آموزش آردوینو پروژه های آردوینو

راهنمای انتخاب برد آردوینو Arduino نقاط قوت و ضعف بردهای Arduino

نوشته شده توسط حسین فهیمی

در این پست قصد داریم مدل‌های معروف بردهای آردوینو Arduino را مورد بحث و گفت و گو قرار دهیم. انواع مختلفی از آردوینو Arduino و همچنین میکروکنترلرهای سازگار با آن وجود دارد. اما کدامیک برای پروژه‌ی شما مناسب‌تر است؟ این پست به شما کمک خواهد کرد که برد مورد نیاز خود را با توجه به سطحتان انتخاب کنید.

 

تجربه ی اول برد آردوینو Arduino

I0695630981

 

اگر به تازگی کار با آردوینو Arduino را آغاز کرده اید، ورودتان به دنیای میکروکنترلرها و الکترونیک را خوش آمد می‌گوییم. برای بیشتر افرادی که کار با آردوینو Arduino را آغاز می‌کنند، آردوینو UNO به دلایل زیادی یک گزینه بسیار خوب است. آردوینو اونو Arduino Uno بهترین منابع و بهترین پشتیبانی را در میان آردوینوها داراست؛ البته اگر بهترین منابع و بهترین پشتیبانی را در میان بردهای میکروکنترلر در دنیا نداشته باشد! صدها کتاب، انجمن و وبلاگ پر از اطلاعات مفید در مورد آردوینو Arduino و پروژه‌های آن وجود دارد. تقریبا تمامی این اطلاعات، یا مخصوص به آردوینو UNO است و یا با آن سازگاری کامل دارد.

همپنین Arduino Uno در میان آردوینوها سازگارترین مدل آنهاست. تقریبا تمام کتابخانه‌های موجود آردوینو Arduino و شیلدها Shield، سازگاری کامل با آردوینو UNO دارند. از طرفی، Uno تمام کدهایی را که برای نسخه‌های قبلی آردوینو Arduino از قبیل Duemilanove و Diecimila نوشته شده است را اجرا می‌کند. برد آردوینو UNO یک میکروکنترلر بر پایه ATmega 328 می‌باشد. این برد ۱۴ پین ورودی و خروجی دیجیتال (که ۶ تای آن می‌تواند به عنوان خروجی PWM استفاده گردد)، ۶ ورودی آنالوگ، یک کریستال یا تشدیدگر سرامیکی ۱۶ مگاهرتز (Ceramic Resonator)، یک پورت USB، یک ورودی منبع تغذیه، یک ICSP header و یک دکمه ریست دارد. برد آردوینو Arduino UNO شامل کلیه امکانات مورد نیاز جهت بکارگیری میکروکنترلر موجود بر روی برد می‌باشد. برای شروع تنها با یک کابل USB، به سـادگی برد را به کامپیوترتان متصـل کنید و یـا آن را با یـک آداپـتور AC-To-DC و یا باتری راه اندازی نمایید. برد آردوینو Arduino UNO با بردهای قبلی تفاوت دارد؛ زیرا در آن از تراشه FTDI USB-to-serial استفاده نشده است و به جای آن از یک Atmega16U2 که به عنوان تبدیل کننده USB-to-serial تنظیم شده است؛ استفاده می‌کند.

 

برد آردوینو UNO Arduino

ورژن ۲برد آردوینو UNO دارای یک مقاومت جهت پولینگ اتصال HWB میکروکنترلر به زمین می‌باشد که تغییر حالت به DFU را آسان‌تر می‌کند. برد آردوینو Arduino UNO ورژن R3 با وجود اینکه خیلی جدید نیست ولی هنوز در رده پرفروش‌های سایت اسپارک فان می‌باشد. پیشنهاد ما ، کیت استارتر آردوینو هست. در این کیت مجموعه‌ای از قطعات الکترونیکی متداول را گرد هم آورده‌ایم تا شما را در انجام پروژه‌های ساده و خلاقانه یاری کنیم. اگر از الکترونیک و برنامه نویسی چیزی نمی‌دانید، کیت آردوینو Arduino Starter Kit می‌تواند برای شما مناسب است. آردوینو Arduino را لمس کنید و خلاقیت خود را پرورش دهید و هر ایده ای که تاکنون در ذهن داشته‌اید را خلق کنید، اختراعات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و جهان را تغییر دهید!

arduino-uno-protective-case-clear--153-p

ایده های بزرگ با برد آردوینو Arduino

برای انجام پروژه‌های بزرگتر با استفاده از آردوینو Arduino، به امکانات بیشتری نیاز خواهید داشت. فاکتورهای زیادی برای ارتقای آردوینو Arduino وجود دارد: در مقایسه با آردوینو Uno، آردوینوهای زیادی با تعداد پین‌های بالاتر، حافظه بیشتر، قدرت محاسباتی و اتصال بیشتر وجود دارد. اما در نظر داشته باشید که استفاده از یک پردازنده با قابلیت های بیشتر از Uno Atmega 328P باعث ایجاد مشکلاتی در سازگاری‌ها خواهد شد. اگرچه تعداد زیادی از این بردها دارای هدرهایی هستند که می‌توانند شیلدهای آردوینو Arduino استاندارد را بپذیرند، ولی خروجی‌های این بردها به گونه ای متفاوت است. SPI، i2c، PWM و Pin Change interrupts بر روی پین‌های متفاوتی از یک آردوینو Arduino استاندارد قرار دارند. علاوه بر این‌ها Due در ولتاژ ۳٫۳ ولت کار می‌کند و کتابخانه‌های زیادی تاکنون از پردازنده‌ی Due’s ARM پشتیبانی نکرده‌اند.

بنابراین این آموزش به شما کمک می‌کند تا پروژه خود تا به سطح‌های بالاتری ارتقا دهید. اما بدانید که ممکن است با همه‌ی شیلدها سازگاری ۱۰۰% نداشته باشد. برای اطلاعات بیشتر به راهنمای سازگاری با شیلدها مراجعه فرمایید. جهت تهیه‌ی شیلدهای آردوینو به این قسمت مراجعه فرمایید.

apm-firmwares

ورودی / خروجی بیشتر برد آردوینو Arduino

اگر در پروژه‌ی خود به پین‌های بیشتری نیاز دارید، آردوینو Arduino مگا ۴۰ پین دیجیتال اضافی و ۱۰ پین ورودی آنالوگ بیشتر در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین آردوینو Arduino مگا ADK یک پورت USB اضافی در طراحی خود دارد که برای یکپارچه سازی با دیگر آردوینوها کاربرد دارد. از طرفی آردوینو Due به شما ۴۰ پین دیجیتال اضافی، ۶ پین ورودی آنالوگ و ۲ پین خروجی آنالوگ خواهد داد.

 

حافظه بیشتر برد آردوینو Arduino

هر کدام از آردوینوهای مگا ۸X Flash و ۴X SRAM در اختیار شما قرار می‌دهد. یک آردوینو Due در مقایسه با آردوینو UNO دارای ۱۶X Flash و ۴۸X SRAM است.

 

سرعت بیشتر برد آردوینو Arduino

تقریبا تمام آردوینوها بر اساس میکروکنترلرهای ۸-bit و دارای سرعت ۱۶MHz هستند. آردوینو مگا Arduino Mega دارای حافظه بالاتر و پین‌های بیشتری است، اما سرعت اجرای کد در آن چندان بالا نیست. آردوینو Due بر پایه‌ی پردازنده‌های ARM 32-bit و دارای سرعت ۸۴MHz است. این آردوینو Arduino در بخش سرعت بالاترین رتبه را داراست.

 

 

برد آردوینو کوچک و سبک Arduino

برد آردوینو Gemma یک میکروکنترلر بر پایه ATtiny85 می‌باشد. این برد ۳ پین ورودی و خروجی دیجیتال (که ۲تای آن می‌تواند به عنوان خروجی PWM استفاده گردد)، ۱ ورودی آنالوگ، یک تشدیدگر سرامیکی ۸ مگاهرتز (Ceramic Resonator)، یک پورت USB، یک ورودی منبع تغذیه، یک ICSP header و یک دکمه ریست دارد. برد Gemma شامل کلیه امکانات مورد نیاز جهت بکارگیری میکروکنترلر موجود بر روی برد می‌باشد. برای شروع به سـادگی برد را به کامپیوترتان متصـل کنید و یـا آن را با یـک آداپـتور و یا باتری راه اندازی نمایید.

 

جدول مقایسه بردهای آردوینو Arduino

مقایسه آردوینو Arduino دیجی اسپارک

 

در پردازنده ۳۲U4بین ورودی آنالوگ و پین های I/O دیجیتال مقداری همپوشانی وجود دارد. بنابراین تعداد کل پین های I/O کمتر از مجموع هر دو خواهد بود. برای مشاهده ی نمودارهای پین خروجی بردهای آردوینو، این سایت را مشاهده کنید.

 

چنانچه هر سوالی در خصوص انتخاب برد آردوینو و یا خرید آن از فروشگاه‌های مختلف دارید، بدون هیچ نگرانی در انتهای همین پست، به صورت ثبت نظر سوالتان را مطرح کنید. من در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ رفع مشکل شما را خواهم داد.

 

درباره نویسنده

حسین فهیمی

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۳۸ دیدگاه

  • سلام و خسته نباشید.
    برای شروع کار با آردوینو کدامیک از این دو برد رو پیشنهاد میکنید؟
    ۱-برد Iteaduino UNO دارای پردازنده مرکزی ATmega328P
    یا
    ۲-برد آردوینو Uno R3 دارای پردازنده مرکزی ATmega328P

  • سلام و خسته نباشید پروژه من شامل۳استپر موتور ؛یک سنسور مادون قرمز و دوتا موتور dcمعمولی هست که قراره با آردوینو راه اندازی بشه پس تعداد ورودی های دیجیتال unoکفاف این کار رو نمیده ممکن راهنمایی کنید که از کدوم مدل آردوینو استفاده کنم؟(از لؤوناردو میتونم استفاده کنم؟ )وسوال دیگه هم اینکه میتونم از یک پورت خروجی آردوینو برای هر دو تا موتور DC استفاده کنم چون حرکت هر دو تا dcبا هم هماهنگه .خیلی ممنون

  • سلام وقتتون بخیر
    من فارغ‌التحصیل مهندسی برق هستم و به برنامه نویسی میکروکنترلرها شدیدا علاقه دارم
    قبلا AVR کار می‌کردم اما الان تصمیم گرفتم با توجه به حیطه کاریم با آردوینو کار کنم اما شدیدا توو انتخاب بین UNO و MEGA2560 موندم
    توضیحات رو هم خوندم
    فرمودید که ممکنه مگا محدودیت هایی از لحاظ سرعت و سازگاری با بعضی شیلدها داشته باشه و ظاهرا از دید شما UNO برای شروع مناسب تر هست! اما شرایط کار من طوری هست که فکر میکنم MEGA با توجه به داشتن تعداد پین های بیشتر (چه خروجی و چه ورودی و چه سایر پین ها) خیلی کاربردی تر میتونه باشه!
    محدودیت هایی که فرمودین چقد ممکنه تاثیر منفی توو عملکرد مگا داشته باشه؟
    میتونم با MEGA2560 شروع کنم؟؟

    • سلام
      از توجه شما ممنونم.
      بردهای آردوینو برای مصارف مختلف دارای تنوع زیادی هستند. با توجه به نیاز پروژه انتخاب می‌شود. آردوینو Mega2560 به دلیل در اختیار داشتن پایه های آنالوگ و دیجیتال و تغذیه بیشتر در بین کاربران محبوبیت بیشتری دارد و امکانات بیشتری در اخیتار شما قرار می‌دهد. همچنین بسیاری از شیلدهای پرکاربرد با هر دو برد قابل پیاده سازی خواهد بود و نگرانی در این خصوص وجود نخواهد داشت. پیشنهاد میکنم به دور از حساسیت بر روی ظاهر هر دو برد و امکانات آن، نیاز پروژه خود را بررسی و اقدام به خرید کنید. چه بسا ممکن است در طول اجرای پروژه نیاز به بردهای مختلفی از نظر ابعاد و امکانات دیگر داشته باشید.جهت سهولت در تصمیم گیری در لینک زیر قسمت اطلاعات بیشتر، ویژگی های هر دو برد با جزییات کامل تحلیل و بررسی شده است،مطالعه کنید.

      برد آردوینو UNO

      برد آردوینو Mega2560

  • سلام، توی پروژه ام ال‌سی‌دی ۷ اینچ تاچ دارم دو تا استپر موتور و یک موتور dc و حدود ۵ تا سنسور مادون قرمز دارم از چه مدل آردینو استفاده کنم؟

    • با سلام
      نوع ال سی دی و ارتباط آن بسیار مهم است. هر استپر موتور نیاز به یک پورت PWM دارد. البته اگر به درایور نیاز نداشته باشد. هر سنسور مادون قرمز هم بسته به نوع آن به یک پورت آنالوگ یا دیجیتال نیاز خواهد داشت.

  • سلام ممنون از سایت خوبتون. چندتا سوال داشتم ازینکه طولانی هست ببخشید.
    – من با برنامه نویسی (متلب) آشنا هستم ولی برق نه.
    – من یک کنترلی نیاز دارم که به عنوان ورودی چند دما و رطوبت (۲ دما و ۲ رطوبت فرضا) رو بگیره و در ادامه فن (۰٫۱ آمپر) و یا موتور مه پاش (۳ آمپر) و شیر برقی رو کنترل داشته باشه روش. (برای گلخانه خانگی)
    -همچنین ی سری شرایط اضطرار براش تعریف بشه ک قابلیت پیامک داشته باشه.
    ۱- اصن این نوع برد این قابلیت رو داره؟
    ۲- من میتونم انجامش بدم؟ (به عنوان فرد نسبتا مبتدی)
    لطفا راهنمایی کامل بکنید ممنون میشم ازتون
    با تشکر فراوان

      • سلام خسته نباشید ممنون
        ببخشید یه سوال داشتم درباره جنس برد Arduino Uno
        الان اون برد هایی که تو بازار هستن واقعا ساخت ایتالیا هستن؟
        اگه ساخت چین بخریم مشکلی پیش میاد؟
        البته برد آردینو یونو با atmega 328 هست که ساخت چینه که همین برد با مدل Ch340 هم هست
        یه توضیح بدید بابت این چیزا ممنون میشم

        • با سلام
          برد آردوینو دارای برند ایتالیایی میباشد. تهیه برد از بازار اروپا نیازمند هزینه حمل گران‌تر و مالیات اروپایی میشود. بنابراین قیمت برد ایتالیایی چندین برابر بردهای چینی خواهد شد. دقت داشته باشید که بردهای چینی کیفیت‌های متنوعی دارند ولی کلیه بردها در فروشگاه دانشجو کیت با لیسانس بین المللی آردوینو تولید میشوند. در خصوص تراشه CH340 هم رابط USB برد میباشد.

  • سلام وقت به خیر.
    ببخشید من دوتا سوال دارم که خیلی حیاتین.
    یکی این که آیا میشه با آردوینو یونو دوتا انکودر رو خوند و باهاش دوتا موتور رو کنترل موقعیت کرد به صورت همزمان؟
    دوم این که آیا برد آردوینو دیو میتونه درایور مانستر رو راه اندازی بکنه؟ با تشکر

    • با سلام
      بله امکان پذیر نیست، در صورت نیاز به بررسی دقیق تر توضیحات کامل تری ارائه دهید.
      در خصوص سوال دوم هم بله امکان پذیر است.

  • با سلام من میخوام یک یا دو تا سنسور الکترو مغناطیس رو به اردوینو متصل کنم و خروجیش رو به لب تاب وصل کنم از کدوم برد اردوینو استفاده کنم

  • سلام
    برای پردازش قوی صدا و پاسخ
    و ورودی خروجی های آنالوگ و دیجیتال بالا
    و از نظر ابعاد کوچک
    خلاصه یه چی باشه باهاش بشه آپولو هوا کرد 🙂
    چی پیشنهاد میشه؟!

    • با سلام
      درخواست شما کامل نیست. از اینرو دقیقا نمیشه مورد خاصی را پیشنهاد کرد. دقت داشته باشید که در این مورد لازم به ارایه اطلاعات دقیق جهت مشخص کردن نوع برد است.

    • سلام استاد بنده می خوام از Mega 2560برای پروژه استفاده کنم ورودی های پروژه از سنسور PTC و ترموکوپل هست ویک ورودی ۲۴ ولت نیز برای کنترل یه ولو در خروجی داریم می خواستم بدونم ورودی ۲۴ ولت رو چطوری به آردینو بدم باید تبدیل کنم وهمچنین منظور از ولتاژ کاری تا ۲۰ولت برد چیه

  • سلام من می خوام در جه حرارت دو دیگ موتورخانه شوفاژ و همینطور زمان کارکرد پمپهای اب گردان رو بر اساس دمای داخل خونه و دمای محیط بیرون کنترل کنم . به نحوی که ست پوینت ترموستات درجه حرارت دیگها تابعی باشه از دمای بیرون خانه و داخل خانه
    شما چه برد اردوینویی را پیشنهاد می کنید؟

    • با سلام
      برد آردوینو Uno هم برای این منظور قابل استفاده است. ولی بستگی به طرح نهایی شما بایستی یک برد انتخاب شود. اگر دقیق‌تر اطلاعات ارایه کنید، بهتر میتوانم به شما کمک کنم.

  • سلام، ممنون بابت اطلاعات خوبتون
    من می خواستم برای یک پروژه پردازش فیلم یک برد آردوینو تهیه کنم، تا الان دوربین ov7670 بدون fifo دارم ولی برای برد شنیدم که مدل UNO توان پردازش رو نداره، نظر شما چیه؟ چه برد آردوینو ای می تواند این نیاز را براورده کند؟

    لازم به ذکر است که من با MATLAB به آردوینو وصل می شوم و پردازش و کد اصلی فیلم در متلب نوشته می شود و آردوینو فقط تصاویر را مثل یک فیلم کامل باید برای لب تاپ بفرستد و سپس به یک موتور سرو (Servo) دستور دهد.

  • سلام .
    یک دستگاه دارم با چهار سنسور مجاورتی و دوموتور حرکت دوطرفه و یک هیتر ۱۰ آمپر و فن
    یعنی حدودا شش ورودی و شش خروجی دیجیتال لازم دارم …
    آردینوی پیشنهادی شما چیست؟

  • سلام من برنامه نویسی بلد نیستم یه پرینتر دیدم تو نت که با مداد کار می کرد دو تا موتور و کنترل می‌کرد از چه بردی باید استفا ده کنم برای ساختش ممنون البته در مورد کیت و سر هم کردن بلد هستم

    • با سلام
      روش‌های مختلفی برای ساخت چنین موردی وجود دارند. یکی از جذاب‌ترین روش‌ها استفاده از CD رام ها هستند. با سرو موتور ساده و دو CD رام قدیمی، متاسفانه در حال حاضر آموزشی برای این منظور در دیجی اسپارک منتشر نشده است.

  • سلام
    پروژه بنده شامل ۳ ورودی انالوگ هست و خروجی یه فرستنده هست که یا از نوع بلوتوثی یا رادیویی هست که اطلاعات میفرسته به گیرنده و گیرنده اطلاعات به درایو که دو تا موتور دی سی کنترل میکنه میفرسته. به نظرتون برد Arduino Uno بهتره یا Arduino Uno SMDبا تراشه ch340
    ممنون