رباتیک روبو-پدیا

تحلیل و بررسی خلاقیت در طراحی چرخ تبدیل شونده دارپا Darpa Wheel

Darpa-wheel-transformer--digispark-robo-pedia
نوشته شده توسط سارا ضیائی

سفر کردن در زمین‌های دشوار معمولاً شامل مشکلات زیادی است. جادهها شما را به جایی که میخواهید می‌برند. اما عبور از زمینهای راه سازی نشده غیر ممکن یا با سرعت خیلی پایین ممکن است.  چرخ داراپا پروژه دانشگاه کارنگی ملو (Carnegie mello) است. شامل ساخت یک چرخ تازه با تکنولوژی تغییر فرم می‌باشد. تغییر فرم این چرخ فقط ۲ ثانیه زمان می‌برد. شما با این چرخ می‌توانید در زمین‌های هموار بدون هیج ضربه‌ای رانندگی کنید.

چرخ داراپا به عنوان بخشی از مجموعه پروژه‌های تحقیقاتی خودرو RWT است. چرخ داراپا شامل موتور الکتریکی برای افزایش سرعت و مانور پذیری و استفاده از راه‌های متفاوت برای رسیدن به مقصد است. همچنین اجازه می‌دهد تا با سرعت بالا در زمین‌های ناهموار رانندگی کنید. این پروژه تکنولوژی‌ است که آگاهی رانندگان را افزایش می‌دهد. مانند پنجره‌های مجازی با عینک ۳D فعال و سنسورهایی برای بررسی پرسپکتیو بصری می‌باشد. همچنین پیدا کردن سریعترین و امن‌ترین مسیر برای سفرهای خارج از جاده است.

 

چرخ‌های تبدیل شونده دارپا Darpa تا دستیابی به صنعت تولید وسایل نقلیه فاصله زیادی دارند. چرخ داراپا هنوز در مرحله دوم از یک برنامه گسترده پروژه X-Vehicle است. استفاده عملی این محصول بسیار فراوان است و فقط برای استفاده نظامی نیست. این محصول برای وسایل نقلیه که باید از زمین‌های ناهموار عبور کنند با هدف جستجو، نجات، ساخت و ساز و هر وضعیت دیگری که در آن عبوز از زمین‌های جاده سازی نشده است کاربرد دارد. به طور کلی همانگونه که گفته شد چرخ داراپا نوعی چرخ تبدیل شونده با هدف دسترسی به مکان‌ها با مسیرهای کوتاه و حتی گذر از مسیرهای صعب‌العبور است. متاسفانه منبع این پروژه باز نیست و عملاً دسترسی به اطلاعات تکنولوژی ساخت این محصول ممکن نیست. برای همین با استفاده از عملکرد و کارایی این محصول به بررسی آن می‌پردازیم.

تحلیل چرخ تبدیل شونده دارپا Darpa wheel - دیجی اسپارک

 

دراپا برای تمام وسایل نقلیه ماشینی قابل اجراست اما دستور العمل و کارایی آن با چرخ‌های پیش از خود کاملاً متفاوت است. در بخش اول این چرخ با بازوهایی به ماشین متصل شده که عملکردی مشابه کمک فنر های ماشین دارد اما گستره توانایی بیشتری را شامل می‌شود، بدین صورت که این بازوها در تمام شرایط مثل زمین‌های ناهموار اتاقک یا بدنه خودرو را ثابت نگه می‌دارند و هیچ ضربه ای به اتاقک انتقال پیدا نمی‌کند، برای مثال زمانی که ماشین در پستی و بلندی مثل دست‌انداز، چاله و … می‌افتد بازوی چرخ ارتفاع خود را متناسب با این پستی و بلندی ها تنظیم کرده و اتاقک کاملاً ثابت میماند و متوجه ضربه نمی‌شود. هر چرخ و بازو عملکرد جداگانه داشته و این تغییر ارتفاع برای هر چرخ هیچ حرکتی را به بدنه یا چرخ‌های دیگر اعمال نمی‌کند و در نهایت این امکان را به وجود می‌آورد که وسیله نقلیه به راحتی از تمام ناهمواری‌های غیر ممکن عبور کند.

تحلیل چرخ تبدیل شونده دارپا Darpa wheel - دیجی اسپارک

 

در بخش دوم تبدیل و تغییر شکل خود چرخ دراپاست، چرخ دراپا میتواند در عرض ۲ ثانیه فرم اصلی دوار خود را تبدیل به شکل مثلث کند و دارای زاویه  شود، زاویه ار شدن چرخ به رانند این امکان را می‌دهد تا به راحتی از بعضی موانع عبور کند و از سر خوردن و سیله نقلیه در بعضی از شرایط جلوگیری کند مثل مناطق پوشیده شده از برف. همانطور که گفته شد این پروژه در راستای بهبود کیفیت حمل و نقل و جابه‌جایی در سفرهای خارج از جاده‌ایست و این توانایی را به فرد میدهد تا با حفظ زمان با سرعت و امنیت بالا از کوتاه‌ترین مسیر عبور کند و همچنین دسترسی انسان به محیط اطراف خود را راحت‌تر می‌کند.

 

در پایان نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید و با اشتراک گذاری این آموزش در شبکه های اجتماعی , از وبسایت دیجی اسپارک حمایت کنید.

 

درباره نویسنده

سارا ضیائی

کارشناسی ارشد طراحی صنعتی
علاقمند به حوزه تکنولوژی و طراحی مدرن

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۲ دیدگاه

  • سلام
    قبلا یوتیوب ویدیوشو دیده بودم ولی نفهمیدم دقیقا چه مزیتی داره
    به محض اینکه تیترشو اینجا دیدم شگفت زده شدم
    مرسی بابت قلم خوب شما خانم ضیایی

    • سلام ممنون از توجه شما، اگر علاقه مند به این حوزه هستید و پیشنهادی برای تحلیل دارید از همین طریق با من در ارتباط باشید.