تکنولوژی رباتیک

خلاقیت از نوع ام آی تی inForm

خلاقیت از نوع ام آی تی inForm - دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

باز هم خلاقیت و نو آوری از ام آی تی، قبل از اینکه برم سر اصل مطلب لازمه که چند تا واژه را با هم بررسی کنیم. در ادامه با دیجی اسپارک همراه باشید.

رندر، به انگلیسی Render و در لغت به معنای ارائه دادن و تحویل دادن، ولی در فضای دیجیتال به معنای ترسیم اشکالی برای قابل فهم بودن و یا تبدیل یک سری کد به نوع دیگری که برای سخت افزارهای دیگر قابل خواند باشد.

شیئ، به انگلیسی Content در لغت به معنای مقدار، محتوی، حجم و در فضای نرم افزارهای کامپیوتری به حالت دو بعدی و سه بعدی تعریف می شود. اما منظور از شیئ سه بعدی، جسم یا حجمی است که دارای طول و عرض و ارتفاع باشد و در کل دارای حجم باشد.

 

خب، این دستگاه که نمیدونم اسمش را دستگاه بزارم، کامپیوتر بزارم، گجت بزارم و یا میز! من یک اسم جدید درست می کنم، “دتسگاه” . این دتسگاه inFORM نام دارد. واژه in در ابتدای آن از لغت Interact اقتباس شده است. به معنای تعامل و متقابل اثر می باشد. واژه Form هم به معنای شکل، فرم و ریخت می باشد. در اینجا منظور یک فرمی است که می تواند با شما تعامل کند. این دتسگاه inFORM از ستون های مکعبی که کنار هم چیده شده اند تشکیل شده است. یک ظاهری پویا و داینامیک را بوجود آورده است که توانایی رندر کردن اجسام را به صورت سه بعد دارد. بنابراین کاربرها می توانند در یک فرآیند اطلاعات دیجیتالی را به صورت محسوس به نمایش در بیاورند. به عنوان مثال حرکت اجسامی که روی صفحه inFORM قرار دارند. این دتسگاه ساخت ام آی تی یک جهش روبه جلو برای مفهوم اتم های رادیکالی است.

 

جلوتر در فیلم مشاهده می کنیم که توسط یک دستگاه رندر کننده حرکات فیزیکی انسان یا یک شیئ مانند کینکت که پیشتر راجع به اون مطالبی را نوشته ام، حرکات فیزیکی را به کدها و مفاهیم دیجیتالی تبدیل می کند. سپس در طرفی دیگر توسط این دتسگاه inFORM کدهای دیجیتالی تبدیل شده و به حرکات فیزیکی جذاب تبدیل می شوند. نکته بسیار ظریفی که در پس این دتسگاه نهفته است این است که طراح ها و خلاق ها برای مفهومی کردن ایده هایشان به پرینتر های سه بعدی نیاز نخواند داشت! بلکه در کمتر از یک دقیقه می توانند حجم و ظاهری که در ذهنشان می باشد را عملی کنند.

اندازه ی این ستون های مکعبی قابل تغییر است، مانند پیکسل ها که در ابتدا تعداد کمی را یک سطح می توانستند بچینند ولی به مرور حجم بیشتری را در سطح کنار هم قرار دادند تا جزئیات دقیق تر به نمایش در بیایند. حالا عملکرد این دتسگاه هم مانند همان پیکسل ها است، بهتر است بگوییم پیکسل های حجم دار! به بیشتر کردن تراکم این ستون ها می توان یک نقشه را به صورت سه بعدی در هر لحظه دید.

 

فرض کنید در نسخه های بعدی، دتسگاه inFORM به صورت قابل حمل تولید شود و به عنوان مثال گروهی از طبیعت گردها برای صعود با استفاده از جی پی اس، اطلاعات منطقه مورد نظر را روی این دتسگاه inFORM منتقل می کنند و می توانند بهترین مسیر را مشخص کنند. همچنین در هر نقطه ای که هستند مجددا اطلاعات را به دتسگاه inFORM منتقل کنند.

یا اینکه در یک جلسه کاری بتوانید اطلاعات وآماری را که به صورت ستونی و گرافیکی تبدیل کرده اید، را دقیقا روی میز و درمقابل مدیران به صورت سه بعدی و فیزیکی نمایش دهید.

[advanced_iframe securitykey=”e3ac59a02708b32a0e36dd27eecce7b410abc919″ src=”http://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/D0v7w/vt/frame” allowFullScreen=”true” webkitallowfullscreen=”true” mozallowfullscreen=”true” height=”360″ width=”640″]

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه