تکنولوژی رباتیک سخت افزار

بالهایی برای قدم زدن

بالهایی برای قدم زدن-دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

در ادامه با دیجی اسپارک همراه باشید : از نخستین روزی که یونانیان باستان به آسمان نگریستند و واژه فیزیک به معنای طبیعت را برای بیان  مشاهدات خود برگزیند تا به امروز، همواره این هستی شگفت انگیز، الهام بخش دانشمندان بسیاری بوده است. پزشکان برای یافتن دارو و دانشمندان برای یافتن پرسشهای خود، همواره دست به دامان طبیعت بوده اند و پیشرفت علم نه تنها از این وابستگی نکاست بلکه با ورود شاخه های جدیدی به آن، این نیاز روز به روز در حال افزایش است. رباتیک یکی از این رشته هاست که طبیعت همیشه منبع اصلی یادگیری و پیشرفت آن بوده است. چگونگی حرکت و رفتار حیوانات در شرایط مختلف و حتی ساختمان بدن انسان در بسیاری از ربات ها به کار گرفته شده است.  حال نیز پژوهشگران بر روی ربات خفاش مانندی کار می کنند که علاوه بر پرواز می تواند راه هم برود. شاید بپرسید چرا ؟  یک از مشکلات پرواز این است که در محیط های بسته بالها را نمی توان کوچکتر کرد و در واقع ورود به فضاهای کوچکتر، برای ربات پرنده مقدور نیست. همین ایده سبب شد تا پژوهشگران به این بیندیشند که یک عملگر شکل پذیر که اجازه دهد در مکان های کوچکتر، بالها حول یک مفصل به پایین بچرخند و بالپا ها اجازه ی راه رفتن به ربات را بدهند، برای ماموریت های جستجو و نجات در زمین های چندگانه همچون غارها مناسب است.

این ربات با الهام از خفاش ساخته شده و توان تطبیق خود با شرایط مختلف را دارد. بالها دارای مکانیزم اسکلتی شکل پذیر هستند، که دارای استخوان بندی نرمی است. از این رو هم به عنوان بال و هم پا، مورد استفاده قرار می گیرند.  خفاش رباتیک با بالهای خود، مسافت های طولانی را در زمان کمتری طی می کند و در مکان های غیر قابل دسترس و خطرناک با پاهای خود راه می رود.  یکی از بزرگترین چالش های این پروژه پایدار نگاه داشتن بال ها به هنگام قدم زدن هستند. از آنجایی که قدم زدن روی زمین دارای شکل و مرکز جرم متفاوت نسبت به پرواز است، این ربات دارای دو مرکز جرم خواهد بود. توسعه آینده دالر( ربات جستجوگر زمین – هوا ) قرار است، شامل امکان هاور و پرواز خود مختار از روی زمین باشد که به ربات اجازه می دهد به هوا برود و پس از پایان ماموریت به پایگاه خود برگردد.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه