سرگرمی مدارهای الکترونیک

ساخت مدار هشدار نور با LDR

ساخت مدار هشدار نور با LDR
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

امروز برای شما یک مدار هشدار آموزش می دهیم . این مدار با استفاده از تنها ۷ قطعه ساخته می شود و هشداری که به شما می دهد به وسیله پخش موزیک می باشد. اجزای اصلی آن LDR و یک زنگ معروف UM66 است. قطعاتی چون بلندگو و باتری قابل شارژ نیز در این مدار استفاده می شود.

شماتیک مدار:

 ساخت مدار هشدار نور با LDR -دیجی اسپارک
همانطور که شما حتما می دانید LDR مقاومتی است که وابسته به نور می باشد. به طور معمول مقاومت LDR بسیار بالا است و گاهی اوقات به MΩ ۱ می رسد. اما زمانی که این مقاومت ها در برابر نور قرار می گیرند کاهش چشمگیری می کنند. در این مدار حساسیت از پیش تعیین شده مورد نظر ما KΩ ۲۲۰ می باشد و این به این معنی است این نقطه آستانه برای شروع به صدا درآمدن زنگ است.

وقتی که نور بر روی مقاومت وابسته به نور وجود دارد ترانیستور T1 شروع به کار خواهد کرد و قدرت پخش موسیقی در این مدار یکپارچه توسط UM66 انجام می گیرد. موسیقی تولید شده توسط ترانزیستور T2 تقویت می شود و این تغذیه به Ω ۸ برای به صدا درآوردن اسپیکر می رسد.

در آی سی UM66 شماره های متفاوتی در آن وجود دارد و هریک از این شماره ها یک موسیقی متفاوت پخش می کنند. شما می توانید در این مدار از دو باتری ۱٫۵ ولتی یا ۳ تا ۱٫۲ ولتی NiCad یا NiMH استفاده کنید.

قطعات مورد نیاز برای ساخت این مدار:

مقاومت :  LDR =470Ω    و   ۲۲۰Ω     و   ۱KΩ

ترانزیستور : T1 , T2

Speaker 8Ω

UM66زنگ

باتری ۳٫۶ ولتی

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه