تکنولوژی

افزایش سرعت تلفن اندرویدی

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

دستگاه‌های اندرویدی تمایل زیادی به فرتوت شدن دارند 🙂 این را همه کسانی که اندروید داشته‌اند میدانند که پس از مدتی دستگاهشان کند خواهد شد. و در این مساله تنها امکانات سخت افزاری و قدرت دستگاه اهمیت ندارد…

دستگاه‌های اندرویدی تمایل زیادی به فرتوت شدن دارند 🙂 این را همه کسانی که اندروید داشته‌اند میدانند که پس از مدتی دستگاهشان کند خواهد شد. و در این مساله تنها امکانات سخت افزاری و قدرت دستگاه اهمیت ندارد. هنگامی که تلفن شما کند می‌شود اینطور به نظر میرسد که نیاز به ارتقا آن دارید و دیگر تلفن حال حاضر شما جوابگوی نیازتان نیست. اما صبر کنید! شما میتوانید با کمی تغییر تلفن هوشمندتان را دوباره بهینه کنید و از خرید تلفن جدید و دردسر های انتقال اطلاعاتتان خلاص شوید.

در زیر چند ترفند برای اینکار معرفی میکنیم

galaxy-s4-how-to-uninstall-apps-aa-0017

پاک کردن و غیرفعالسازی برنامه‌های بدردنخور

خیلی از برنامه‌ها هستند که ما برای فقط یک بار استفاده یا استفاده ۶ ماه یکبار آن‌ها را روی تلفن خود انباشته میکنیم و بعضی از نرم‌افزار های پیشرفض هم هستند که با آن‌ها هیچ‌گاه کار نمیکنیم. بیشتر اپلیکیشن هایی که دانلود و نصب می‌شوند پس از مدتی تست شدن رها شده و دیگر از آن‌ها استفاده‌ای نمیشود.

این کار خوبی است برای هنگامی که فضای زیادی دارید. اما گاهی اوقات ذخیره کردن فضای تلفن و استفاده بهینه از آن بهترین کار است. برنامه‌هایی که نصب میکنیم گاهی اوقات در پس زمینه گوشی به فعالیت خود ادامه میدهند و درگیر کردن منابع سیستم بدین طریق باعث کاهش سرعت تلفن شما خواهد شد. کافی است از شر این برنامه‌ها خلاص شوید.

فقط به قسمت مدیریت برنامه‌های تلفن خود رفته و برنامه‌های بیهوده را پاک و یا غیرفعال کنید.

پاکسازی اطلاعات کش

نمیدانید اطلاعات کش شده چه چیزهایی هستند؟ خب بهتر است بگوییم که آن‌ها چیزهای خوبی هستند و باعث افزایش سرعت دستگاه شما خواهند شد. به وسیله ذخیره کردن مقداری از اطلاعات سیستم قادر می‌شود تا با سرعت بیشتری برنامه هارا اجرا کند و در هر بار اجرا نیاز به بارگذاری مجدد یک سری از اطلاعات نشود.

مشکلی اینجاست که با افزایش برنامه‌ها و اطلاعات آن‌ها و یا استفاده طولانی مدت از تلفن کش فضای بسیار زیادی را از حافظه داخلی شما آشغال میکند. بهتر است کش سیستم خود را در فواصل زمانی معینی پاکسازی کنید تا از انباشته شدن کش های قدیمی و بدردنخور خودداری کرده باشید. برای پاک کردن کش نیز میتوانید از قسمت مدیریت برنامه‌ها اینکار را انجام دهید و یا از برنامه‌های موجود استفاده کنید.

Android-internal-Storage-clear-cache

پاکسازی حافظه دستگاه

یکی از پی پا افتاده ترین کارها پاکسازی حافظه داخلی دستگاه است. کافی به فایل‌های آن نگاهی بیاندازید و ویدوئوها/موزیک ها/عکس ها و سایر فایلهای دانلودی را پاک کنید. هرچه حافظه کمتری از تلفن شما آشغال شود سرعت آن نیز بیشتر میشود. سعی کنید اطلاعاتی از فایلهای ناشناخته روی تلفن بدست آورید و آن‌هایی را که دیگر fدرد نمیخورند از روی تلفن پاک کنید.

از دست ویجت ها راحت شوید

بسیاری از ویجت ها و ابزراک های روی صفحه جنبه تزیینی دارند و احتمالاً شما با آن‌ها زیاد کاری ندارید. ویجت های روی صفحه رم تلفن شمارا آشغال میکنند. هرچه رم پایین‌تری از دستگاه شما در دسترس باشد برنامه کندتر اجرا خواهند و همچنین ویجت های زنده و متجرک نیز مصرف باتری را افزایش میدهند.. پس اگر ویجت های بدردنخوری روی صفحه شما قرار دارد آن‌ها را پاک کنید.

android-widgets

لایو والپیپر ها را حذف کنید

لایو والپیپر ها نیز مانند ویجت ها مصرف رم بالایی دارند و مصرف باتری تلفن شمارا نیز افزایش میدهند. پس بهتر است به جای والپیپر های مسخره متحرک از تصاویر ثابت استفاده کنید.

سیستم عامل تلفن را به روز نگه دارید

همیشه نسخه های جدید سیستم عامل سنگین‌تر نیستند. گاهی در نسخه های جدید سیستم عامل برای مصرف منابع کمتر بهینه می‌شود و همچنین ایرادات آن نیز رفع می‌شود . همچنین تا حد امکان از اپدیت کردن تلفن خود به صورت OTA یا over the air خود داری کنید . معمولاً این نسخه از سیستم عامل ها به دلیل حجم کم و سهولت در بروزرسانی محبوب‌تر هستند ولی به دلیل کامل نبودن پروسه نصب ممکن است مشکلات و ناپایداری هایی را برای سیستم شما بوجود آورند. پس حتی الامکان تلفن خود را به صورت دستی بروزرسانی نمایید.

android-update

روت کردن! خوب یا بد؟

اگر شما واقعاً خواهان انجام کار های حرفه‌ای تر با تلفن خود هستید و میخواهید دریچه ای رو به امکانات جدید بر روی تلفن خود باز کنید بهتر است آن را روت کنید. پس از روت کردن شما میتوانید برنامه‌های مخصوص پاکسازی رام را روی تلفن خود نصب کنید تا تلفنتان بهتر و روان تر کار کند. شما با برنامه‌های مخصوص میتوانید پردازنده خود را نیز اورکلاک کنید اما اینکار کمی سخت تر است

ROM-Toolbox-Pro-6.0.6-APK-–-Rooted-Device

بازگشت به اطلاعات کارخانه

گاهی اوقات تنظیمات انظام شده توسط خود ما و یا تخریب شدن رام با برنامه‌هایی که نصب میکنیم باعث کنید و هنگ کردن دستگاه میشود. یکی از راه‌های بهبود این مشککلات ریست کامل گوشی و همان factory reset است که تمامی اطلاعات تلفن را حذف و از نو پیکر بندی میکند.

Android-robot-logo-3-1600-aa

سخن آخر

حال میتوانیم بگوییم که اگر هیچ یک از روش‌های بالا برای شما مفید نبود وقت آن است که دستگاه خود را تعویض کنید و به مدلی بهتر ارتقا دهید.

در صورتی که روش‌های دیگری نیز میشناسید در بخش نظرات با دیجی اسپارک در میان بگذارید.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۲ دیدگاه