تکنولوژی

اطلاعات جدید در مورد پلوتو

نوشته شده توسط آزاده مختاری

به تازگی NASA اطلاعات و تصاویری جدید از سیاره پلوتو را توسط کاوشگر بدون سرنشین New Horizons منتشر کرده که هوایی مبهم و مه‌آلود از جنس هیدورکربن را نشان می‌دهد. دانشمندان معتقدند که رنگ مایل به قرمز این سیاره دور افتاده  احتمالا به خاطر وجود همین لایه هیدروکربن باشد. اما چیز جدیدی که وجود دارد وجود جریان‌های یخ در سطح این سیاره است که شباهت بسیار بالایی به یخچال‌های طبیعی دارد.

امروز در دیجی اسپارک به معرفی اطلاعات جدید در مورد پلوتو می‌پردازیم.

هیدروکربن مه‌آلود

یکی از بزرگترین و بهترین تصاویری که توسط این کاوشگر ثبت شده و به دست دانشمندان رسیده، این عکس دراماتیک و فوق‌العاده زیبا است که در تاریخ ۱۵ ژولای و از فاصله‌ی ۲ میلیون کیلومتری سیاره پلوتو ثبت شده است.

قبلا تصور می شد که پلوتو گرمای زیادی دارد و به لایه‌های مه‌آلود اجازه می‌دهد که تنها تا ۳۰ کیلومتر تشکیل شوند ولی بعد از مشاهده این عکس مشخص شد که نور پس‌زمینه که در قسمت پشتی سیاره پلوتو قرار گرفته است ، نور خورشید است که منظره‌ای زیبا خلق کرده است و نشان می‌دهد که لایه‌ی بیرونی پلوتو، حدود ۱۳۰ کیلومتر طول دارد. البته این لایه از دو بخش مختلف تشکیل شده که بخش اول آن حدود ۸۰ کیلومتر و بخش دوم نیز حدود ۵۰ کیلومتر اندازه دارد وفرضیه قبلی رد شد.

 یک ویژگی مهم دیگر که در این تصویر دیده می‌شود وجود مولکول های تولین است و دانشمندان معتقدند که رنگ متمایل به قرمز این سیاره به این مولکول است. تولین‌ها گروهی از هیدروکربن‌ها هستندکه از تابش پرتو فرابنفش خورشید بر ترکیبات آلی مانند متان یا نیتروژن تشکیل می‌شوند و پس از رخ دادن این فرآیند و شکسته شدن مولکول‌های متان، مولکول‌های شکسته ‌شده با یکدیگر ترکیب شده و هیدروکربن‌های جدید و البته بسیار پیچیده‌ تری مثل اتیلن و استیلن به وجود می‌آورند که با تراکم و فشرده شدن آنها در تاریکی، سطح سیاره پلوتو به شکل یخی در آمده است.

جریان‌های یخ که شباهت زیادی به یخچال‌های طبیعی دارند.

 همچنین ناسا می‌گوید که ابزار LORRI که توانایی ثبت تصاویر فوق‌العاده با کیفیت در کاوشگر پلوتو را دارد، توانسته تصاویری از سطح سیاره پلوتو ثبت کند که در آن شاهد جریان‌ها و کوه‌های یخ نیتروژن، متان و کربن موتواکسید هستیم. این مناطق که حالا Sputnik Planum نام دارد، شباهت بسیار بالایی به یخچال‌های طبیعی که همواره شاهد آنها در سیاره زمین هستیم دارد  و دلیل آن می‌تواند وضعیت زمین‌شناسی این سیاره باشد و به نظر می‌رسد که سطح فعالیت‌های سیاره پلوتو بسیار فعال تر از آنچه پیش از ۱۴ زولای تصور میشد، می‌باشد.

آقای Bill McKinnon رهبر تیمی که کاوشگر New Horizons را برای شناسایی پلوتو فرستاده است مدعی است که دمای منفی ۳۹۰ درجه فارنهایت، می‌تواند باعث وجود کوه‌های یخی سطح پلوتو شود و همانند یخچال‌ها طبیعی باشد. کوه‌های یخی که در سطح پلوتو مشاهده می شوند، قدمت زیادی ندارند و در تمام بخش‌های این سیاره دیده می‌شوند که دلیل آن، فعالیت‌هایی است که در سال‌های قبل در سطح پلوتو رخ داده است.

 کوه‌های یخی جدید

بر اساس تصاویری که از فاصله‌ی ۷۷,۰۰۰ کیلومتری و به وسیله‌ی LORRI توسط کاوشگر New Horizons به ثبت رسیده، دانشمندان کوهی یخی را در منطقه Tombaugh Region مشاهده کرده‌اند که سطح آن حدود ۱۱۰ کیلومتر پایین تر از سطح خود سیاره پلوتو می‌باشد.

رنگ اشتباه سیاره پلوتو

 برای اینکه شکل ظاهری سیاره پلوتو بهتر قابل درک باشد، دانشمندان ناسا تصویر بالا را به کمک چهار عکسی که LORRI ثبت شده، ترکیب کرده و برای رنگ‌آمیزی آن نیز از اطلاعاتی که تلسکوپ رالف (Ralph Telescope) کاوشگر New Horizons ارسال کرده، استفاده کرده‌اند. بخش‌های سفیدی که مشاهده می‌کنید، همان جریان یخ‌ها هستند که احتمالا از دیگر مناطق وارد این بخش‌ها شده‌اند.

رنگ صحیح سیاره پلوتو

 برای نمایش شکل واقعی این سیاره و برای حس کردن تفاوت آن با شکل رنگ‌آمیزی شده، این تصویر که از فاصله‌ی ۲۸۰,۰۰۰ مایلی (۴۵۰,۰۰۰ کیلومتری) و توسط ابزار LORRI ثبت شده نیز توسط NASA منتشر شده است.

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه