تکنولوژی سرگرمی

ماندگاری شیر با بطری هایی از جنس نانو ذرات نقره

ماندگاری شیر با بطری هایی از جنس نانو ذرات نقره
نوشته شده توسط آزاده مختاری

شیر یک نوشیدنی پر خاصیت و قوی برای تمام افراد است که مصرف بالایی هم دارد. ولی نگهداری این ماده غذایی برای مصرف کنندگان همواره مشکل است و با توجه به این که ممکن است افراد در مناطق دور دست به طور روزانه به شیر دسترسی نداشته باشند راه حل های بسیاری برای ماندگاری بیشتر این ماده غذایی مفید پیشنهاد شده است. افزودن مواد نگه دارنده برای سلامت انسان ضرر دارد ولی به تازگی محققان یک شرکت برزیلی برای افزایش ماندگاری شیر به بطری هایی از جنس نانو ذرات نقره پرداخته است.

این شرکت برزیلی ظرف‌های پلاستیکی جدیدی طراحی نموده است که در بخش داخلی آن، یک لایه از جنس نانوذارت نقره‌ای استفاده شده است که می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد. اگر مصرف کنندگان از شیرهای پاستوریزه شده با درجه‌ی A در این  ظرف‌ها استفاده نمایند، می‌توانند مدت ماندگاری شیر خود را از ۷ روز به ۱۵ روزتا ۱۷ روز افزایش دهند.

این تکنولوژی به وسیله‌ی شریک Agrindus، شرکت Nanox توسعه داده شده است و برای اولین بار پوشش ذرات سرامیکی سیلیس را در کنار لایه ‌ای از جنس نانوذرات نقره قرار می‌دهد. با توجه به تحقیقات انجام شده این ماده اثر هم‌افزایی بر افزایش قدرت باکتری ‌زدایی لایه ‌ی نانوذارت داخلی دارد و می‌تواند به از بین بردن باکتری‌ها، کمک زیادی کند. همچنین این ذره‌های پوششی از نوعی پودر که بعدا با پلی‌اتیلن مایع ترکیب خواهد شد، به وجود می‌آید. شرکت Agrindus اعلام کرده است که برنامه‌‌های زیادی برای این پلاستیک‌ها و بطری‌های جدید خود دارد و حتی در آینده، به تولید شیرهای پاکتی نیز روی خواهد آورد که این مواد جدید می‌توانند ماندگاری شیر را تا ۱۰ روز افزایش دهند.

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا این نانو ذرات نقره برای سلامتی انسان و آلودگی محیط زیست خطر دارند یا خیر؟ درپاسخ به این سوال یکی از مهندسان شرکت Agrindus پس از تحقیقات لازم این اطمینان را به مصرف‌کنندگان داده‌اند که این ذرات وارد شیر می شوند و به خود پلاستیک می‌چسبند. در حال حاضراین ماده در حال تست شدن در کشور برزیل است و سازندگان امیدوارند به زودی فروش این محصول را در کشورهای اروپایی و آمریکایی آغاز به دامداران وشرکت های لبنی آغاز نمایند.

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه