مدارهای الکترونیک

ساخت زنگ هشدار برای گاوصندوق با زنگ بی سیم

ساخت زنگ هشدار برای گاوصندوق با زنگ بی سیم دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

امروزه یک زنگ بی سیم چینی با قیمت بسیار ارزان در بازار فراوان است. این دستگاها از قطعات بسیار کم هزینه برای ساخت آن استفاده کرده اند تا بتوانند آن را با کمترین قیمت روانه بازار کنند. از یک زنگ بی سیم استفاده می کنیم و با بهینه کردن آن یک سیستم هشدار امنیتی و حفاظتی از گاو صندوق یا جعبه ای که پول نقد در آن می گذارید و نیاز به محافظت دارد را طراحی می کنیم . می توانید از این زنگهای بی سیم یکی از ارزانترین را استفاده کنید.

اول از همه به این نکته توجه داشته باشید که به گیرنده جعبه زنگ در بی سیم هیچ کاری نداریم و تنها با قرار دادن  دو باتری ۱٫۵ ولتی در آن و قرار دادن آن در ۱۰ الی ۱۰۰ متری جعبه پول نقد از آن استفاده  می کنیم.

حال با دقت فرستنده زنگ  را باز کنید( همان که به عنوان مثال سوئیچ زنگ است) و PCB را حذف کنید. در این پروژه نیازی به PCB زنگ نداریم و باید سه سیم را همانطور که در شکل می بینید در نقاط PCB قرار دهید.و بعد از آن طبق طرح نمودار کلی،  مدار هشدار را تکمیل کنید. با استفاده از یک باتری ۱۲ ولتی منبع نیرو بخش فرستنده تامین می شود. خوشبختانه با همین مقدار باتری به تنهایی می تواند انرژی مدار تامین شود.

ساخت زنگ هشدار برای گاوصندوق با زنگ بی سیم -دیجی اسپارک

شماتیک مدار:

ساخت زنگ هشدار برای گاوصندوق با زنگ بی سیم -دیجی اسپارک

 برای تهیه قطعات مشاهده در مدار به فروشگاه دانشجوکیت مراجعه کنید. پس از پایان ساخت و ساز این مدار آن را در یک محفظه  قرار دهید و اجازه دهید LDR بیرون از این محفظه قرار گیرد و کل آن را در جعبه پول نقد خود قرار دهید. کار این مدار بسیار ساده است اگر جعبه پول شما بسته باشد فضای داخلی آن چون تاریک است مقاومت LDR بالاست و غیر فعال است. اگر کسی تلاش کند به باز کردن جعبه و این کار انجام بگیرد نور به داخل جعبه پول شما نفوذ می کند و LDR بخاطر نور مقاومتش پایین می آید و مدار شروع به کار می کند و ترانزیستور T1 رو به جلو کار می کند. در این مدار ترانزیستور T2 انرژی لازم برای فرستادن سیگنال به گیرنده را تامین می کند. در نهایت این مدار باعث می شود صدای زنگ هشدار که در ۱۰ الی ۱۰۰ متری جعبه پول قرار دارد به صدا در آید و به شما هشدار دهد.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۱ دیدگاه

  • سلام

    این مدار کلید نداره الان من میخوام خودم در جعبه رو باز کنم که مدار عمل میکنه