سخت افزار مدارهای الکترونیک

تشخیص گازهای هوا با گوشی های هوشمند

تشخیص گازهای هوا با گوشی های هوشمند
نوشته شده توسط آزاده مختاری

گوشی ها علاوه بر قابلیت پاسخگویی به تلفن و کارهای روزمره در حال تبدیل شدن به وسیله ای کاربردی و مفید در زندگی هستند. روز به روز قابلیت های جدیدی به آن ها اضافه می شود وآن ها را تبدیل به یک وسیله همه کاره می کند. همانطور که می دانید گوشی های هوشمند می توانند صدا و نور وحرکت و موقعیت جغرافیایی را تشخیص دهند. ولی از این پس شاهد تکنولوژی تشخیص گازهای هوا با گوشی های هوشمند خواهیم بود.

برای آشنایی کامل با این موضوع با دیجی اسپارک همراه باشید.مرکز پژوهش‌های فنی VTT فنلاند به طراحی یک سنسور کوچک برای تشخیص گازهای موجود در هوا پرداخته است که با استفاده از نور به شناسایی نوع و مقدار گاز موجود در هوا می پردازد.

این سنسور همان سنسور Fabry-Pérot است ولی در ابعاد کوچک تر و سازگار با تلفن های هوشمند است.

این سنسور با تابش نور طول موج‌های مختلف از طریق یک نمونه هوا عمل می‌کند. گازهای مختلف این طول موج‌ها را با مقادیر مشخص جذب می کند، درنتیجه با تحلیل مقدار نور جذب شده از محیط می‌تواند حضور یک گاز را تشخیص و مقدار آن را مشخص نمود.

با توجه به کاربردهای مختلف این سنسور، می توان از این دستگاه در اندازه‌ گیری میزان غلظت کربن دی‌اکسید هوا استفاده کرد. همچنین این سنسور برای استفاده در تست کیفیت هوا در یک محیط  یا اندازی گیری بازدم افراد در یک محیط استفاده گردد. با توجه به این که بیماری های تنفسی و نقش گازهای مختلف را نمی توان نادیده گرفت تولید این گوشی ها می تواند برای بسیاری از افرادی که مشکل تنفسی دارند با بررسی محیط از میزان گاز آن ها را آگاه کند.

هنوز خبری ازتجاری سازی این محصول به گوش نرسیده است. ولی تولید گوشی های هوشمند با این قابلیت توسط شرکت های مختلفی ارائه شده است ولی از لحاظ کیفیت سنسور و تشخیص باهم برابر نیستند و این امر می تواند زمینه رقابت شرکت های مختلف را فراهم کند.

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه