مدارهای الکترونیک

ساخت مدار خنک کننده مانیتور

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

مداری را به شما آموزش می دهیم که بر گرمای مانیتور شما نظارت می کند و وقتی گرمای آن بیش از حد شد به طور خودکار آمپلی فایر را برای جلوگیری از آسیب جدی به اجزای حیاتی دستگاه خاموش می کند. این مدار برای نظارت بر دستگاه های بسیار قوی و با درجه حرارت بالا کارایی ندارد و برای مانیتور های ساده به خوبی کار می کند.

شماتیک مدار:

ساخت مدار خنک کننده مانیتور-دیجی اسپارک

ساخت مدار خنک کننده مانیتور-دیجی اسپارک

مدار با مقایسه افت ولتاژ از از یک دیود سرد (T1) با ولتاژ امیتر پایه گرم ترانزیستور(T2) این کار را انجام می دهد. ترانزیستور باید از نظر فیزیکی نزدیک به منبع حرارت باشند و به آن متصل شوند.

دیود T1 باید به دور از منبع حرارت باشد و حتما باید مطمین باشید که دمای اطراف آن همان دمای معمولی سطح اتاق است . مدار با مقایسه بین دیود و ترانزیستور یعنی همان پایه گرم و سرد شروع به کار می کند.

قطعات مورد نیاز برای ساخت مدار :

T1= 2SC732  ,  T2= 2SC734

P1=250
R1=2.2   ,   R2=680

برای تعیین منبع تغذیه این مدار باید مقدار R1 , R2 را محاسبه کنید شما می توانید از فرمول زیر برای محاسبه کمک بگیرید:

R1 = (Ub/V – ۰٫۶)/۵ kΩ

 R2 = (Ub/V – ۱٫۵)/۱۵ kΩ

به عنوان مثال:  برای داشتن ۱۲ ولت منبع تغذیه باید R1=2.2  کیلو اهم باشد در حالی که R2=680 اهم است. حداکثر مصرف جریان برای این مدار زمانی است که LED روشن است و ۲۰ میلی آمپر جریان در مدار وجود دارد.

 

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه