده از این کامپیوتر کوچک می تواند اطلاعاتی را نیز به آن بفرستد.

M^3  برای عرضه آماده است و تیم سازنده معتقد است در آینده می‌تواند کامپیوتری با ابعاد بسیار کوچکتر از این میکرو کامپیوتر به نام غبار هوشمند بسازد.

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه