تکنولوژی سخت افزار

آموزش ساخت مدار چراغ خواب LED

آموزش ساخت مدار چراغ خواب LED-دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

در ادامه با دیجی اسپارک همراه باشید: چراغ را خاموش نکن، از تاریکی می ترسم! احتمالا شما هم این جمله را زیاد شنیده اید. تاریکی را می توان اولین ترس دوران کودکی دانست و چراغ شب راهکاری خوب برای روشن نگه داشتن اتاق با نور کم است به گونه ای که مزاحم خواب کودک شما نشود. هر چند لذت ساختن چراغ شب به دست خود او شاید به کلی تاریکی را از یاد او ببرد.

طراحی مدار چراغ شب بسیار شبیه به نمونه  های تولید شده آن در بازار است. هر چند این مدار از مبدل های  بزرگ  و پر سر و صدا بهره نمی برد اما یک خازن تقسیم کننده پتانسیل در آن قرار داده شده است که به سادگی جریان ثابتی را برای منبع نور فراهم می کند. در اینجا از یک LED آبی بسیار کارآمد با جریان کم، برای منبع نور خود بهره برده ایم. طراحی و ساخت این مدار، ایمن، ساده و پایدار است. زمانی که توان ورودی AC 220V است، خازن C2 از طریق مقاومت R2  ، خازن  C1 و پل یکسو کننده تشکیل شده از D1-D4  شارژ می شود. دیود زنز D5 ولتاژ عبوری خازن C2 را به مقدار ایمنی، نزدیک به ۱۵V محدود می کند. این ولتاژ dc کم  (D6) LED  را از طریق مقاومت محدود کننده جریان، R3 تغذیه می کند. پس از اینکه نیروی ورودی قطع شد، LED برای مدت زمان کوتاهی بدون تغییر باقی می ماند و سپس به تدریج از نور آن کاسته می شود. پس از ساخت مدار آن را در یک جعبه پلاستیکی قرار دهید. سوراخی ۵ میلی متری در مرکز آن ایجاد کنید و LED را با یک نگه دارنده  مناسب، در سوراخ قرار دهید. سپس سوکت  ورودی  منبع تغذیه را گذاشته و اگر مایل بودید می توانید کلید خاموش و روشن نیز در کنار یا عقب آن قرار دهید.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۲ دیدگاه