رباتیک

ربات امدادگر الگوگیری از سوسک

Nanoform؛ دیسکی از یاقوت - دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

خیلی از انسانها از حشرات چندش آوری مثل سوسک  به شدت می ترسند و آنها را از منزجرترین حشرات می دانند. محققان دانشگاه تگزاس ای اند ام(Texas A&M University) به رهبری هونگ لیانگ در حال توسعه پروژه ایی جذاب با عنوان سوسک های سایبرگ هستند،که در آن سیستم عصبی سوسکهای زنده را بوسیله کامپیوترهای مینیاتوری در دست گرفته و آنها را هدایت می کنند.

ربات امدادگر الگوگیری از سوسک - دیجی اسپارک

این مدارهای کامپیوتری کوچک که به عنوان یک کوله پشتی الکترونیکی در پشت سوسک قرار میگیرد. در این پروژه سوسک‌های سایبرگی صداها را با استفاده از میکروفون‌های کوچک  می شنوند وبه سمت صدا حرکت می کنند.حشرات می توانند کارهایی را انجام دهند که از توان ربات ها خارج است. آن ها می توانند به مکان های کوچک بروند، محیط را حس کنند، و اگر خطری احساس کنند، سریع تر از ربات های ساخته دست بشر می توانند فرار کنند.

ربات امدادگر الگوگیری از سوسک - دیجی اسپارک

محققان تصور می کنند که استفاده از این سوسکهای سایبرگ، یک راه حل عالی برای کمک به زندگی انسان است. یکی از دانشمندان می گوید که این سوسک می تواند دوربین های ویدئویی، میکروفون و سنورهای دیگر را با خود حمل کند و میتوان از این سوسک ها در بررسی مکان های صعب العبور برای انسان مثل ساختمان های فروریخته استفاده کرد.معمولا در ساختمان های فروریخته صدا مفیدترین چیز برای پیدا کردن بازماندگان است، پژوهشگران این پروژه معتقد اند که سوسک ها با سایز کوچک خود می توانند به راحتی مسیری را برای یافتن انسان های به دام افتاده بیابند و سپس با ارسال سیگنال به نجات جان انسان ها با محل دقیقشان اقدام کنند.

عملکرد این سوسکها به گونه ایی است که  با تحریک اعصاب دو سمت بدن این موجود می توان مسیر حرکت آن را کنترل کرد. همچنین کوله پشتی الکترونیکی  این سوسک ها از طریق انرژی خورشیدی شارژ می شود،که این امکان استفاده از سوسک ها را برای طول روز در صورت نیاز می دهد.

البته این سیستم هنوز صد در صد درست کار نمی کند و تا ۳۵ درصد خطا داشته است، و محققین در قدم بعدی به دنبال بالا بردن دقت راه رفتن سوسک ها و  همینطور کاهش خطای شنیداری  در مکانهای پر سر و صدا هستند.

[advanced_iframe securitykey=”e3ac59a02708b32a0e36dd27eecce7b410abc919″ src=”http://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/Zl56n/vt/frame” allowFullScreen=”true” webkitallowfullscreen=”true” mozallowfullscreen=”true” height=”360″ width=”640″]

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه