گنو/لینوکس

برجسته‌ترین ویژگی‌های Ubuntu 16.04 Xenial Xerus

Best Ubuntu 16.04 Features — Xenial Xerus
نوشته شده توسط علیرضا قربانی

Ubuntu 16.04 Features Xenial Xerus

 

شرکت کنونیکال  توزیع اوبونتو نگارش LTS 16.04 با کد Xenial Xerus  را در ۲۶ آپریل ۲۰۱۶ منتشر خواهد کرد. این نسخه LTS  بر پایه‌ی  linux 4.4 LTS   ساخته شده و دارای ویژگی های جدید بسیار زیادی می باشد. در۲۱ اکتبر ۲۰۱۵ شرکت کنونیکال اعلام نمود که اوبونتو ۱۶٫۰۴ LTS  را با نام اختصاری Xenial Xerus  در ۲۶ اپریل ۲۰۱۶ منتشر خواهد کرد. بر خلاف نسخه های اوبونتو LTS  که معمولا  از پایداری بیشتر و ویژگی های جدید کمتر بهره مند هستند ، اینار  اوبونتو ۱۶٫۰۴ ویژگی های جدید بسیار ی به آن افزوده شده است.علاوه بر استفاده از آخرین  پکیج کرنل لینوکس ، اوبونتو ۱۶٫۰۴ LTS  (xenial xerus )   به روز رسانی های متعددی دریافت کرده است. بر اساس Linux 4.4 LTS    ، اوبونتو ۱۶٫۰۴ (xenial xerus  ) نیز  به صورت LTS  منتشر می شود و به این معنی است که پشیبانی از این سیستم عامل به مدت ۵ سال ادامه دارد. همچنین برای اولین بار است که اوبونتو LTS  با اینگونه خدمات پیش فرض اراِئه می شود.

بهترین ویژگی های اوبونتو ۱۶٫۰۴

یکی از بهترین امکانات اوبونتو ۱۶٫۰۴ حذف کردن کردن جست و جوی بر خط در Dash   ( معروف به spyware ) که پیش از این به صورت  پیش فرض فعال بود و اکنون شرکت کنونیکال آن را غیر فعال کرده است . کاربران  اوبونتو مدت طولانی بود که خواستار حذف جست و جوی بر خط  در Dash  بودند تا این که کنونیکال بالاخره در Ubuntu 16.04 LTS (Xenial Xerus)  به حریم شخصی کاربران احترام گزاشت و این آپشن را به صورت پیش فرض غیر فعال نمود.

این نسخه از اوبنوتو همراه با آخرین آپدیت نرم‌افزارها  مانند libreoffice5.1    ، mozila firefox 45.0   ، mozila Thunderbird 45.0    (نرم افزار مدیریت ایمیل )همراه با واسط گرافیکی GTK3  ارائه می‌شود.

یکی از ویژگی‌های جذاب اوبونتو ۱۶٫۰۴ قابلیت چرخاندن لانچر یونیتی و قرار دادن آن در پایین صفحه نمایش همانند سیستم عامل مک می‌‌باشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب ، تلاش توسعه دهندگان برای آوردن snappy  ( مدیریت بسته) به اوبونتو ۱۶٫۰۴  می باشد.با این حال بعید خواهد بود که این آپشن برای تاریخ انتشار xenial xerus  آماده شود.

در اوبونتو ۱۶٫۰۴  زبان برنامه نویسی  پایتون به پایتون ۳٫۵ ارتقاع یافته است. با این حال اگر شما برنامه ای با پایتون ۲ یا قدیمی تر از آن نوشته باشید همچنان بر روی اوبونتو ۱۶٫۰۴ قابل استفاده می باشد گرچه  توصیه میشود که کدهای خود را بر روی پایتون ۳ پورت کنید.همچنین زبان برنامه نویسی GO  به نسخه ۱٫۶ ارتقاع یافته است.مشابه موارد فوق نیز کامپایلر معروف لینوکسی GCC  به نسخه ۶ به روز رسانی شده است.

در Ubuntu 16.04  ابزاری جهت ساخت USB  درایورهای Bootable  که با استفاده از زبان برنامه نویسی QML(Qt Modeling Language)  نوشته شده است قرار دارد. همچنین شرکت کنونیکال ویژگی  جدیدی با نام click lock  به این نسخه از سیستم عامل اضافه کرده است.با استفاده از این ویژگی فقط کافیست یک بار بر روی یکی از آیکن های دلخواهتان کلیک کنید و بدون نگه داشتن کلیک موس آن را به مکان دلخواهتان جابه جا کنید.

دراوبونتو ۱۶٫۰۴  دو ابزار مفید رایت بر روی CD/DVD  به نام Brasero  و  مسنجر Empathy به صورت پیش فرض حذف شده اند .ولی با این حال می توانید در صورت تمایل آن ها را از  رپزیتوری دریافت و نصب کنید.

در پیرامون ویژگی های اوبونتو ۱۶٫۰۴ می‌توان به  بروز ترین نسخه نرم‌افزار اوپن سورس پردازش ابری OpenStack Mitaka همراه با دستورات و امکانات جدید اشاره نمود.

Ubuntu 16.04 LTS Xenial Xerus قصد دارد پشتیبانی خود را از display server های mir  برای آخرین نسخه‌ی واسط برنامه نویسی  وولکن (نسخه ی بعدی  openGL) کامل کند.انتظار می‌رود که Xenial xerus  در ۲۱ آپریل تحت دو ورژن یکی با استفاده از یونیتی ۷ و  x server و  دیگری با یونیتی ۸ و Mir منتشر شود .

یکی از ویژگی های برجسته ی اوبونتو ۱۶٫۰۴ ترکیب فایل منیجر Nautilus  و لانچر Unity  می باشد که این بدان معناست که هر آیکون دستگاهی فقط در پنجره مرتبط به خود قابل مدیریت می باشد.

در لیست امکانات Ubuntu 16.04  ویژگی جدیدی به نام Menus visibility برای تنظیمات پنل وجود دارد.این ویژگی دارای دو گرینه است : گزینه ی اول پنل به صورت دائم نمایش داده می شود   و گزینه دوم : پنل هنگامی که موس بر روی آن قرار گیرد نمایش داده می شود.

اوبونتو 16.04

اوبونتو ۱۶٫۰۴

اوبونتو ۱۶٫۰۴

 

 

 

ubuntu-16-04-lts-to-let-users-change-the-visibility-of-app-menus-in-unity-panel-500305-4

 ubuntu-16-04-lts-to-let-users-change-the-visibility-of-app-menus-in-unity-panel-

اوبونتو ۱۶٫۰۴

از دیگر  امکانات بسیار عالی ubuntu16.04 قابلیت به روزرسانی فرم ویر به طور مستقیم از داخل خود سیستم عامل می باشد.

آنطور که شرکت کنونیکال اعلام کرده است اوبونتو نسخه ۱۶٫۰۴ از درایور اختصاصی و کد بسته کارت گرافیک های ساخت AMD  که به fglrx  معروف هستند پشتیبانی نخواهد کرد.در عوض شرکت کنونیکال درایور  اوپن سورس مخصوص کارت گرافیک  AMD  را که به طور پیش فرض در کنار توزیع اوبونتو نصب می شود را توصیه می کنند. بنابراین توصیه می‌شود که در صورتی که قصد نصب کردن Ubuntu 16.04 LTS Xenial Xerus  را پس از منتشر شدن آن در تاریخ ۲۱ آپریل ۲۰۱۶ دارید ،‌ حتما یک بار آن را به صورت live  تست کنید که متوجه شوید از کارت گرافیک AMD  شما پشتیبانی می‌شود یا خیر.

توجه داشته باشید که ویژگی های عنوان شده در  حال حاضر در مرحله توسعه هستند و امکان اینکه در نسخه‌ی نهایی وجود نداشته باشند نیز وجود دارد.

درباره نویسنده

علیرضا قربانی

علیرضا قربانی هستم دانشجوی مهندسی پزشکی. چیزهای خیلی زیادی رو در دنیا دوست دارم. یک گیک هستم و یشه گفت یک هکر. نه به معنی دزدی پسورد و ایمیل مردم. به معنی عشق به دونستن و عشق به تحقیق درباره خیلی از چیزهایی که می بینم و می‌شنوم. اگر بخوام علاقه‌مندی‌ درجه یکم رو نام ببرم میتونم بگم برنامه نویسی و بعد از اون امبدد سیستم ها.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه