تکنولوژی سخت افزار

آینه هوشمند woze Mirror برای بررسی سلامتی

آينه هوشمند woze Mirror برای بررسی سلامتی
نوشته شده توسط آزاده مختاری

شنیدن کلمه هوشمند در کنار نام هرچیزی جالب است. این تکنولوژی های هوشمند هر کدام کاربرد خاصی دارند و در گوشه ای از زندگی مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه دانشمندان آینه هوشمند woze Mirror برای بررسی سلامتی ساختند که در ظاهر شبیه به آینه واقعی است و توسط این آینه می‌توان نشانه‌های اولیه بیماری‌ها را تشخیص داد.

به نقل از خبرگزاری رزبالت روسیه، این آینه هوشمند به نام woze Mirror به اسکنرهای سه بعدی، دوربین‌های طیف گسترده ویژه، سنسورهای گازی، و نیز الگوریتم تشخیص موثر مجهز شده است که وضعیت سلامت را از روی چهره فرد آنالیز و شناسایی می‌کنند. با هر بار نگاه کردن به آینه، فرد تحت معاینه پزشکی قرار می گیرد.آینه هوشمند وضعیت پوست، رنگ چهره (رنگ پریدگی یا سرخی صورت)، حالت چهره را که می تواند علایم ابتلاء به بیماری باشد، آنالیز می‌کند.

این نرم افزار ویژه، در چهره فرد علایم خستگی یا اضطراب را جستجو می‌کند، حال آنکه سنسورهای گازی نفس را برای وجود ترکیباتی که نشان‌دهنده مقدار سیگار مصرف شده است، آنالیز می‌کند. اسکنرهای سه بعدی چهره را آنالیز می کنند تا بفهمند فرد لاغر یا چاق شده است، و دوربین های چند طیفی وضعیت نبض هموگلوبین را آنالیز می‌کنند.

آنالیز کامل حدود یک دقیقه انجام می‌شود، پس از آن برنامه کاربردی، به کاربر اعلام می‌کند که او چقدر سالم به نظر می‌آید به علاوه، این برنامه می‌تواند توصیه کند چگونه وضعیت سلامت خود را بهبود بخشد‌. دست‌اندر کاران این طراحی برنامه ریزی می‌کنند این آینه هوشمند یک ابزار اجباری در خانه افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن سیستم قلبی- عروقی یا دیابت باشد. استفاده از این آینه هوشمند می‌تواند تا حد زیادی از زمان و هزینه صرف شده این بیماران برای حضور در مراکز درمانی به منظور انجام معاینات مختلف بکاهد.

با این وجود ساخت این آینه هوشمند با دشواری‌های فنی مختلفی روبرو خواهد بود. عوامل زیادی وجود دارد که سبب می‌شود تشخیص بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با سلامتی در موقعیت‌های معمول خانگی دشوار شود. برای نمونه تغییرات در نور محیط و یا حرکت پیوسته فرد ممکن است مشکلاتی را در فرآیند تشخیصی آن به وجود آورد.

نتایج استنباط شده از این آینه به اندازه کافی دقیق هستند و همه ابزار به کار رفته در ساخت آن امروزه در پزشکی استفاده می شود. آینه هوشمند توسط گروه محققان از هفت کشور اتحادیه اروپا با حمایت مالی اتحادیه اروپا طراحی شده است.

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه