گنو/لینوکس

آموزش نصب Gimp در اوبونتو ۱۶٫۰۴ و ۱۵٫۱۰

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

نسخه ۲٫۸٫۱۶ از نرم‌افزار ویرایش عکس gimp در بیستمین تولد این نرم‌افزار منتشر شده است. در زیر نحوه نصب و آپدیت این نرم‌افزار در اوبونتو ۱۶٫۰۴ و ۱۵٫۱۰ و ۱۴٫۰۴و نسخه های قبل تر را نوشته‌ایم همچنین برای مینت و elementary نیز این روش‌ها قابل استناد است.

نسخه ۲٫۸٫۱۶ دارای تغییرات بسیار خوبی بوده است. برای مثال پشتیبانی از گروه‌های لایه در فایل‌های openraster و فیکس برای لایه‌های گروهی در psd ها و همچنین بهبود های فوق‌العاده‌ای نیز در قسمت interface انجام شده است. فیکس هایی برای osx و آپدیت های ترجمه ای و تغییراتی دیگر نیز از پیشرفت‌های این نسخه هستند.

نحوه نصب یا آپدیت

gimp-ppa-600x88

یک ppa یا مخزن غیر رسمی برای اینکار در نظر گرفته شده است که آخرین نسخه های گیمپ در آن قرار میگیرد و شما میتوانید با اضافه کردن آن نسخه های آخر گیمپ را همواره در سیستم خود داشته باشید.

۱ – اضافه کردن ppa برنامه gimp

ترمینال را از دش یونیتی باز کنید و یا آن را به وسیله میانبر های ctrl + alt + t باز کنید. پس از اینکه پنجره ترمینال باز شد عبارت زیر را در آن وارد کنید. سپس اینتر را فشار دهید

sudo add-apt-repository ppa:otto-kesselgulasch/gimp

 

پسورد خود را در صورت نیاز وارد نمایید و توجه داشته باشیدکه پسورد ها در ترمینال نمایش داده نمیشوند. بنابراین آن را از حفظ وارد کنید.

۲ – نصب و آپگرید

پس از اضافه شدن ppa قسمت software updater را باز کنید و بعد از چک شدن برای آپدیت ها برنامه gimp را خواهید دید که میتوانید جداگانه و یا با دیگر برنامه‌ها آپدیت کنید. پس از آن بر روی install now کلیک کنید. برای آن‌هایی که دستورات ترمینال را ترجیح میدهند میتوانند دو دستور زیر را برای اینکار در ترمینال وارد کنند.

upgrade-gimp2816-450x347

۳ – حذف کردن (دلخواه)

اگر از این برنامه خوشتان نیامد میتوانید با دستور زیر ppa ها را حذف کنید و پس از آن میتوانید برنامه را حذف و یا دانگرید کنید.

sudo apt-get install ppa-purge

sudo ppa-purge ppa:otto-kesselgulasch/gimp

 

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه