برد ESP8266 برد Nodemcu

اتصال برد Nodemcu به چند مودم Wifi وای فای با تراشه ESP8266

connect-nodemcu-board-and-esp8266-to-multi-wifi-digispark
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

یکی از کاربردی‌ترین بردها در پروژه‌های اینترنت اشیا، Esp8266 می‌باشد. بردهای Nodemcu با تراشه ESP8266 به واسطه ایجاد ارتباط وای فای با انواع روترها و اکسس پوینت‌ها، همچنین قابلیت MCU یعنی پردازش بخشی از اطلاعات سنسورها، کاملا انتخاب مناسبی هستند. البته در بحث انتخاب برد مناسب برای پروژه‌های IoT به چند عامل باید توجه کرد. در صورت وجود اینترنت وای فای در محل مورد استفاده، انتخاب بردهای ESP8266 مناسب خواهد بود. پیش از این در دیجی اسپارک چند پروژه کاربردی با برد ESP8266 اجرا کردیم. سوالی که اکثر کاربران از بنده می‌پرسیدند، این بود که اگر وای فای قطع شد چه کنیم؟ آیا امکان این وجود دارد که همزمان به چند وای فای متصل شود؟ در آموزش اتصال برد Nodemcu با تراشه ESP8266 به چند مودم به این سوال بسیار مهم پاسخ خواهم داد. در ادامه این آموزش با مرجع تخصصی اینترنت اشیا به زبان فارسی، دیجی اسپارک همراه باشید.

 

سناریو استفاده از برد Nodemcu

پیش از شروع آموزش یک سناریو را باهم مرور می‌کنیم. سانحه پلاسکو را به یاد بیاورید. تصور کنید که هر طبقه از ساختمان پلاسکو توسط ۶ برد Nodemcu با سنسورهای گاز مانند سنسور گاز MQ2 و دما رطوبت DHT22 مجهز شده بودند. تمامی این بردها پارامترهای دما رطوبت و غلظت گاز Co2 محیط را در بازه ۴ دقیقه یکبار به سرور ارسال می‌کردند. سرور موظف شده که پارامترهای هر برد را در بازه ۴ دقیقه‌ای دریافت کند. حال اگر پارامتر یکی از بردها ارسال نشود، سرور ارور دریافت می‌کند. لزوما ممکن بوجود آمدن تداخل در مدیریت می‌شود. این عدم ارسال می‌تواند در اثر قطع شدن اینترنت بوجود آمده باشد. یکی از راه‌های بالابردن قابلیت اطمینان سیستم، عدم قطع ارتباط یک Node با سرور می‌باشد. از اینرو بجای اینکه هر کدام از بردهای Nodemcu به یک روتر، وای فای یا اکسس پوینت متصل باشند. به ۳ الی ۴ مودم دسترسی داشته باشند. تا در صورت قطع شدن اینترنت اول، از اینترنت دوم استفاده کند. با قطع شدن اینترنت دوم از اینترنت سوم و به همین ترتیب، هرکدام که دچار مشکل شوند، از دیگری کمک خواهد گرفت. در این روش فقط با قطع شدن وای فای Wifi برد فرمان جستجوی مجدد را می‌دهد. همین که ارتباط با شبکه وای فای قطع شود، برد Nodemcu به سراغ کانکشن بعدی می‌رود. با این روش ساده می‌توان قابلیت اطمینان سیستم را بالا برد. از اینرو به هنگام بروز حادثه، در زمان مناسب اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.

برد Nodemcu برپایه تراشه ESP8266 - دیجی اسپارک

 

کد اتصال برد Nodemcu به چند مودم

کدهای زیر را در کامپایر آردوینو Arduino IDE منتقل کنید. دقت کنید که نوع برد را درست انتخاب کرده باشید. توضیحات مورد نیاز در کدها به فارسی نوشته شده است.

 

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه آموزش

 

دسترسی کامل به آموزش برای اعضای دیجی اسپارک امکان پذیر است. بخش اصلی آموزش شامل سورس کدهای توسعه داده شده توسط مهندس‌های دیجی اسپارک است. به همین دلیل این آموزش خاص و یکتاست. برای استفاده از آن بایستی عضویت تهیه کنید. تبادل نظر با کاربران و پرسش سوال رایگان است و میتوانید از بخش نظرات همین آموزش اقدام کنید.

 

پس از آپلود کدها روی برد Nodemcu با تراشه ESP8266 ، سریال مانیتور را باز کرده و بادریت را روی ۱۱۵۲۰۰ تنظیم کنید. سپس با تصویر زیر روبرو خواهید شد. برد Nodemcu من به اولین کانکشن با اسم Arvand متصل شده است. سپس ارتباط وای فای را قطع کرده‌ام و برد Nodemcu به کانکشن دوم یعنی Irancell-TD… متصل شده است. مجددا کانکشن ایرانسل هم قطع کرده‌ام و همانطور که در سطر سوم تصویر زیر مشاهده می‌کنید، مجددا به کانکشن اول متصل شده است. بعد از آن مجددا کانکشن اول را قطع کرده‎ام و همانند سطر چهارم برد در حال جستجو برای کانکشن دیگری است.

اتصال برد Nodemcu به چند مودم وای فای - دیجی اسپارک

 

ساده نویسی کد اتصال به چند مودم

همانطور که در کدهای بالا مشاهده می‌کنید، در ۳۹ سطر کدنویسی، برد Nodemcu را به سه وای فای محلی متصل کردیم. با توجه به اینکه در اجرای پروژه‌های اینترنت اشیا، ممکن است با کمبود حافظه مواجه شویم. نیاز است که کدهای توسعه داده شده را کمی ساده‌تر کنیم. در کدهای زیر همان فعالیت بالا انجام می‌شود. برد Nodemcu فقط با ۲۰ سطر کدنویسی به ۳ شبکه وای فای محلی متصل خواهد شد.

 

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه آموزش

 

دسترسی کامل به آموزش برای اعضای دیجی اسپارک امکان پذیر است. بخش اصلی آموزش شامل سورس کدهای توسعه داده شده توسط مهندس‌های دیجی اسپارک است. به همین دلیل این آموزش خاص و یکتاست. برای استفاده از آن بایستی عضویت تهیه کنید. تبادل نظر با کاربران و پرسش سوال رایگان است و میتوانید از بخش نظرات همین آموزش اقدام کنید.

 

برای این منظور تابع monitorWiFi() را از داخل کدها برمی‌داریم. سپس تابع wifiMulti.run() را درون یک loop() قرار می‌دهیم. پس از آپلود و اتصال وای فای به شبکه، سریال مانیتور را باز کنید. مجددا بادریت را روی ۱۱۵۲۰۰ قرار دهید. با تصویر زیر روبرو خواهید شد.

اتصال برد Nodemcu به چند وای فای - digispark

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، برد Nodemcu بر پایه ESP8266 به اولین کانکشن دردسترس یعنی اکسس پوینت Arvand متصل شده است. سپس اطلاعات dhcp را نمایش می‌دهد. سپس این کانکشن را از دسترس خارج می‌کنم. همانند تصویر زیر مشاهده می‌کنید که در جستجوی اکسس پوینت بعدی است. سپس موارد را مجددا پس از برقراری اتصال به وای فای نمایش خواهد داد.

اتصال برد Nodemcu به چند وای فای - digispark

 

چنانچه در مراحل راه اندازی و انجام این پروژه با مشکل مواجه شدید، بدون هیچ نگرانی در انتهای همین پست، به صورت ثبت نظر سوالتان را مطرح کنید. من در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ رفع مشکل شما را خواهم داد. همچنین اگر ایرادی در کدها و یا مراحل اجرایی وجود دارند می‌توانید از همین طریق اطلاع رسانی کنید.

 

پروژه و دریافت بن ارسال رایگان

برای دریافت بن خرید از دانشجو کیت، کاربران بایستی با استفاده از وسایل این آموزش، پروژه را اجرا کرده و یا حتی مدار جدیدی تعریف کنید. سپس از اجرای کار فیلم گرفته و در شبکه‌های اجتماعی از جمله آپارات و اینستگرام، با هشتگ‌های دیجی_اسپارک   دانشجوکیت    digispark    daneshjookit منتشر کنند. سپس از طریق بخش نظرات در ادامه همین آموزش، جهت دریافت بن خرید ارسال رایگان به ارزش ۱۲۰۰۰ تومان از دانشجو کیت، لینک را زیر همین پست ارسال کنید.

 

در پایان نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید و با اشتراک گذاری این آموزش در شبکه های اجتماعی , از وبسایت دیجی اسپارک حمایت کنید.

 

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۳۲ دیدگاه