اینترنت اشیا IOT رزبری پای نرم افزار نرم افزار cayenne

اموزش نصب و راه اندازی نرم افزار اینترنت اشیا cayenne در رزبری پای

Cayenne-IOT-app-digispark-
نوشته شده توسط محمد رضا مسائلی

توسعه اینترنت اشیاء IOT هر روز پیشرفته‌تر و ساده‌تر می‌شود. در این راستا اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهای واسط زیادی وجود دارند. هر کدام ویژگی منحصر به فرد و تمرکز بر روی یک یا چند ویژگی خاص دارند. همانند بردهای امبدد که گسترده و متنوع هستند، به زودی با اپلیکیشن‌های متنوعی روبرو خواهیم شد و این سوال ذهن همگان را درگیر می‌کند، که کدام را برای پروژه‌ها انتخاب کنم. لازم است بدانید که این موارد هم دقیقا مشابه بردهای امبدد بر اساس کاربرد و نیازمندی یک پروژه باید انتخاب و استفاده شوند. در ادامه با معرفی اپلیکشن اینترنت اشیاء Cayenne و نصب آن روی برد رزبری پای Raspberry Pi با وب سایت مرجع اینترنت اشیاء IOT به زبان فارسی دیجی اسپارک همراه باشید.

 

اینترنت اشیاء IOT در دست شما

برد رزبری پای یکی از بهترین انتخاب‌ها برای راه اندازی اینترنت اشیاء IOT است. خصوصا اینکه ابعاد بسیار کوچک با عملکرد خارق‌العاده آن باعث می‌شود در هر مکانی قابل استفاده باشد. این برد امکان ارتباط با انواع ماژول الکترونیکی را دارد. اخیرا نسخه جدید برد رزبری پای ۳ B+ هم معرفی شده است. نرم افزار اینترنت اشیاء Cayenne با رابط کاربری ساده، شما را شگفت زده خواهد کرد. شیوه کار هم بسیار ساده است که در پست‌های بعدی توضحی خواهم داد. این نرم افزار قابلیت نصب و مدیریت از طریق برد رزبری پای را دارد. هر آنچه که ایده دارید را با این نرم افزار می‎توانید پیاده کنید. کافیست قبل از اقدام از طریق ثبت کامنت در انتهای همین صفحه، موضوع را با بنده مطرح کنید.

 

اپلیکیشن Cayenne

این اپلیکیشن روی سخت افزارهای آردوینو Arduino ، بردهای امبدد از جمله رزبری پای Raspberry Pi و ماژول‌های ESP8266 و حتی لورا LoRa قابل اجرا می‌باشد. کلیه فرآیند طراحی به صورت Drag & Drop می‌باشد. با برنامه Cayenne می‌توانید از راه دور به تمامی سخت افزارها و ماژول‌هایی که در نظر دارید، فرمان دهید. توسعه نرم افزار از طریق سایت و اپلیکیشن Cayenne امکان پذیر است. محیط گرافیکی و رابط کاربری ساده از نقاط قوت این نرم افزار جذاب می‌باشد.

 

اپلیکیشن اینترنت اشیاء Iot هوشمند cayenne دیجی اسپارک

 

نصب نرم افزار Cayenne

 

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه آموزش

 

دسترسی کامل به آموزش برای اعضای دیجی اسپارک امکان پذیر است. بخش اصلی آموزش شامل سورس کدهای توسعه داده شده توسط مهندس‌های دیجی اسپارک است. به همین دلیل این آموزش خاص و یکتاست. برای استفاده از آن بایستی عضویت تهیه کنید. تبادل نظر با کاربران و پرسش سوال رایگان است و میتوانید از بخش نظرات همین آموزش اقدام کنید.

 

انتخاب برد در محیط نرم افزار Cayenne - دیجی اسپارک

 

اتصال Cayenne به برد Raspberry Pi

پس از کلیک روی آیکون continue روی دکمه search کلیک کنید. نرم افزار بایستی برد رزبری پای شما را پیدا کند. در صورت نیافتن می توانید ip رزبری پای Raspberry Pi را در نرم افزار وارد کنید. سپس فرآیند جستجو را مجددا اجرا کنید. چنانچه این روش را نمی‌دانید به بخش اول آموزش تعریف IP Static آی پی استاتیک برد رزبری پای Raspberry Pi مراجعه کنید. چنانچه با این روش برد Raspberry Pi توسط نرم افزار شناسایی نشد، پیشنهاد میشود؛ اتصالات بی‌سیم و وصل بودن هر دو به یک شبکه را تست کنید.

شیوه نصب اپلیکیشن Cayenne در رزبری پای - دیجی اسپارک

 

بعد از اتمام این مرحله سیستم به مدت ۱۰ دقیقه و یکبار reset شدن نیاز دارد. سپس به صورت اتوماتیک و بدون هیچ برنامه نویسی پیچیده‌ای می‌توانید پروژه اینترنت اشیا IOT را ایجاد کنید مزیتی که این پروتکل دارد در وجود برنامه ریزی به صورت انلاین است. در تمامی مراحل ایجاد برنامه با نرم افزار Cayenne چنین ویژگی وجود دارد. همچنین دیکر برد رزبری پای Raspberry pi نیازمند run کردن هیچ برنامه تکمیلی نمی‌باشد. کافی است آن را به برق وصل کنید به صورت اتوماتیک همه فرآیندها انجام می‌شوند.

آموزش اتصال برد رزبری پای به نرم افزار Cayenne -دیجی اسپارک

 

محیط گرافیکی نرم افزار Cayenne

در ادامه می‌توانید یک نمونه از محیط نرم افزار پس از اجرا برمه را مشاهده کنید. دقت داشته باشید که به طور پیش فرض مقادیر cpu و ram و disk به صورت نموداری نمایش داده می‌شوند. همچنین می‌توانید دستکاپ رزبری پای را نیز از این طریق از بستر اینترنت مشاهده کنید و یا سیستم را خاموش و یا ریست کنید. در انتها توجه به یک نکته بسیار مهم است. از اتصال هر دو سیستم به شبکه wifi متصل به اینترنت مطمئن باشید .منظور رزبری و تلفن هوشمندی است که اپلیکشن روی آن نصب می‌باشد. برای اولین بار معرفی به سیستم باید حتما اینکار را انجام دهیم.

cayenne app raspberry pi tutorial 7-digispark

 

چنانچه در مراحل راه اندازی و انجام این پروژه با مشکل مواجه شدید، بدون هیچ نگرانی در انتهای همین پست، به صورت ثبت نظر سوالتان را مطرح کنید. من در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ رفع مشکل شما را خواهم داد.

 

پروژه:

برای دریافت بن خرید از دانشجو کیت، کاربران بایستی با استفاده از وسایل این آموزش، پروژه را اجرا کرده و یا حتی مدار جدیدی تعریف کنید. سپس از اجرای کار فیلم گرفته و در شبکه‌های اجتماعی از جمله آپارات و اینستگرام، با هشتگ‌های دیجی_اسپارک   دانشجوکیت    digispark    daneshjookit منتشر کنند. سپس از طریق بخش نظرات در ادامه همین آموزش، جهت دریافت بن خرید ارسال رایگان به ارزش ۱۲۰۰۰ تومان از دانشجو کیت، لینک را زیر همین پست ارسال کنید.

 

در پایان نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید و با اشتراک گذاری این آموزش در شبکه های اجتماعی , از وبسایت دیجی اسپارک حمایت کنید.

 

درباره نویسنده

محمد رضا مسائلی

دانشجو رشته الکترونیک

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۳۴ دیدگاه

  • با سلام
    بسیار لذت بخش بود ولی برای نصب رم افزار روی رزبری از خود رزبری سایت رو باز نموده و با نام کاربری وارد شده و کد ها رو که گفته شده بود برای نصب روی رزبری داخل ترمینال کپی کردم و خودبخود به لیست در گوشی و همه جا که کاربر وارد شده اضافه شد نیازی به ای پی و … نبود

    • با سلام
      دقت داشته باشید که در اینجا هیچ دستوری را نیازی نبوده که به ترمینال رزبری دهیم تنها کار مورد نیاز این است که؛ برد رزبری پای و گوشیتان را برای اتصال شبکه متصل به اینترنت تنظیم کنید. همه مراحل به صورت اتوماتیک و خودکار انجام می‌شوند هیچ دستور برنامه نویسی و کار خاصی نیاز ندارد.

  • سلام
    اپلیکیشن گرافیکیه جالبیه، مموننم که معرفی کردید. فقط آموزش های اونم ادامه بدین

  • با سلام خوش حالم که مورد توجه قرار گرفت
    بله انشالله به زودی پروژه اجرایی را با این سیستم را عرضه می کنیم

  • درود خسته نباشید من این نرم افزار قبلا نصب کردم و حتی اکانت دارم داخلش اما مشکل من اینه که برد آردوینو مگا هست و می‌خوام به اینترنت متصلش کنم مشکل سر اینترنت هست و زیاد بلد نیستم با ESP 8266 کار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید و این که من می‌خوام کل خونه هوشمند کنم و آیا امکانش هست دوتا برد آردوینو رو به هم متصل کنم تا پین های بیشتری داشته باشم چون الآن یه آردوینو دوو هم دارم

    • با سلام
      پیاده سازی این سیستم با Cayenne برای چند برد امبدد امکان پذیر است. تنها لازم است برای هر برد یک device تعریف کرده و نامش را با آن قسمتی از خانه که می‌خواهید کنترل کنید تغییر دهید .
      در خصوص آموزش اتصال اردینو به cayenne منتظر انتشار بخش‌های بعدی آموزش باشید.

  • با سلام
    لطفا با اضافه کردن سنسور های ساده ادامه دهید در حال حاضر بنده موفق شدم led و سنسور DS18B20که سنسور دما هست رو اضافه کنم ولی نمی دونم چرا سسنسور دما فقط روی GPIO4میشه و روی ورودی های دیگه مثلا GPIO27نمیشه لطفا راهنمایی بفرمایید

  • سلام به همگی خسته نباشید….من تازه کار هستم پس لطفا کمکم کنید من وارد نرم افزار میشم قست یوزرنیم و پسورد وshh port رو وارد میکنم
    در اخر کانکت نمیشه باید چیکار کنم.ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام ممنون از توجه شما
      در این آموزش قسمت پورت به صورت پیشفرض روی ۲۲ قرار دارد. ما آن را تغییر نمیدهیم و همان پیشفرض خودش را استفاده میکنیم.

  • سلام خسته نباشید
    من فوق لیسانس حسابداری هستم و شغلم هم مربوط به کارم هست ولی بسیار علاقه مند به اینترنت اشیا هستم و می خوام برای منزل خودم اجرا کنم ولی اینقدر آموزشها در این سایت زیاده که هنگ کردم و نمی دونم از کجا شروع کنم و یک مسیر مشخص را طی کنم تا به خواسته ام برسم این راهم بگم که می خوام با برد رزبرب پای کار کنم و این سوال تو ذهنم هست ۱- آیا می تونم از همین اول این برد را خریداری کنم و کار کنم طبق آموزشها یا حتما باید پیش زمینه برنامه نویسی داشته باشم ؟ ۲- میشه با صزفه جویی در هزینه چندتا ماژول یا وسیله را باهم با رزبری پای فعال کرد مثلا دوربین ، سنسور حرکت ، سنسور گاز ، قفل درب ، سنسور اثر انگشت درب منزل و…. را با یک رزبری پای فعال کرد. با تشکر

    • Arvand:
      با سلام و تشکر از توجه شما
      بسیار خرسند می‌شویم که در این مسیر کنارتان باشیم. ۱- بله میتوانید برد رزبری پای را تهیه کنید. نیازی به داشتن دانش برنامه نویسی کامل ندارید. می‌توانید از همین آموزش‌های Cayenne و یا Node red که به صورت گرافیکی و بدون نیاز به برنامه نویسی هستند، استفده کنید.
      ۲- بله امکان پذیر است، کافیست آموزش های سایت را بیشتر بررسی کنید ایده می‌گیرید. سپس سوالات تکمیلی را از همین طریق و یا دیگر آموزش‌ها مطرح بفرمایید.

    • با سلام بله پروتکل cayeene براساس برنامه دهی بر روی سرور در شبکه اینترنت قابل دسترس می باشد چون برنامه دهی سیستم در داخل خود سایت می باشد

  • با سلام مشکل من در قسمت وارد کردن ssh حل شد و رزبری رو پیدا کرد اما الان یک ساعته که در انتظار اتصال مونده باید چیکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

    • شما در اینجا فقط باید از طریق تنظیم ip که خود app cayenne می تواند با سرچ کردن شبکه wifi پیدا کند لازم است لازم است قبل از هر کاری سیستم عامل خود را به اخرین نسخه ارتقا دهید در صورت عدم کارکرد در خود سایت از طریق اموزشی که در یوتیوب هدایت می شوید می تواتید اقدام به نصب از ترمینال فرمایید لازم است که نصب از طریق app و فعال سازی برای کاربران تازه کار به نظر بنده بسیار ساده تر و قابل درک تر بوده به همین جهت این اموزش را بدین طریق شرح داده شد

  • سلام.من قبلا بارها با این برنامه کار کردم یعنی حدود شیش ماه پیش ولی اخیرا که دوباره سعی کردم مجدد برد رو راه اندازی کنم‌هرکاری میکنم توی مرحله اول گیر میکنه و برنامه روی رزبری پای نصب نمیشه و انگار برد آنلاین نمیشه در حالی که اینطور نیس و‌اینترنت روی رزبری پای هست و‌توی مرورگرش باهاش سرچ میکنم.

    • با سلام این مشکلی که می فرمایید دقیقا برای بنده هم بوجود آمده است. همچنان درگیر رفع مشکل هستم. علت این مشکل همچنان برای خودم نامشخص است. در صورتی که به نتیجه رسیدم موارد را اطلاع رسانی خواهم کرد.

    • با سلام خدمت کاربر گرامی در طی بررسی انجام شده جهت رفع مورد ذکر شده در طی بررسی شبکه اتصال اینترنت خود در رزبری را تغییر دهید و رزبری را به یک اینترنت دیگر متصل نمایید تا مشکل رفع گردد این امر اثرات استفاده از فیلترینگ و تاثیر آن بر سایر بخش های اینترنت در اثر نا آگاهی می باشد که در هنگام نصب و انجام مراحل اخر مانع از اتمام آن می شود

  • سلام و تشکر از سایت خوبتون
    برای ایجاد یک شبکه متشکل از چند نود چه ماژولی مناسبه؟
    در این شبکه نودها با یکدیگر ارتباط داشته باشند و داده ها به صورت متوالی از هر نود به نود دیگر ارسال شود تا به سیستم مرکزی برسد.

  • با عرض سلام
    بسیار ممنونم از آموزشهای ارزشمندتان
    یک سوالی داشتم ممنون میشم در صورت امکان راهنمایی فرمایین.
    بنده در رزبری یک برنامه ای رو با پایتون نوشتم مثلا به اسم hello.py و در یک دایرکتوری ذخیره شده. بنده می خواستم رزبری رو طوری تنظیم کنم که وقتی روشن شد( سیستم عامل رزبری بالا آمد) این فایل به صورت خودکار اجرا بشه؟

  • با سلام
    موقع اجرا اینو میاره
    Traceback (most recent call last):
    File “/home/pi/test.py”, line 5, in
    import cv2
    File “/home/pi/.local/lib/python3.7/site-packages/cv2/__init__.py”, line 3, in
    from .cv2 import *
    ImportError: libQtTest.so.4: cannot open shared object file: No such file or directory

  • سلام ببخشید پلتفرم دیگری مانند cayenne میشه معرفی کنی که امکان ارسال هشدار به صورت sms رو داشته باشه

  • درود وقت شما به نیکی
    آیا امکان داره که روش نصب opencv رو پایتون ۳ رو هم آموزش بدید چون خیلی ها توی این زمینه مشکلاتی رو دارند.
    سپاس فراوان

  • با سلام
    میخواستم بدونم این پلتفورم فیلتر یا تحریم شده؟
    اگه اینجوری هست شما پیشنهاد میکنید از چه جایگزینی استفاده کنیم؟

    • سلام وقتتون بخیر در حقیقت با پیگیری هایی که نمودم هم از سامانه رفع فیلتر و هم پلتفرم هیچ کدام مسئولیت قطعی یا فیلتر بودن دامنه را نپذیرفتند اما چیزی که در تست ها بررسی نمود مجددا اتصال رزبری پای به این پلتفرم بر خلاف برنامه نویسی و اتصال از طریق پروتکل mqtt بر قرار می شود و بدون مشکل کار می نمایید اما مشکل مربوط به برنامه نویسی به صورت mqtt چه به زبان پایتون و چه به کمک اردینو این مشکل وجود دارد در حال حاضر جایگیزینی برای رفع این مشکل ندارم چرا که عینا این مشکل برای پلتفرم adafurit io روی حالت mqtt نیز رخ داده است و دچار مشکلی مانند مشکل همین پلنفرم می باشد