نرم افزار Node Red

آموزش Node-RED نرم افزار اینترنت اشیا شرط گذاری به دو روش – بخش نهم

نوشته شده توسط پریسا پوربلورچیان

نرم افزار نودرد Node Red یک پلتفرم اپن سورس برای راه اندازی پروژه‌های اینترنت اشیاء است. این نرم افزار توسط IBM طرح ریزی و تولید شده است. نگرش طراحی این نرم افزار، ایجاد یک پلتفرم برای کاربران بدون نیاز به دانش فنی بوده است. از این رو کاربران بدون نیاز به دانستن دانش کدنویسی می‌توانند پروژه‌های ساده تا حرفه‌ای را طراحی و پیاده سازی کنند. در این پلت فرم همه چیز به صورت پازل به هم مرتبط می‌شوند. وب سایت دیجی اسپارک به عنوان مرجع تخصصی اینترنت اشیاء IOT به زبان فارسی اولین مرجع نرم افزار اینترنت اشیاء Node Red به زبان فارسی است. در مجموعه آموزش‌های نود رد Node Red به صورت بخش بندی شده کار با این نرم افزار را به صورت پروژه محور آموزش می‌دهیم. در ادامه بخش اول آموزش کار با نرم افزار اینترنت اشیاء Node Red با مرجع تخصصی اینترنت اشیاء دیجی اسپارک همراه باشید.

 


نودهای اصلی Node Red


با وارد شدن به محیط نود رد Node-RED، بخش بندی های اصلی Fundamental نرم افزار را مشاهده خواهید کرد.

  1. input

  2. output

  3. function

  4. social

  5. storage

  6. advance

  7. Raspberry Pi

  8. ui

 

 


ورودی و خروجی input & output


در ورودی تمامی نودهای اصلی جهت اجرای پروژه قرار گرفته شده است. با فراخوانی هر یک از سرویس های نودرد Node-RED همواره یک نود به عنوان ورودی در این بخش قرار گرفته می‌شود. در ادامه به معرفی نود inject می‌پردازیم:

 


نود inject


نود inject آغاز کننده یک فلو با قابلیت پردازش مقادیر ورودی را دارد. پیش فرض پردازش بر روی timestamp قرار گرفته شده است. این نود همچنین از ورودی های string، numbers، booleans، javascript و flow/global contex پشتیبانی می‌کند. در حالت اصلی، با کلیک بر روی نود مقادیر اولیه در زمان بر حسب میلی ثانیه ارسال می‌شود. به این دلیل حالت های متفاوتی برای تنظیم نود وجود دارد. در بخش اول توضیحات کامل به همراه تصاویر قرار گرفته شده است. بر روی لینک کلیک کرده و مطالعه کنید.

 


نود Debug


اسلاید دیباگ Debug در منو سمت راست نرم افزار نود رد قرار گرفته شده است. اسلابد دیباگ Debug، ساختار پیام های ارسال شده را نمایش می‌دهد. در این اسلاید تمام اطلاعات پیام ارسال شده اعم از زمان ارسال مسیج، نوع مسیج مشخص می‌باشد. با انتخاب کلیک قرار گرفته شده بر روی نود می‌توانید نود را فعال و یا غیر فعال کنید. در بخش اول توضیحات کامل به همراه تصاویر قرار گرفته شده است. بر روی لینک کلیک کرده و مطالعه کنید.

آموزش نود رد Node Red بخش 9 - دیجی اسپارک

 

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه آموزش

 

دسترسی کامل به آموزش برای اعضای دیجی اسپارک امکان پذیر است. بخش اصلی آموزش شامل سورس کدهای توسعه داده شده توسط مهندس‌های دیجی اسپارک است. به همین دلیل این آموزش خاص و یکتاست. برای استفاده از آن بایستی عضویت تهیه کنید. تبادل نظر با کاربران و پرسش سوال رایگان است و میتوانید از بخش نظرات همین آموزش اقدام کنید.

 

درباره نویسنده

پریسا پوربلورچیان

تولید کننده محتوا / کارشناس IOT

زندگی یعنی پژوهش و فهمیدن چیزی جدید

تلاشم بر این است تجربیاتم در زمینه IOT‌ را به بهترین شکل با شما در میان بگذارم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۱۲ دیدگاه

  • با سلام و عرض ادب خدمت شما.
    بنده یه پروژه با رزبری پای ۳ نوشتم که دمای یه محیط را اندازه گیری میکنه و روشنایی را تو محیط دشبورد کنترل میکنه . حتی فایل تکست اونا میتونم خدمتتون ارسال کنم که نمونه هاش داخل سایت خودتون هم هست.
    سوالی که هست اینه که الان میخوام یه سنسور فلومتر برای اندازه گیری دبی آب اضافه کنم. هم نود مخصوص اونا نمیشناسم ونمیدونم چه نودی نصب کنم و هم اینکه دستور فانکشن اونا بلد نیستم.اگر میشه لطفا منا راهنمایی کنید.
    باتشکر

  • با سلام و عرض ادب خدمت شما.
    بنده یه پروژه با رزبری پای ۳ نوشتم که دمای یه محیط را اندازه گیری میکنه و روشنایی را تو محیط دشبورد کنترل میکنه . حتی فایل تکست اونا میتونم خدمتتون ارسال کنم که نمونه هاش داخل سایت خودتون هم هست.
    سوالی که هست اینه که الان میخوام یه سنسور فلومتر برای اندازه گیری دبی آب اضافه کنم. هم نود مخصوص اونا نمیشناسم ونمیدونم چه نودی نصب کنم و هم اینکه دستور فانکشن اونا بلد نیستم.اگر میشه لطفا منا راهنمایی کنید.
    باتشکر

  • سلام
    دنیای نودرد واقعا پیچیده است وقتی شما به دو روش میتونین یک پروژه اجرا کنین این یعنی هیچ مانعی برای یادگیری وجود نداره
    واقعا جذابه ولی من دوست دارم کلاس های شما رو شرکت کنم و دید وسیع تری داشته باشم.
    لطفا در این خصوص راهنمایی کنید.

  • سلام
    واقعا جذابه ولی کار کردن با نود رد واقعا ساخته و من خودم به تنهایی نمیتونم یک پروژه طرح و اجرا کنم!
    پیشنهاد شما برای اینکه بتونیم طراحی کنیم چیه استاد؟

  • سلام و خسته نباشید.
    یه سوال در مورد خود نود-رد دارم.
    من یه اسکریپت نوشتم که چن تا led به صورت چشمک زن کار میکنن (توسط فرامین خود پایتون فراخوانیش کردم و ۲ روزه که گذاشتمش تست و به خوبی کار میکنه).و به صورت همزمان یک برنامه دیگه هم برای کنترل یک led تو node-red نوشتم که اونم به خوبی کار میکرد ولی مشکل اینجاست که بعد از طی شدن یک زمان تقریبا ۱۲ ساعته برنامه محیط node-red م خطای no response from server میده و دیگه کار نمیکنه.این در حالیه که اسکریپتم به خوبی کار میکنه.در ضمن هر دو برنامه م در حالت local هستن.
    ممنون میشم اگه تجربه ای در این زمینه داشته باشید به اشتراک بذارید.

    • با سلام
      پیرو تجربه بنده این مشکل در صورت عدم برقراری اتصال به اینترنت و یا ضعیف بودن اینترنت به وجود می‌آید و بلافاصله پس از آن پیغام no response نمایش داده می‌شود.
      ابن مورد را بررسی و نتیجه را اعلام کنید.