تکنولوژی

آدرس‌های IPV4 تمام شدند

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

در سال ۲۰۱۱ سازمان جهانی شماره های اینترنتی اعلام کرد که آدرس‌های IPV4 در حال اتمام هستند و همه ی ما منتظرروزی بودیم که بشنویم این آدرس‌ها تمام شده‌اند و بالاخره این اتفاق افتاد.

هرچند از همان سالها آدرسهای جدید با نام IPv6 وارد کار شدند اما برای کشورهایی مثل ایران آن‌ها هیچگونه کاربرد خاصی ندارند و بسیاری از کاربران به‌خصوص کاربران لینوکسی ترجیح میدهند از IPv4 استفاده کنند و سرعت و پینگ بهتری را در اختیار داشته باشند. برای مثال در ماه می مؤسسه ثبت شماره های اینترنتی در آمریکا اعلام کرده بود که ۳٫۴ میلیون آدرس دیگر موجود است و تاریخی را برای حدود تابستان آتی جهت تمامی این آدرس‌ها اعلام کرده بود؛ این تاریخ کمی دیرتر شد و حالا یعنی کمی بعد از تابستان شاهد تمام شدن این آدرس‌ها هستیم.

IPv4-vs-IPv6-graphic

پیشگامان اینترنت IPv4 هایی را که قابل ساخته شدن بود در حدود ۴٫۳ بیلیون آدرس مجزا در سال ۱۹۸۱ تشخیص داده بودند که اکنون میتوان گفت تمامی آن‌ها استفاده شده است. حال نوبت به استفاده IPv6 ها رسیده است و کسی نمیداند آن‌ها چه زمانی تمام خواهند شد و از چه زمانی باید به فکر آدرس‌های جدیدتری بود.

نسخه ۶ از آی پی ها درسال ۱۹۹۸ ساخته شده است و نشان میدهد که از سالها قبل به فکر تمام شدن IPv4 ها بوده ایم. این آدرس‌ها نوعی آدرس ۱۲۸ بیتی هستند که باعث افزایش تعداد آی پی ها تا ۳۴۰ آندسیلیون ( ۳۴۰ با ۳۶ صفر ) میشود. فقط فکر کردن در مورد تعداد آن نیز به ما میفهماند که تعداد بسیار زیاد آن‌ها تمام نشدنی است . اما آیا تا ابد این تعداد کافی خواهد بود؟

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه