تکنولوژی

با قویترین دوربین جهان آشنا شوید

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

امروزه داشتن یک تلفن با دوربین ۱۶ مگاپیکسلی راضی کننده به نظر میرسد. اما برای کسانی که از فضا عکس برداری میکنند این مقدار بسیار ناچیز است. یک شرکت تحقیقاتی بزرگ دست به کار ساخت دوربینی با رزولوشن ۳٫۲گیگاپیکسل شده است.

امروزه داشتن یک تلفن با دوربین ۱۶ مگاپیکسلی راضی کننده به نظر میرسد. اما برای کسانی که از فضا عکس برداری میکنند این مقدار بسیار ناچیز است. یک شرکت تحقیقاتی بزرگ دست به کار ساخت دوربینی با رزولوشن ۳٫۲گیگاپیکسل شده است ( یعنی برای نمایش تنها یک عکس به ۱۵۰۰ تلویزیون با فناوری بالا نیاز داریم ) این دوربین در قلب یک تلسکوپ ۸٫۴ متری قرار گرفته است که در کشور شیلی است. این دوربین آنقدرها هم کوچک نیست تا بتوان آن را به راحتی حمل کرد. سه آینه آن حجمی برابر با یک خودروی کوچک دارند و ۳ تن وزن تقریبی آن‌ها گویای همه چیز میباشد. در نتیجه این دوربین از ۱۸۹ سنسور تشکیل شده است که رزولوشنی برابر با ۸۰۰٫۰۰۰ دوربین ۸ مگاپیکسلی دارد.

lsst-green-light-3@2x

این دوربین از تکنولوژی های خاصی برای شاتر و همینطور تفکیک موج‌های عبوری از سنسورها استفاده میکند. با این فناوری میتوان موجهایی را در دامنه ای به اندازه موج‌های فرابنفش تا فروسرخ دسته بندی و فیلتر کرد. بعد از اینهمه توضیح باید گفت که این دوربین تا ۵ سال آینده ساخته خواهد شد و برای آن اتاقی به اندازه ۱۸۵ مترمربع تعبیه شده است. در سال ۲۰۲۰ این دوربین یک ماموریت ۱۰ ساله را آغاز میکند و عکاسی خود را از جنوبی ترین نقطه آسمان انجام داده و اینکار را هرشب تکرار میکند تا بهترین اطلاعات ممکن را در مورد ستاره‌های موجود و تعداد آن‌ها و تعداد سیاره ها به دست آورد. پیش‌بینی می‌شود این دوربین در هر سال ۶ میلیون گیگابایت حجم را برای عکس‌های خود آشغال کند. این روش به ستاره شناسان کمک میکند تا اطلاعات بیشتری از فضای اطراف کره زمین بدست بیاورند. همچنین با آن میتوان بسیار بهتر در مورد فضای سیاه و انرژی سیاه اطلاعات بدست آورد. این دوربین جهت مشاهده شهاب سنگ‌های خطرناکی که به سمت زمین می آینده نیز استفاده خواهد شد. دیجی اسپارک اطلاعات بیشتری درباره هزینه این پروژه و نحوه ذخیره سازی اطلاعات بدست نیاورده است.

[advanced_iframe securitykey=”e3ac59a02708b32a0e36dd27eecce7b410abc919″ src=”http://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/jfxOX/vt/frame” allowFullScreen=”true” webkitallowfullscreen=”true” mozallowfullscreen=”true” height=”360″ width=”640″]

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه