تکنولوژی

رسانش استخوانی برای شنیدن صدا در شلوغ‌ترین مکان‌ها

نوشته شده توسط آزاده مختاری

ممکن است در مکان شلوغی قرار گرفته باشید و گوشی شما زنگ بخورد و با سروصدای زیاد متوجه نشوید. همه ما دوست داریم حتی در شلوغ ترین مکان‌ها نیز متوجه بسیاری از موارد مثل تماس‌ها و پیام‌ها شویم. با توجه به اهمیت ارتباط و تبادل پیام در بسیاری از موارد مثل صحنه‌های نظامی که اطلاع از وضعیت توسط بی سیم گزارش می‌شود لازم است پیام رسانی به طور گسترده‌ای انجام شود و با توجه به سر و صدای اطراف متوجه موضوع نشود. دانشمندان با توسعه یک تکنولوژی به نام رسانش استخوانی برای شنیدن صدا در شلوغ‌ترین مکان‌ها به این امر اقدام نموده‌اند.

در ادامه با دیجی اسپارک همراه باشید.

BAE Systems یک تکنولوژی رسانش استخوانی برای سربازان میدان جنگ است که این سیستم مبتنی بر کلاه ایمنی از همان تکنولوژی هدفون‌های تقویت تجاری استفاده کرده است و سربازان را قادر به شنیدن دستورات حتی با وجود سروصدای زیاد می‌نماید.

در تکنولوژی رسانش استخوانی امواج صدا به نوسان‌هایی تبدیل می‌شوند که از طریق استخوان‌های جمجه‌ای کاربر عبور داده می‌شود و سپس به پرده‌ی گوش می رسد و دستورات را مستقیما به حلزون گوش می‌فرستند که این قسمت گوش مسئول ترجمه‌ی صوت به پالس‌های عصبی برای مغز می‌باشد.

سیستم نظامی این تکنولوژی بر اساس تکنولوژی‌های توسعه یافته‌ی تجاری ساخته می‌شود و در کلاه سربازان جنگی تعبیه خواهد شد. بر اساس گفته‌های سازندگان این تکنولوژی اندازه ای در حد یک سکه دارد.

یکی از دانشمندان این پروژه، می‌گوید: ما دریافتیم اطلاعات موقعیتی شنیداری در میدان‌های جنگ برای پرسنل و نیروهای ویژه اهمیت زیادی دارند. با این سیستم، سربازان می‌توانند با محافظ‌هایی از گوش‌های خود مراقبت کنند در حالی که می توانند صدا را از میان بقیه صداهای دیگر تشخیص دهند.

قیمت دقیق این سیستم هنوز مشخص نشده است و اواخر سال آینده در نمایشگاه تکنولوژی‌های امنیتی به نمایش گذاشته خواهد شد.

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه