روبو-پدیا

دیجی ربات :اولین دوره مسابقات رباتیک ملی توسعه صنعت و جامعه

ROBONA مسابقات رباتیک
نوشته شده توسط علیرضا قربانی

اولین دوره مسابقات رباتیک ملی توصعه صنعت و جامعه به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد

همواره مسابقات رباتیک یکی از پر چالش‌ترین ، هیجان انگیز‌ترین و پر شور‌ترین مسابقات بوده است . ترکیب علم ، خلاقیت ، مدیریت زمان و بکارگیری آن‌ها در عمل یکی از مهم ترین علل محبوبیت این سری از مسابقات است . از این رو دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد بر آن شده تا یکی از متفاوت ترین مسابقات کشوری را برای دوست داران این رشته برگزار کند. در ادامه‌ی این مطلب با دیجی ربات همراه باشید.

دیجی ربات بخش جدیدی است که در آن قصد داریم با تمرکز بر روی انواع ربات‌ها ، آخرین اخبار رباتیک ایران و جهان را در اختیار شما قرار دهیم.

نهمین دوره مسابقات رباتیک کشوری دانش‌ آموزش تکنوکاپ و رونمایی از مسابقات ملی توسعه صنعت و جامعه با ترکیب مسابقات رباتیک کشوری دانش آموزی و دانشجویی در یک زمان و در بزرگترین واحد دانشگاه آزاد اسلامی قطعا یکی از برترین مسابقات سطح کشور عزیزمان خواهد شد.  این مسابقات در قالب ۶ لیگ در طی ۲ روز در ۲۳  الی ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۵ برگزار می‌شود.

معرفی لیگ‌های مسابقه

لیگ‌های این مسابقه عبارت‌اند :

لیگ ماشین AVG: این لیگ مخفف Automated vehicle Guided می‌باشد. در واقع در این لیگ محیط شبیه ساز شده ی یه کارخانه وجود دارد که ربات باید توانایی انجام عملیاتی مداوم را به صورت اتوماتیک دارا باشد. در این محیط شبیه سازی شده بعضی از اتاقها داری خطوطی هستند که ربات می‌تواند مسیر خود را پیدا کند .و به اتاق‌های انبار برسد در انبار وظیفه ی ربات این است که جلو ی محل تایین شده ایستاده و اعلام پایان عملیات کند.

 

لیگ کاوشگر: در این لیگ شرایط محیطی مشخصی تعیین شده است و ربات در این شرایط قرار می‌گیرد.امکان دارد در طی مسیر چاله‌هایی وجود داشته باشد و یا حوضچه‌های آب که ربات باید توانایی عبور از آن‌ها را دارا باشد و به مقصد نهایی برسد.

 

لیگ نمایش آزاد : در این لیگ تمام کسانی که در زمینه‌ی رباتیک ، خلاقیتی به وجود آورده‌‌اند می‌توانند شرکت کنند.برای هر تیم غرفه‌ای در نظر دیده شده است که میتوانند طرح و دست سازه ی خود را در آن  قرار داده و محیط  خود را تزبین کنند. نحوه ی امتیاز دهی به این گونه می‌باشد که طرح تا چه حد توانایی تجاری سازی داشته باشد ؟ جامعه ی هدف طرح چه کسانی هستند ؟  توسعه ی یک محصول می باشد یا اختراع جدید است ؟ از نظر ساخت تا چه حد قابل دفاع می باشد ؟ این معیار‌هایی است که طرح برگزیده را مشخص میکند.

 

لیگ جنگجوی دانش‌ آموزی : یکی از لیگ‌های مهیج و هیجان‌انگیز ، لیگ ربات‌های جنگ جو می‌باشد. این لیگ هر تیم وظیفه دارد روباتی در چارچوب قوانین طراجی کند و به وسیله‌ی اپراتور کنترل شود . هر تیم دارای یک ربات می باشد . و در فضای تعیین شده به مسابقه می‌پردازند . البته زمین مسابقه به صورت مستطیل می‌باشد وسطح ان صاف نیست ممکن است در قسمتی ربات وارد چاله شود و یا به وسیله ی ابزاری صدمه ببیند در طی هر راند روباتی که بتواند هنوز به حرکت ادامه دهد برنده میشود .

 

لیگ مسیر‌یاب ویژه : ربات‌های مسیریاب نمونه‌ای کوچگ از ماشین‌های الکتریکی اتوماتیک می‌باشند که توانایی حرکت بدون کنترلاپراتور را دارند. وظیفه‌ی این ربات‌ها در واقع حمل بار و یا انجام عملیات خاص به صورت مشخص و منظم می باشد . شیوه‌ی کار این ربات‌ها به این صورت است که مسیر سیاه در زمینه ای سفید و یا مسیر سفید در زمینه‌ای سیاه قرار دارد که روبات موظف است بدون تداخل دست انسان به دنبال این مسیر حرکت کند و عملیات خود را با موفقیت پشت سر بگذارد.

 

لیگ مسیریاب دانش‌آموزی: این لیگ نیز همانند لیگ مسیریاب ویژه‌ می‌باشد با این تفاوت که سطج مسابقه به مراتب ساده تر از مسیریاب ویژه است.

 

 

 

***

اخبار و اطلاعات تکمیلی مسابقه از طریق وبلاگ مسابقه در دسترس شما خواهد بود. دیجی‌ربات برای تمامی شرکت کنندگان این دوره از مسابقات آرزوی موفقیت دارد.

 

اولین دوباره مسابقات رباتیک robona

اولین دوباره مسابقات رباتیک robona

درباره نویسنده

علیرضا قربانی

علیرضا قربانی هستم دانشجوی مهندسی پزشکی. چیزهای خیلی زیادی رو در دنیا دوست دارم. یک گیک هستم و یشه گفت یک هکر. نه به معنی دزدی پسورد و ایمیل مردم. به معنی عشق به دونستن و عشق به تحقیق درباره خیلی از چیزهایی که می بینم و می‌شنوم. اگر بخوام علاقه‌مندی‌ درجه یکم رو نام ببرم میتونم بگم برنامه نویسی و بعد از اون امبدد سیستم ها.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه