رباتیک

ساعت هوشمند Dot برای نابینایان

نوشته شده توسط آزاده مختاری

تکنولوژی های پوشیدنی بسیاری مطرح شده اند و هرکدام برای گروهی از افراد ودر جاهای مختلف کاربرد دارند. اما این تکنولوزی ها برای موارد خاصی مثل نابنایان وسالمندان کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. باید این نکته را بپذیریم که سالمندان و نابینایان اقشاری از جامعه را تشکیل می دهند که نیازمند توجه خاصی هستند. وبه راحتی می وان با تولید تکنولوژی های خاص به این افراد در انجام وظایف یاری رساند و حتی تولید کنندگان می توانند با تولید تجهیزات برای این افراد بازار هدف خاصی داشته باشند.بنابراین به تازگی یک اسارت آپ کره ای دست به تولید ساعت هوشمندی برای نابینایان زده است. این ساعت هوشمند با استفاده از خط بریل موارد مختلف را به اطلاع کاربران می رساند.

Dot، مثل هر ساعت هوشمند دیگر است. دارای سیستم ارسال پیام، قابلیت‌های مسیریابی، بلوتوث ۴.۰، ساعت زنگ‌دار و ساعت است. اما چیزی که Dot را از سایرین متمایز می‌کند، بریل بودن آن است.

نمایشگر ساعت هوشمند Dot از ۴ ردیف خط بریل تشکیل شده است که هر کدام دارای ۶نقطه هستند. از طرفی سرعت تغییر خطوط بریل و نمایش کلمات بعدی قابل تنظیم می باشد و کاربر می تواند آن را بین ۱ الی ۱۰۰ ثانیه بسته به نوع مهارت خواندن خود جا به جا کند.

Eric Ju Yoon Kim، مدیر عامل و موسس این استارتاپ می گوید: تا کنون کاربران نابینا می توانستند از سیری در محصولات اپل استفاده کنند که البته پیام ها را با صدای بلند می خواند و دیگران نیز از آنها مطلع می گشتند. با ساعت هوشمند جدید، کاربر قادر است پیام ها را روی مچ دست خود مطالعه کند. باتری این ساعت می تواند تا مدت زمان ۱۰ ساعت قابل استفاده باشد.

فدراسیون ملی نابینایان آمریکا می‌گوید تنها ۱۰ درصد نابینایان قادر به خواندن خط بریل هستند و این عدد در کشور انگلستان حتی تا کمتر از ۱ درصد است. اما با Dot حالا این عزیزان می‌توانند بسیار راحت‌تر از پیش این خط را بیاموزند.

اریک جو یون کیم، مدیر پروژه‌ی Dot، می‌گوید:

بیش از ۹۰ درصد افراد نابینا، بینایی خود را پس از تولد و در طول زندگی از دست می‌دهند و این یعنی در مدت کوتاهی دستشان از اطلاعات و دنیای اطراف کوتاه می‌شود. Dot می‌تواند مسیر زندگی‌شان را عوض کند. Dot می‌تواند به آن‌ها خط بریل بیاموزد تا قدری از مشکلاتشان کم شود.

استارتاپ سازنده ساعت هوشمند Dot، تا کنون توانسته به سرمایه عمومی ۶۰۰ هزار دلار دست پیدا کند و می خواهد در دور دوم جذب سرمایه، این رقم را به یک میلیون دلار برساند. طبق برنامه اعلام شده از سوی شرکت این ساعت ماه آینده با قیمت ۳۰۰ دلار اماده برای فروش در فروشگاه های مختلف می باشد.

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه