آموزش رزبری پای رزبری پای پروژه رزبری پای

اشتراک گزاری فضای هارد به کمک برد رزبری پای raspberry pi

نوشته شده توسط سید محمدعلی نوری

اشتراک گزاری فضای هارد رزبری به کمک رزبری پای

باسلام با یکی دیگر از آموزش های دیجی اسپارک همراه شما هستیم ،در این آموزش شما یاد میگیرید که یک هارد رو در چند سیستم استفاده کنید یا به اصطلاح شِیر (Share) کنید ،این کار بیشتر برای اعضای یک شرکت کاربرد دارد که فایل های مورد نیاز را یکدیگر با یکدیگر به اشتراک بگزارند و یا چند کاربر خانگی که رایانه کاربران آن از فضای کافی برخوردار نیست و هزینه خرید چند هارد به طور همزمان را ندارند مناسب است که تنها با یک هارد ۱ ترابایت مشکل کمبود فضای آنها رفع می شود.

در این آموزش از یک رزبری پای(Raspberry Pi) به همرای یک رم SanDisk و یک هارد یک ترابایت اکسترنال اسفاده کرده ایم و شما می توانید از طریق فروشگاه دانشجو کیت برد رزبری پای را به همراه وسایل جانبی قابل تهیه می باشد ، می تونید از هارد رزبری که وسترن دیجیتال برای رزبری پای ساخته استفاده کنبد.

شما باید آخرین نسخه سیستم عامل openELEC رو از این لینک دریافت کنید در صورتی که از ویندوز استفاده می کنید با استفاده از نرم افزار wi32diskimager روی رم خودتون رایت کنید و در صورتی که از لینوکس استفاده می کنید باید از طریق ترمینال دست به کار شوید.

فرض می شود تمامی پیش نیاز ها آماده است و شما در حال مشاهده دسک تاپ openELEC هستید هارد رزبری نیز متصل است ،پس همانند تصویر روبه رو به بخش سیستم بروید و وارد صفحه openELEC شوید:

 

2

 

در صفحه ای که مشاهده می کنید همانند شکل زیر به قسمت سرویس ها (Services) بروید :

 

3

 

پس از اون باید تنظیمات قسمت های مشخص شده را همانند شکل زیر تغییر دهید دقت کنید اول باید Enable samba رو فعال کنید تا بقیه ی گزینه ها نمایش داده بشه:

 

5

 

سپس باید IP  محلی رزبری خودتون رو رو از بخش کانکشنز (Connections) پیدا کنبد ،IP محلی در شکل زیر مشخص شده است(دقت کنید دو رقم آخر IP شما بادو رقم آخر IP نمایش داده شده متفاوت می باشد) :

 

8

 

حال با استفاده از سیستم های دیگر قادر به اتصال به هارد رزبری هستید و می توانید به هارد خود متصل شوید.

برای اتصال از طریق ویندوز باید وارد مای کامپیوتر خود شده و از بخش بالا روی Add a network location کلیک کنید: (در سیستم های مختلف این بخش متفاوت خواهد بود)

 

9

 

بر روی next کلیک کنید تا به این مرحله برسید سپس در بخش مشخص شده IP خود را با فرمول زیر وارد کنید سپس بر روی Browse کلیک کنید :

\your ip

 

12

 

از بخش مشخص شده مسیری که هارد شما قرار دارد انتخاب کنید سپس بر روی OK کلیک کنید اگر هارد پیش از این به یک رایانه شخصی متصل شده بوده نام آن همانند شکل زیر Local Disck میباشد :

 

13

 

پس از کلیک بر روی next با مرحله زیر مواجه میشوید در صورت نیاز می توانید نامی که میخواهید هارد رزبری درسیستم شما داشته باشد را در قسمت مشخص شده عوض کنید سپس بر روی next کلیک کنید :

 

14

 

در بخش زیر بر روی finish کلیک کنید تا هارد رزبری به سیستم شما اضافه گردد :

 

15

 

پس از آن فولدری در بخش Network locations و در مای کامپیوتر همانند فولدر زیر نمایش داده می شود :

 

16

 

در آخر بخشی از محتویات هارد رزبری ما و آدرس آن را مشاهده می کنید:

 

17

 

در نهایت شما می توانید از هارد رزبری خود در چند سیستم استفاده کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد هارد رزبری به این لینک مراجعه کنید. هارد رزبری از فضای مناسبی بر خوردار بوده و فضای کمی را اشغال می کند ، هارد رزبری در حال حاظر از این آدرس قابل مشاهده است ، هارد رزبری همراه با سیم رابط ارائه نمی شود

درباره نویسنده

سید محمدعلی نوری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۴ دیدگاه

  • سلام و تشکر از آموزشتان
    سوالى داشتم، آیا با هر نوع هارد اکسترنالى میتوان این کار را انجام داد؟ من یه هارد adata دو ترابایت دارم، از اون میتونم با رزبرى پاى به عنوان فایل شیرینگ استفاده کنم؟

    • باسلام بخش پایین رو کامل بخون متوجه می شی
      ما با هارد یک ترابایت وسترن دیجیتال مدل مای پاسپورت تست کردیم اول جواب نداد یعنی منبع تغذیه توان کافی نداشت بعد به این کابل بر خوردیم : اینجا کلیک کنید
      بعد با یه منبع تغذیه ۲٫۵ آمپری : اینجا کلیک کنید
      تونستیم راش بندازیم هارد رو سری سفید به منبع تغذیه وصل می شه.
      حالا این مشکل برای هارد ۱ ترا پیش اومد شما میتونی هارد رو وصل کنی اگه مونت نشد این روشی که گفتم رو برو بازم نشد باید عوض کنی و از هارد یک ترابایت استفاده کنی. اگه متوجه نشدی با ما در ارتباط باش.
      با تشکر

  • سلام میشه از چند هارد اکسترنال استفاده کرد؟
    و اینکه در محیط رزبین نمیشه این کار رو برای اشتراک گذاری انجام داد؟

    • با سلام
      بله میتوانید اینکار را انحام دهید. البته بنده با نسخه‌های جدید این سیستم عامل چنین موضوعی را پیاده نکرده‎ام. ولی از لحاظ عملی مشکلی ندارد.