دسته‌بندی روبو-پدیا

دیجی ربات:برای درمان مشکلات معده‌ی خود یک ربات را ببلعید

نوشته شده توسط علیرضا قربانی

آیا دچار مشکلاتی با معده خود هستید؟ یک ربات اوریگامی را برای وعده‌‌ی غذایی بعدی خود ببلعید.

 

تا به حال پیش آمده که فرزند شما  یک باتری کوچک را قورت دهد؟ در آینده، یک ربات کوچک ساخته شده از روده ی خوک؛ می تواند این باتری را بگیرد و دفعش کند.

محققان انستیتوی تکنولوژی ماساچوست در حال طراحی یک ربات قابل بلعیدن هستند که بتواند زخم‌ها را بخیه بزند و ببندد، دارویی را  به قسمتی از بدن برساند و یا حتی یک شیء خارجی را  از داخل بدن به بیرون براند. آن‌ها آزمایش خود را با نام ربات اوریگامی میخوانند بخاطر اینکه با دارا بودن شکل آکاردئون مانند خود، تا میخورد . و به شکل یک کپسول یخی منجمد می شود.

پروفسور دنیلا راس، که هدایت بخش علوم کامپیوتر MIT و آزمایشگاه هوش مصنوعی را به عهده دارد؛ می گوید: (( شما ربات را می بلعید و هنگامی که ربات به معده‌ی شما رسید، یخ آن آب میشود و ربات از حالت تا شده، باز میشود. سپس ما می‌توانیم آن را به مکان بسیار دقیقی هدایت کنیم.))

هنوز هم راه طولانی‌ای است تا دستگاه بتواند در بدن یک انسان و یا حیوان، جایگذاری شود و مورد بررسی قرار گیرد. در همین زمان، محققین یک معده ی مصنوعی از جنس سیلیکون ساخته اند تا آن را امتحان کنند.

راس میگوید یکی از مهم ترین مأموریت‌های ربات اینست که بتواند جان کودکان را در برابر قورت دادن باتری‌های قرص مانند (باتری‌های ساعت) که به وفور در دستگاه های الکترونیکی از آن‌ها استفاده می شود، نجات دهد. اگر این باتری‌ها بلعیده شوند، خیلی سریع توسط دیواره و اسید معده میتوانند بسوزند و کشنده باشند.

 

این ربات‌ها میتوانند باتری را دنبال کنند و پیش از آنکه باعث آسیب زیادی شوند، آن را بگیرند و از طریق دستگاه گوارش، به خارج از بدن هل دهند.قاب انعطاف پذیر این ربات، قابل تجزیه در محیط است، و ساخته شده از همان روده‌ی خوک خشک شده مورد استفاده برای پوشش سوسیس می باشد. محققان، پیش از یافتن ماده‌ی مورد نظر برای ساخت یک ربات فرز و سریع که به محض فرستادن برای مأموریت میتواند آن را پایان دهد؛ بازار‌های محله ی چینی‌های شهر بوستون را جستجو کرده بودند.آن ها کاغذ برنج و کاغذ قند و کاغذ هیدروژل را امتحان کردند؛ تمام انواع مواد مختلف!!!

دیجی ربات -origami robot

دیجی ربات -origami robot

 

به گفته ی راس: (( ما دریافتیم که لایه ی پوششی سوسیس زمانی که بخواهیم آن را تا و گسترده کنیم بهترین خاصیت و قابلیت کنترل را دارد.))

 

ماده جاسازی شده در بدنه گوشتی این ربات  که به گفته‌ی راس  ساخت نسخه‌ی حلال از آن دشوار نخواهد بود،یک آهنربای نئودیمیوم است که شبیه یک مکعب کوچک فلزیست.نیروهای مغناطیسی، حرکت آن را کنترل میکنند. محققان از دسته های کنترلی بازی‌ها، برای تغییر میدان مغناطیسی، استفاده میکنند. به ربات اجازه می‌دهند تا در معده بخزد و بلغزد و سر راه جسمی که میخواهد آن را بگیرد، قرار گیرد یا به زخمی که قرار است دارو را به آن برساند؛ برسد.

 

آیا قورت دادن یک ربات میتواند آسیب برساند؟ احتمالا نه. این چیزیست  که عضو گروه تحقیقات، استیون گترون، که یک تحصیل کرده‌ی کارشناسی ارشد مکانیک در دانشگاه MIT میباشد؛ گفته است. به گفته‌ی  وی قورت دادن یک ربات دقیقا همانند قورت دادن یک تکه یخ کوچک است پس نمی‌تواند آسیبی به همراه داشته باشد.

 

تیم دانشگاه MIT در انتظار ثبت اختراع است و تحقیق خود را در یک کنفرانس  رباتیک در سوئد در این بهار، معرفی کرد. راس گفت؛ شرکت‌های پزشکی، به برنامه‌های بالینی که نیازمند بررسی هایی با روند نظارتی بر هدایت مطالعات بر روی انسان و حیوان می باشد؛ ابراز علاقه مندی کرده اند.

ویلیام مسنر، پروفسور مکانیک دانشگاه تافتز در ماساچوست که درگیر این پروژه هم نبوده می‌گوید: (( این یک ایده‌ی بسیار خوب است، اما این طرج میتوانسته از یک دهه قبل و یا پیش از آن در بیمارستان‌ها برای استفاده از چنین دستگاهی موجود بوده باشد. این ربات همچنین میتواند در انجام بایوپسی هم توانمند باشد.))

براساس گفته ی مسنر؛ سازمان غذا و داروی ایالات متحده؛ باید با هر موردی شبیه این طرح آشنا و درگیر باشد و آن‌ها باید با دقت مراقب هر نوع ابزار پزشکی باشند. مشکل بزرگ اینست که؛ چه می شود اگر این ربات گیر کند؟ مطمئناً به مشکل بر خواهید خورد.

 

این پروژه شامل چند رشته متناسب با زمینه‌ی روبه رشد رباتیک نرم میباشد که در سال ۲۰۱۳ با بنیاد ژورنال بررسی رباتیک نرم، بر پایه ی تافتز، ادغام گردید. منطقه‌ی بوستون، یک قطب برای تحقیق در مورد ماشین‌های حرکتی است که از مواد قابل انعطافی ساخته شده‌اند که می توانند تغییر شکل و اندازه دهند؛ این موضوع آن‌ها را برای جراحی و دیگر محیط های پیچیده، مفید و مثمر ثمر میکند.

درباره نویسنده

علیرضا قربانی

علیرضا قربانی هستم دانشجوی مهندسی پزشکی. چیزهای خیلی زیادی رو در دنیا دوست دارم. یک گیک هستم و یشه گفت یک هکر. نه به معنی دزدی پسورد و ایمیل مردم. به معنی عشق به دونستن و عشق به تحقیق درباره خیلی از چیزهایی که می بینم و می‌شنوم. اگر بخوام علاقه‌مندی‌ درجه یکم رو نام ببرم میتونم بگم برنامه نویسی و بعد از اون امبدد سیستم ها.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه